40,027 læst ·
110 svar
40k læst
110 svar
Kan jeg bare udskifte savsmuldet med isolering?
Det er korrekt, men det handler om validitet, præcis som det meste.P Pin sagde:Men vådrumsbehörighet er vel også lignende som brancheorganisationen har fundet på?
[link]
Alt dette er jo godt, men det er ikke et must.
ISO er også godt, men slutresultatet behøver ikke blive godt for det. Man kan certificere sig i at fremstille redningsveste i beton. Eller isolere med savsmuld, eller uld, eller hvilket som helst alternativ der er nævnt i tråden.
Hvis du følger med i kommentarerne, er det temmelig indlysende, hvad alting bunder i, men jeg må vel opsummere det.
Jeg henviser til to uafhængige instanser, der af en mindre myriade af forskellige grunde udviser en vis legitimitet og eksemplificerer blandt andet med termer som behørighed og standarder. Det er brugbart. Det accepteres af en ekstremt bred mængde instanser i Sverige. De to uafhængige parter gav mig samme svar vedrørende savsmuld på loft som isolering. That's it. At nogen så har en agenda imod alt, hvad angår behørigheder, standarder, certifikater osv., er noget, jeg ærligt talt ikke er spor interesseret i at diskutere.
Men hvis vi vender tilbage til hovedspørgsmålet om isolering og risiko med fugt på loftet, hvorfor bruge nyt savsmuld ovenpå eksisterende savsmuld i stedet for cellulose ovenpå eksisterende savsmuld (alternativt også erstatte det eksisterende med cellulose)?D Davion sagde:Det er rigtigt, men det handler om validitet, ligesom det meste.
Hvis du følger med i kommentarerne, så er det temmelig åbenlyst, hvad alting bunder i, men jeg må vel have lov til at opsummere det.
Jeg refererer til to uafhængige instanser, som af en mindre myriad af forskellige grunde viser en vis legitimitet, og eksemplificerer med blandt andet termer som kompetence og standarder. Det er anvendeligt. Det accepteres af en ekstremt bred mængde instanser i Sverige. De to uafhængige parter gav mig samme svar vedrørende savsmuld på loftet som isolering. That's it. At nogen så har en agenda mod alt, der har at gøre med kompetencer, standarder, certifikater etc., er noget, som jeg ærligt talt ikke er spor interesseret i at diskutere.
Som jeg nævnte indledningsvis, så er det frit fra hukommelsen, men essensen var hos begge parter, at når det gælder gamle huse, bliver der ved hver ny tilkommende faktor åbnet op for nye aspekter respektive problemer, og hvis det eneste problem med et koldt loft i et gammelt hus er, at det fra boligarealet forsvinder lidt mere varme, end hvad der er ønskværdigt, så er det sikreste ikke at risikere at forstyrre en ellers problemfri løsning.P Pin sagde:
Jeg fik af den ene part også som forslag at supplere med celloloseuld ovenpå, men af begge parter som forslag at forbedre det eksisterende niveau savsmuld en smule og evt. se over loftet. Intet mere fancy end det.
Sagen for mig: Jeg havde jo primært indvendinger mod udsagnet om, at det er dårlige råd TS får, hvilket det ifølge disse to uafhængige parter ikke er, mener jeg.
Men der er gået 100 år siden huset blev bygget og i 2022 vil vi ikke længere fryse indendørs, de fleste vil have 20 grader eller i det mindste 18. Med stigende energipriser er det i dag meget dyrt at opvarme et hus fra 1920. Måske går der til 30 til 40 tusinde kWh? Derfor vil TS isolere. Så kommer risikoen for fugt ind.D Davion sagde:Som jeg nævnte indledningsvis, så er det frit fra hukommelsen, men meningen var hos begge parter, at når det gælder gamle huse, vil hver ny tilkomne faktor medføre nye aspekter og problemer, og hvis det eneste problem med en kold loft i et gammelt hus er, at der fra beboelsesarealet forsvinder lidt mere varme, end hvad der er ønskeligt, så er det sikreste ikke at risikere at forstyrre en i øvrigt problemfri løsning.
Jeg fik fra den ene part også som forslag at supplere med celluloseuld ovenpå, men fra begge parter som forslag at forbedre den eksisterende niveau af spån en smule og evt. se over indendørstaget. Ingenting mere fancy end det.
Sagsforholdet for mig: Jeg havde jo primært indvendinger mod påstanden om, at det er dårlige råd TS får, hvilket det ifølge disse to uafhængige parter ikke er, mener jeg.
Anticimex og byggefirmaet bekymrer sig ikke om TS' elregning, men vil ikke tage nogen risiko. Derfor er det nemmest at give rådet "lad det være som det er, det har jo virket i 100 år", eller "isolér bare en smule, og helst med det samme".
For at det skal give nogen større mening (økonomisk) skal der jo en betydelig forbedring til, dvs. meget bedre isolering, dvs. øget risiko.
Hvis man spørger virksomhederne, der sprøjter løsuld på loftet, får man sikkert et andet svar, hvor risikoen underdrives.
Jeg siger ikke, at det er forkert med cellulose, jeg forstår bare ikke fordelen ved at skovle væk eksisterende fejlfrit savsmuld.P Pin sagde:
På hvilken måde ville TS' hus blive bedre isoleret, hvis man fjernede savsmuldet?
for det første ville det absolut blive bedre isoleret, da cellulose er omtrent dobbelt så god isolering.F fribygg sagde:
så samme volumen ville øge den isolerende effekt markant.
men spånet har også andre dårlige egenskaber, som man ønsker at undgå i et hus, derfor er det godt at fjerne det, når man alligevel laver et indgreb.
I TS tilfælde ser det ud til at være 90 cm tilgængelig plads på loftbjælkelaget, og da kan jeg på ingen måde se meningen med at skovle eller suge ud den eksisterende fejlfrie spån isolering, kan du?P Pin sagde:
Afhænger af hvad alternativerne er:F fribygg sagde:
1. Eksisterende spån X cm + Y cm cellulose
2. Fjern eksisterende, X + Y cm cellulose
3. Fjern eksisterende, Y cm cellulose
4. Eksisterende spån X cm + X + Y cm cellulose
Da cellulose isolerer bedre end 100 år gammelt spån, som er pakket sammen, så der er minimalt med isolerende luft tilbage imellem, er 2 bedre end 1. Alternativ 3 er naturligvis dårligst. Alternativ 4 er endnu bedre, men det får måske ikke plads.
Du som er ingeniør kan måske præsentere et regnestykke, der viser lønsomheden i at fjerne eksisterende savsmuld på TS loft før isolering?A Aunty sagde:for det første ville det absolut blive bedre isoleret, fordi cellulose er omtrent dobbelt så godt isolering.
så samme volumen ville øge den isolerende effekt markant.
men savsmuldet har også andre dårlige egenskaber, som man vil undgå i et hus, derfor er det godt at fjerne det, når man alligevel laver et indgreb.
men hvad er det du ikke forstår det handler ikke kun om isoleringsværdi men savsmuld har flere dårlige egenskaber, det er jo grunden til at det ikke længere anvendes selv ved bygningsrestaurering.F fribygg sagde:
Og skal man alligevel bruge det, har man udviklet specialvarianter af savsmuld for at kunne bruge det,
Der er 90 cm tilgængelig plads, hvis jeg tolker TS korrekt. Omkostningerne ved at fjerne det fejlfri spån skal vel også med i beregningen, hvis man overvejer dette.P Pin sagde:Afhænger af, hvad mulighederne er:
1. Eksisterende spån X cm + Y cm cellulose
2. Fjern eksisterende, X + Y cm cellulose
3. Fjern eksisterende, Y cm cellulose
4. Eksisterende spån X cm + X + Y cm cellulose
Da cellulosen isolerer bedre end 100 år gammelt spån, der er pakket sammen, så der er minimal isolerende luft tilbage imellem, er 2 bedre end 1. Alternativ 3 er naturligvis værst. Alternativ 4 er endnu bedre, men der er måske ikke plads til det.
Kilde?A Aunty sagde:
Ok, jeg havde misset de 90 cm. Læste sløset som om reglarne var 90 mmF fribygg sagde:
Jo omkostning ved at fjerne spånen skal med i kalkylen. Gør man det selv, koster det næsten ingenting. Lejer man nogen ind, koster det lidt. Hvor meget må man finde ud af, præcis som med hvad det koster at få det nye på plads. Selv har jeg kun personlig erfaring med at lægge et lag af rockwool ovenpå den gamle af lignende slags. Kørte hjem i bilen et par gange og lagde på selv. Billigt og har ikke givet problemer, men lavere forbrug.
De der kommer med løsulden kan måske vende motoren og suge spånen ud, og så sælge videre til dem, der anbefaler spån på loftet?