T TheGame sagde:
Svammel lägger ner det här
Svar på det her: Hvordan kan mine asbestrelaterede indlæg ikke være relevante i en tråd, der handler om netop asbest? Svært at tage et nederlag fra en novis byggahusare, der ikke har skrevet flere tusinde indlæg?

D Dalaan sagde:
Svar på det her: Hvordan kan mine asbestrelaterede indlæg ikke være relevante i en tråd, der handler om netop asbest? Svært at tage et nederlag fra en nybegynder byggehus-bruger, der ikke har skrevet flere tusinde indlæg?
Fordi det ikke er asbestens farlighed i sig selv, som tråden handler om. Det handler om, hvilke krav kommunen har lovlig ret til at stille til, hvem der skal udføre jobbet.
Vil man diskutere om asbest er farligt eller ej, så findes der en milliard andre tråde til det.
At det er asbest er en del af baggrunden, men vi kan bytte ordet asbest ud med flamingobaj hvis det føles bedre.

• Synes
  • Haha
Dalaan og 4 andre
  • Laddar…
D Dalaan sagde:
Nej det er ingen garanti for at man dør præcis som du skriver, uden det afhænger lidt af hvor fibre sætter sig fast i lungerne og hvis man er uheldig kan det - som tidligere skrevet - være nok med en eksponering.
Jo, strengt teoretisk er det nok med en enkelt eksponering for at du skal dø.

Men det er nok at du tilfældigvis bliver ramt af en rummesten én eneste gang også, i begge tilfælde dør du. Men sandsynligheden for at du skal blive ramt af en rummesten er skyhøjt større end at du skal blive syg af EN eksponering for asbest.

Alligevel er det ret usædvanligt at folk bekymrer sig for rummesten.

• Synes
  • Elsker
  • Haha
Dowser4711 og 3 andre
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Jo, strikt teoretiskt räcker det med en eneste eksponering for at du skal dø.

Men det er nok at du tilfældigvis bliver ramt af en rumsten en eneste gang også, i begge tilfælde dør du. Men sandsynligheden for at du skal blive ramt af en rumsten er himmelhøjt større end at du skal blive syg af EN eksponering af asbest.

Alligevel er det ret sjældent at folk bekymrer sig for rumsten.
Ja herregud hvad skal man sige.. Er du nervøs over at jeg har ret?
Et hurtigt eksempel: Bli asbestsmart, via sef.se "Problemet er at asbest er livsfarligt at indånde, selv i små mængder er det farligt"

S Stuff sagde:
Fordi det ikke er asbestens farlighed i sig, som tråden handler om. Det handler om, hvilke krav kommunen har den lovlige ret til at stille til, hvem der skal udføre arbejdet.
Ønsker man at diskutere, om asbest er farligt eller ej, så er der en milliard andre tråde til det.
At det er asbest er en del af baggrunden, men vi kan bytte ordet asbest ud med flamingolort, hvis det føles bedre.
Jeg tog op mulige årsager til, hvorfor kommuner stiller krav/kommer med anbefalinger til, hvordan man skal håndtere et potentielt livsfarligt stof.

D Dalaan sagde:
Ja herregud, hvad skal man sige.. Er du nervøs for, at jeg har ret?
Et hurtigt eksempel: Bli asbestsmart, via sef.se "Problemet er, at asbest er livsfarligt at indånde, selv i små mængder er det farligt"
Hvordan forklarer du så, at ikke hele befolkningen dør af asbestrelaterede sygdomme, på trods af at en, der opholder sig i en storby, indånder mellem 1000 og 5000 asbestfibre hver dag?

• Synes
  • Haha
Dalaan og 4 andre
  • Laddar…
S Stuff sagde:
Fordi det ikke er asbestens farlighed i sig, som tråden handler om. Det handler om hvilke krav, som kommunen har lovlig ret til at stille til, hvem der skal udføre arbejdet.
Vil man diskutere, om asbest er farligt eller ej, så findes der en milliard andre tråde til det.
At det er asbest, er en del af baggrunden, men vi kan bytte ordet asbest ud med flamingolort, hvis det føles bedre.
useless useless sagde:
Hvordan forklarer du så, at ikke hele befolkningen dør af asbestrelaterede sygdomme, selvom en person, der opholder sig i en storby, indånder mellem 1000 og 5000 asbestfibre hver dag?
Kan det være tredje gang, jeg skriver det her: Fordi asbest er et samlingsnavn for flere typer (y)

D Dalaan sagde:
Kan det være tredje gang jeg skriver det her: Fordi asbest er et samlebetegnelse for flere typer (y)
Okay. Så de fibre, der blev frigivet fra bremsebelægning og byggematerialer i 50'erne, 60'erne og 70'erne, er af en anden type end dem, der frigives, hvis man river en 50 år gammel eternitfacade ned i dag?

For de, der indåndede fibre for 40-50 år siden, har vel ikke alle døde af asbestrelaterede sygdomme?

• Synes
  • Haha
Dalaan og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Der frigives ingen asbestfibre, hvis man river et par plader ned fra en gammel eternitfacade. Man fjerner pladerne intakte, og arbejdsfiberen er bundet i portlandcementgelen.

Man bryder ikke i stykker, knuser, borer, saver eller sliber pladerne. Det er sådanne tiltag, der frigør asbestfiberen fra cementen.

• Synes
mikethebik og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Ok. Så de fibre, der blev frigivet fra bremseklodser og byggemateriale i 50'erne, 60'erne og 70'erne, er af en anden type end dem, der frigives, hvis man river en 50 år gammel eternitfaçade ned i dag?

For de, der indåndede fibre for 40-50 år siden, er vel ikke alle døde af asbestrelaterede sygdomme?
Lustig trickspørgsmål, du er sjov du :crysmile:

Hvordan kan det være, at folk ikke læser ordentligt? Har jeg skrevet, at man garanteret dør, hvis man indånder asbest?

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Der frigøres ingen asbestfibre, hvis man river et par plader ned fra en gammel eternitfacade. Man tager pladerne ned intakte, og asbestfiberen er bundet i portlandcementgelen.

Man bryder ikke pladerne, knuser, borer, saver eller sliber dem. Det er sådanne handlinger, der frigør asbestfiberen fra cementen.
Hvis man derimod som privatperson ikke har en anelse om, hvad asbest er, og hvad risiciene er, er det måske godt at blive informeret om det? I stedet for blot at høre "kommunen kan ikke bestemme noget som helst, du har loven på din side! Riv, det er roligt jeg har selv gjort det 40000 gange!" Så måske river man, smider eventuelle plader ned, som går i stykker, ned med skidtet i en pose, ind i bilen, kommer hjem, tager jakken af, som man havde på, når man rev, og hænger den op sammen med familiens resterende tøj, tager sit hjemmearbejdsklæde af og smider dem i vaskemaskinen sammen med andet tøj osv osv.

D Dalaan sagde:
Hvordan kan det være, at folk ikke læser ordentligt? Har jeg skrevet, at man garanteret dør, hvis man indånder asbest?
Du har jo skrevet flere gange, at det er livsfarligt i små mængder, og at det er nok med en eksponering.

For at være enige om, hvad vi diskuterer; Hvad synes du, begreberne "små mængder" og "en eksponering" dækker over?

• Synes
  • Haha
guggen og 3 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dalaan sagde:
Om man derimod som privatperson ikke har en anelse om, hvad asbest er og hvilke risici, der er, kunne det måske være godt at blive informeret om det? I stedet for bare at høre "kommunen kan ikke bestemme en skid, du har loven på din side! Riv på det er roligt jeg har selv gjort det 40000 gange!" Så måske man river, kaster eventuelle plader, der går i stykker, ned med skidtet i en pose, ind i bilen, kommer hjem, tager jakken af man havde på sig, da man rev, og hænger den op sammen med familiens øvrige tøj, tager sit hjemmebukser af og smider dem i vaskemaskinen sammen med andet tøj osv osv.
Første svar i tråden indeholder information om dette. Arbejdstilsynets info til privatpersoner. Første underrubrik på hjemmesiden i linket:

Tekstsætning om sikker håndtering af asbest indeholdende regler og information til privatpersoner fra Arbetsmiljöverket.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
useless useless sagde:
Du har jo skrevet flere gange, at det er livsfarligt i små mængder, og at det er nok med en eksponering.

For at være enige om, hvad vi diskuterer; Hvad synes du, der rummer i begreberne "små mængder" og "en eksponering"?
useless useless sagde:

For at være enige om, hvad vi diskuterer; Hvad synes du, der rummer i begreberne "små mængder" og "en eksponering"?
Vi starter her i stedet, så vi er enige om, hvad vi diskuterer: Synes du ikke, at der er forskel, når man skriver, at det KAN være nok at blive eksponeret en gang (som jeg har skrevet), end når man skriver "det er nok med en gang"?

D Dalaan sagde:
Vi börjar her i stedet, så vi er enige om, hvad vi diskuterer:
Du mener ikke, at der er forskel, når man skriver, at det KAN være nok at blive eksponeret en gang (som jeg har skrevet), og når man skriver "det er nok med en gang"?
Jo, men nu er det nok med, at 1 asbestfiber kommer ned i en lunge, og så kan det være forbi.
Mange har blevet ramt af dødelig lungekræft efter at have fået ned asbestfibrer.
Så hvorfor tage chancer? Det er jo bare at følge arbejdsmiljømyndighedernes regler, meget enkelt!.

• Synes
Dalaan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.