20,347 læst ·
98 svar
20k læst
98 svar
Kan kommunen kræve, at jeg hyrer et firma til at rive eternit?
Vil man udsætte sig selv og sine venner for livsfare, så. Men det er roligt, det mærkes ikke før om ca. 20 år! Der er en grund til, hvorfor kommunen vil "styre" lidt, når det kommer til asbest, p.g.a. at folk ikke sætter sig ind i det, opfører sig typisk svensk (Det kan være nok at udsætte sig for asbest EN gang for at udvikle lungekræft, men ah, det der er nok ikke så farligt), og sætter penge foran deres egen- og deres families (hvis sådan findes) helbred, hvilket i sin tur leder til øgede omkostninger for samfundet.B bullemedbulle sagde:Er midt i en byggetilladelsesproces, hvor nedrivning af et par eternitplader skal udføres, ikke en total façadeudskiftning, men kun en mindre del af facaden. Efter indsendelse af nedrivningsplan, hvor jeg siger, at jeg som ejendomsejer river og håndterer eterniten, får jeg svar, at kommunen vil have, at jeg hyret en certificeret virksomhed til det.
Er der virkelig lovhjemmel for kommunen til at kræve dette? Så længe jeg er ejendomsejer og ikke får hjælp af venner, burde det være uproblematisk at udføre selv?
Kvalificeret vrøvl.D Dalaan sagde:Vil man udsætte sig selv og sine venner for livsfare så. Men det er roligt, det mærkes ikke før om ca. 20 år! Der findes en grund til hvorfor kommunen vil gå ind og "styre" lidt når det kommer til asbest, p.g.a. at folk ikke læser op, opfører sig typisk svensk (Det kan være nok at udsætte sig for asbest EN gang for at udvikle lungekræft men æh, det der er nok ikke så farligt), og sætter penge før sin egen- og sin families (om sådan findes) sundhed hvilket i sin tur fører til øgede omkostninger for samfundet.
Alle jer som undrer, lyt ikke til denne
Så må de have løjet under uddannelser/kurser, som man har fulgt altså? Er også blevet ført bag lyset i mine 20 år i asbestrelateret branche, men også bedraget af uddannede asbestsaneringseksperter, som man har talt med gennem årene, som alle siger det samme.. Pokkers.T TheGame sagde:
Havde det været så farligt som du hævder, så havde alle, der har gået på en fortov, haft lungekræft, da der fandtes asbest i bremsebelæg før. Man skal selvfølgelig have respekt for asbest, men man behøver jo ikke blive hysterisk.D Dalaan sagde:
"We are all exposed to small amounts of asbestos in the air. Asbestos related diseases are typically associated with a long term workplace exposure to high levels of airborne asbestos fibres."D Dalaan sagde:
Kurserne lyver ikke, asbest er farligt men ikke fuldt så dødeligt som mange tror.
https://www.rbkc.gov.uk/newsroom/public-health-advice-air-quality-and-asbestos
Vi havde jo en tråd nylig om det her, og selvfølgelig er det rent nonsens at ikke privatpersoner må håndtere asbest.
Arbejdstilsynet for privatpersoner om asbest.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Så skal man da aldrig undervurdere faren ved asbest, da det let hænger fast i ubeskyttede lunger!
Arbejdstilsynet for privatpersoner om asbest.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Så skal man da aldrig undervurdere faren ved asbest, da det let hænger fast i ubeskyttede lunger!
Men tænk et skridt videre. Du overdriver noget kopiøst.D Dalaan sagde:
Der findes forskellige typer asbest dog.Forlowt sagde:
Nej, med tanke på at der findes forskellige typer af asbest.G-83 sagde:
Gætteligvis er jobbet allerede gjort. Men hvis man ikke kigger på datoen på tråden, sker det jo.
Men hvis det ikke er gjort, så brug beskyttelsesdragt og maske, så er det chill. Pak det som genbrugsstationen vil have det pakket, så er det også chill.
Men hvis det ikke er gjort, så brug beskyttelsesdragt og maske, så er det chill. Pak det som genbrugsstationen vil have det pakket, så er det også chill.
Joda, jeg tjekkede datoen, men kunne ikke lade være med at skriveRkarlsson sagde:
Du glemte: Tag ikke maske eller beskyttelsestøj med ind ved omklædning
Rkarlsson sagde:
Ja, kan bekræfte at jobbet er gjortRkarlsson sagde:
Beskyttelsestøj, maske med P3-filter på en småregnfuld dag sidste forår efter alle kunstens regler.
Har stor respekt for asbest og hvad det kan forårsage, men mit spørgsmål på dette forum handlede snarere om, hvordan lovgivningen ser ud, og om kommunerne har lovlig ret til at kræve, at et certificeret firma udfører det for mig. I mit tilfælde droppede de jo deres krav, da jeg viste, at jeg var informeret om sikkerheden. Og jeg følte mig tryg ved handlingens lille omfang og at det blev udført udendørs. Men hvis vi nedriver hele facaden i fremtiden, vil jeg bestemt hyre et certificeret firma!