S Stefan1972 sagde:
og hvad opnår du med det da? Har du et gammelt hus, får du nok det bedste resultat med at supplere det, du har, med mere spån eller sprøjte noget mere moderne cellulose eller lignende. Så kan man bare fylde på, som de gjorde før, og man behøver ingen luftspalter og andet pjat, og alt ånder lige så godt alligevel.
"lukket-celle polyurethanskum for at opnå et diffusionstæt lag?"

I meget er det, der diskuteres ovenfor, problemer, der kan følge med, hvis man tilføjer for meget isolering uden at have nogen damphæmmer/spærre.

Du opnår altså den samme effekt, som hvis du vil pakke hele herligheden ind i plastik, dvs. minimere fugten, der går fra beboelsesområdet op til det kolde loft og risikerer at kondensere.

B boohoo sagde:
"lukket-celle polyuretanskum for at opnå et diffusionstæt lag?"

I mangt og meget det, som diskuteres ovenfor, er problemer, der kan opstå, hvis man bruger for meget isolering uden at have nogen dampspærre/bremse.

Du opnår altså samme effekt som hvis du skulle plastre hele herligheden, dvs minimere fugten, der går fra boligarealet op til det kolde loft og risikerer at kondensere.
ja men så ligger det lag jo ovenpå evt undertag. Det betyder jo bare, at det ender der og det begynder at mugne der......Plastrer du et rum korrekt ind, så er det jo et niveau nedad.

S Stefan1972 sagde:
ja fast då ligger ju det skiktet ovenpå evt undertag. Det betyder jo bare at det ender op der i så fald, og det begynder at mugne der........Plastikker du et rum korrekt, så er det jo en niveau nedad .
Ved ikke rigtigt, om vi misforstår hinanden, men for min del ville det ende op der, hvor man ville have plastik, dvs. mellem underarmene på spær. Den eneste forskel er, at hvor underarmene kommer på spær, får du det på "oversiden" i stedet for under, undertaget. Mellem underarmene får du det præcis der, hvor plastikken skulle komme.

Det burde ikke have nogen mulighed for at kondensere, medmindre man har en RH inde, der tillader det, og så vil du også få kondens på væggene.....

B boohoo sagde:
Ved ikke rigtig om vi misforstår hinanden, men for egen del ville det havne dér, hvor man ville plastre, dvs mellem underarmene på spærene. Den eneste forskel er, at man dér, hvor underarmene kommer på spærene, får det på "oversiden" i stedet for under, undertaget. Mellem underarmene får du det præcis dér, hvor plasten ville komme.

Det burde ikke have nogen mulighed for at kondensere, så længe man ikke har en RH inde, der tillader det, og så bør du få kondens selv på væggene.....
ja nej vi tænker ens, men eftersom du skrev kutterspån, så gik jeg ud fra, at du måske har et gammelt hus. Så er det vel oftast brædder mod spær/konstruktion og måske også noget gammelt undertag. Det er sjældent, man river alt det og sprøjter du skum på brædderne så kommer det jo højere op, end hvis man indplastede indefra rummet. Men selvfølgelig kan man rive alt og begynde forfra.

Ja, råspont har vi. Råspontrn sømmet direkte mod underarmene. Skulle man plastre korrekt i dette tilfælde skulle man fjerne råsponten og der efter plastre mod underarmene.

Skulle du sprøjte PUR vil det blive gjort fra vinden, præcis på det sted, hvor evt. plast ville havne. Jeg ser bare ikke, hvordan det bliver "et niveau op" bortset fra der, hvor du ikke kan nå undersiden af underarmen.

Ja forskellen bliver jo plastik enten på undersiden eller oven på råsponten. Men hvis det ligger i kortene at eventuelt rive det bort i din sammenligning, så bliver der selvfølgelig ingen forskel, men så kan du jo lige så godt plastre i stedet for at gøre noget, som ingen andre gør? Amerikanerne og englænderne kan lide skum overalt, men her er det jo ikke ligefrem en anerkendt metode. Jeg forstår ligesom ikke, hvad pluspointen skulle være?

Har man et gammelt hus med eksisterende råspont og savsmuld på loftet, så er det jo betydeligt lettere at lade det være sådan og så bare supplere med lidt mere. Man behøver ikke lægge en halv meter direkte, men nogle centimeter frisk isolering, der dækker det hele, gør nok en dramatisk forskel alligevel, hvis der er lidt der nu. Mit hus fra 1900 har typisk 30-40 cm spån i loftet mod loftsrummet, så jeg tror, de problemer man skaber i hovedet, mest er teoretiske.

• Synes
nybyggarn3 og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.