21,459 læst ·
98 svar
21k læst
98 svar
Kan kommunen kræve, at jeg hyrer et firma til at rive eternit?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 indlæg
Men hvis du har taget kursus, så gætter jeg på, at du evt. udsættes for asbest i dit arbejde. Og da sandsynligvis meget mere end en privatperson, der river lidt eternit én eller to gange i løbet af en livstid.
Da skal man naturligvis ikke tage nogle chancer overhovedet, sandsynligheden bliver ikke ubetydelig, hvis man udsættes for asbest erhvervsmæssigt igen og igen. Selvom det heller ikke da næppe handler om nogen garanteret død.
I teorien er det nok med en enkelt eksponering, men sandsynligheden for at blive ramt ved en enkelt forhøjet eksponering er så lav, at den ikke kan måles. Selv hvis du udsætter hele verdens befolkning for en enkelt eksponering, er det tvivlsomt, om man ville finde nogen som helst, der blev syg af det.
Men hvis du ofte udsætter dig for høje koncentrationer asbest, er det en helt anden sag.
Så er det også sådan, at nedrivning af eternitplader udendørs ikke giver nogen særlig høj eksponering. Der frigøres asbest i små mængder, når man ved et uheld sprækker en plade, og det ventileres hurtigt væk.
Men man skal naturligvis stadig beskytte sig med åndedrætsmaske og enten have engangstøj på eller være lidt forsigtig med tøjet, så man ikke drysser asbestfibre på vejen til vaskemaskinen.
Da skal man naturligvis ikke tage nogle chancer overhovedet, sandsynligheden bliver ikke ubetydelig, hvis man udsættes for asbest erhvervsmæssigt igen og igen. Selvom det heller ikke da næppe handler om nogen garanteret død.
I teorien er det nok med en enkelt eksponering, men sandsynligheden for at blive ramt ved en enkelt forhøjet eksponering er så lav, at den ikke kan måles. Selv hvis du udsætter hele verdens befolkning for en enkelt eksponering, er det tvivlsomt, om man ville finde nogen som helst, der blev syg af det.
Men hvis du ofte udsætter dig for høje koncentrationer asbest, er det en helt anden sag.
Så er det også sådan, at nedrivning af eternitplader udendørs ikke giver nogen særlig høj eksponering. Der frigøres asbest i små mængder, når man ved et uheld sprækker en plade, og det ventileres hurtigt væk.
Men man skal naturligvis stadig beskytte sig med åndedrætsmaske og enten have engangstøj på eller være lidt forsigtig med tøjet, så man ikke drysser asbestfibre på vejen til vaskemaskinen.
Ja, en hel facade er jo ret omfattende og omstændelig som privatperson. Så er det bedre med et firma, der bringer container og har alt skidt med sig fra starten =)B bullemedbulle sagde:Yes, kan bekræfte at arbejdet er gjort
Beskyttelsestøj, maske med P3-filter på en småregnende dag i foråret i henhold til alle regler.
Har stor respekt for asbest og hvad det kan forårsage, men mit spørgsmål i dette forum handlede snarere om, hvordan lovgivningen ser ud, og om kommuner har lovlig ret til at kræve, at et certificeret firma udfører det for mig. I mit tilfælde droppede de jo deres krav, da jeg viste, at jeg var velinformeret om sikkerheden. Og jeg følte mig tryg ved foranstaltningens lille omfang, og at det blev udført udendørs. Men hvis vi river hele facaden ned i fremtiden, vil jeg bestemt hyre et certificeret firma!
Så er det jo også sådan, at jo større arbejde, desto større omkostninger.Rkarlsson sagde:
At rive en facade ned er ikke noget avanceret arbejde.
Køb nogle billige engangsovertræk og godkendte ansigtsmasker for asbest.
Riv, plast ind, smid overtrækket i en sæk ved dagens slutning og gå i bad.
Gentag indtil det er færdigt.
Jeg har ikke nogen angst over det, men er stødt på flere end en "Almindelig arbejder" gennem årene, som har sagt det samme: "Sprøjt lidt vand på det først bare, så er det roligt, så farligt er det ikke". Mens uddannede mennesker siger det helt modsatte. Jeg vælger at lytte til dem, der faktisk ved noget, ikke nogen, der-har-skrevet-lidt-her-og-der-og-derfor-kan-alt. Hvis du tror, at jeg er bange bare fordi jeg videregiver det, jeg har lært, er det op til dig.T TheGame sagde:
Jeg antager, at du arbejder i branchen og derfor taler i egen sag.D Dalaan sagde:
Du synes det er relevant til trådens emne?D Dalaan sagde:Jeg har ikke nogen angst over det, men stødt på flere end en "Almindelig arbejder" gennem årene som har sagt det samme: "Sprøjt lidt vand på det først bare så er det roligt, så farligt er det ikke". Mens uddannede mennesker siger det modsatte. Jeg vælger at lytte til dem, der faktisk ved, ikke nogen som-har-skrabet-lidt-her-og-der-og-derfor-kan-alt. Hvis du tror, at jeg er bange bare fordi jeg videresender det, jeg har lært, er det op til dig.
Du arbejder måske i branchen og vil have job
Havde tråden handlet om plastikposens være eller ikke være så havde jeg svaret nej på det spørgsmål, men med tanke på trådens indhold så ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal svare og undrer mig snarere om du ved hvad det handler om... Skriver du i 10 andre tråde samtidig og måske roder ting sammen?T TheGame sagde:
Nej det är ingen garanti att man dör precis som du skriver, utan det beror lite på vart fibrerna fastnar i lungorna och har man otur så kan det- som tidigare skrivet räcka med en exponering.H hempularen sagde:Men om du har gått kurs, så gissar jag att du ev. utsätts för asbest i ditt arbete. Och då troligen väldigt mycket mer än en privatperson som river lite eternit en eller två gånger under en livstid.
Då skall man givetvis inte ta några chanser alls, sannolikheten blir inte försumbar om man utsätts för asbest yrkesmässigt om och om igen. Även om det även då knappast är någon garanterad död det handlar om.
I teorin räcker det med en enda exponering, men sannolikheten att drabbas vid en enstaka förhöjd exponering är så låg att den inte går att mäta. Även om du utsätter hela jordens befolkning för en enstaka exponering, så är det tveksamt om man skulle hitta någon enda som blev sjuk av det.
Men utsätter du dig ofta för höga halter asbest så är det en helt annan femma.
Sedan är det väl också så att rivning av eternitplattor utomhus ger inte någon jättehög exponering. Det frigörs asbest i små mängder när man råkar spräcka en platta, och det ventileras snabbt bort.
Men man skall givetvis ändå skydda sig med andningsmask, och antingen ha engångskläder på sig, eller vara lite försiktig med kläderna så man inte dräller asbetsfiber på vägen till tvättmaskinen.
Vås lægger ned det herD Dalaan sagde: