20,347 læst ·
98 svar
20k læst
98 svar
Kan kommunen kræve, at jeg hyrer et firma til at rive eternit?
Nej de kan ikke tvinge dig til at hyre et firma.B bullemedbulle sagde:
Jeg tror ikke nødvendigvis, at de tager fejl rent juridisk. Kommunen er sat til at overvåge dig, så du ikke går hen og gør noget dumt. De har stor frihed i denne myndighedsudøvelse.B bullemedbulle sagde:
Dit job er at aflevere et forslag til en kontrolplan, men det er kommunen, der beslutter at give dig starttilladelse med basis i denne kontrolplan. Kontrolplanen for nedrivningsforanstaltninger skal ifølge Boverket angive:

Er det kommunens opfattelse, at der kræves særligt certificeret personale for at håndtere eterniten, så kan de nægte dig starttilladelse, hvis ikke det er med i kontrolplanen.
Læs her:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...errar-entreprenorer/kontrollplanens-innehall/
Og her:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/
Lyder som en fornuftig kommune. Måske kan TS prøve dette i sit forslag til kontrolplan og se, hvad der sker ved det tekniske møde med denne tilgang. Spørgsmålet er dog, om TS vil udsætte sig for den usikkerhed, det indebærer at undersøge netop, hvor langt kommunen er villig til at gå i denne sag.M MetteKson sagde:
Hvad han har brug for, er en tekst, der ligner denne om, hvad han som bygherre skal gøre med sine eternitplader. Jeg tror, det er kun dette, kommunen spørger efter; sådan fungerer det i Umeå.Claes Sörmland sagde:
Jeg tror ikke nødvendigvis, de har juridisk uret. Kommunen er sat til at overvåge dig, så du ikke gør noget dumt. De har stor frihed i denne myndighedsudøvelse.
Dit job er at fremlægge et forslag til en kontrolplan, men det er kommunen, der beslutter, om de vil give dig startbesked baseret på denne kontrolplan. Kontrollplanen for nedrivningsforanstaltninger skal ifølge Boverket angive:
[billede]
Hvis det er kommunens opfattelse, at det kræves særligt certificeret personale for at håndtere eternit, kan de nægte dig startbesked, hvis dette ikke indgår i kontrolplanen.
Læs her:
[link]
Og her:
[link]
Asbest fra privatpersoner
Dåva DACs serviceudbud er rettet mod erhvervskunder. Der er dog en undtagelse og det er modtagelse af asbestklassificeret nedrivningsaffald. Som privatperson er det altså muligt at aflevere fx tagplader eller facadeskiver i Eternit hos Dåva DAC på Dåva Erhvervspark.
1. Deklaration skal indsendes og godkendes forud
Inden affaldet kan transporteres hertil, skal en affaldsdeklaration indsendes og godkendes. Affaldsdeklarationen kan hentes digitalt her
og på blanketten fremgår hvor den skal sendes. Dåva DAC svarer med de kundeoplysninger, der er nødvendige for, at affaldet kan blive afleveret. Bemærk, at behandlingen kan tage op til tre dage. Ingen aflevering uden godkendt deklaration.Som privatperson er man ikke underlagt de regelværker, der er vedrørende erhvervsmæssig håndtering og transport af asbestaffald. Vi anbefaler dog, at beskyttelsesudstyr i form af heldækkende tøj og handsker samt om nødvendigt også åndedrætsmaske med partikelfilter anvendes ved håndteringen.
2. Emballér korrekt
Så har det løst sig. En samtale med bygningsinspektøren var alt, der behøvedes, hvor jeg gennemgik sikkerhedsproceduren og viste, at jeg havde styr på håndteringen af eterniten. Så havde de intet at sige til det, så nu er det bare at køre! Tak for alle tips og overvejelser!
Så med andre ord fik du den hjælp, der skulle til via byggahus.se? og så blev alt godkendtB bullemedbulle sagde:
Det er vel en god idé, hvis man bruger en rigtig åndedrætsmaske, f.eks. Sandströms med partikel filter og beskyttelsesbriller. Eterniten skulle ikke være specielt farlig, så længe den ikke går i stykker, hvilket dog kan være svært at undgå ved nedrivning.B bullemedbulle sagde:Jeg er midt i byggesagsprocessen, hvor nedrivning af et par eternitplader skal udføres, ikke en total facadeudskiftning altså, men kun en mindre del af facaden. Efter indsendelse af nedrivningsplan, hvor jeg siger, at jeg som ejendomsejer nedriver og håndterer eterniten, får jeg svar fra kommunen om, at de ønsker, at jeg hyrer et certificeret firma til det.
Findes der virkelig hjemmel for kommunen til at kræve dette? Så længe jeg er ejendomsejer og ikke får hjælp af vennerne, så burde det vel være uproblematisk at udføre selv?
Men står man udenfor og ikke trykker næsen ind i brudstedet, fungerer en koben aldeles udmærket.S Stego1 sagde:
Staffans
Ofte nyuddannede bygningsingeniører uden praktisk erfaring. Men nu mente jo en vis sosse, Leif Pagrotsky, at man ikke behøvede praktisk erfaring for at gå på højskole. Det passer måske, hvis du skal være politiker, men ellers bør man have praktisk erfaring inden højskolestudierne. Det er jo virkeligheden, man skal virke i. Teorien er opstået fra praksis og ikke omvendt. Men sådan har højskolestudier lav kvalitet i Sverige nu til dags.T Takläggare sagde:Jeg har bygget nogle huse i egen regi, hvad man kan sige om kommune og en byggesagsbehandler er, at de virkelig ikke kan alt, jeg må ofte rette kommune, nogle gange via love og paragraffer, men de retter sig altid, når de er blevet modbevist, nogle gange kan det være en ung fyr eller pige, der er sagsbehandler, de er knap tør bag ørerne, samt meget uerfarne, så må man træde ind og forklare, hvordan det fungerer, det letteste plejer at være at spørge, hvorfor de ikke kan deres arbejde, så tager det fart.