Har brug for at skifte isoleringen på loftet. Lige nu er der kun et tyndt lag savsmuld. Huset er bygget i 1920 og det er i god stand, men varmen forsvinder om vinteren.

Kan jeg bare købe isolering på Byggmax og lægge det i stedet for savsmuldet?

Reglarne er cirka 90cm dybe/høje. Det er et krybeloft.

• Synes
Korpe
  • Laddar…
downup downup sagde:
Behøver skifte isoleringen på loftet. Lige nu er der kun et tyndt lag savsmuld. Huset er bygget i 1920 og det er i god stand, men varmen forsvinder om vinteren.

Kan jeg bare købe isolering hos Byggmax og presse det ned i stedet for savsmuldet?

Reglerne er cirka 90cm dybe/høje. Det er et krybeloft.
Du kan, men risikoen er, at du i stedet får skimmelvækst på loftet! Savsmuld kan buffre fugt (altså blive fugtigt og derefter tørre igen), hvilket almindelig isolering ikke kan.

Og hvis du isolerer for meget, kan det blive koldere på loftet og fugt kan kondensere på træet (typisk på undertaget), som derefter begynder at mugne.

Så du må stille dig selv spørgsmålet - hvor meget besparelse på opvarmningsomkostninger er det værd at undgå skimmel på loftet?

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Skift i så fald savsmuldet med cellulosefibre, det har samme evne til at optage/afgive fugt.

• Synes
hobbs og 3 andre
  • Laddar…
Hvorfor har du brug for at skifte spånet, er det ikke nok at fylde på, så undgår du en masse arbejde og får bedre isoleringsevne med et mtrl, der passer til huset.

• Synes
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Som fribyg siger. Hvis savsmuldet er friskt, fyld bare på med sprøjteisolering ovenpå. Tag noget hygroskopisk materiale, der passer sammen med savsmuldet, cellulose eller lignende.

Du kan jo lægge ret lidt til at begynde med, ca. 100mm eller noget for at se, hvordan det påvirker klimaet på loftet. Det går altid at fylde mere på senere.

• Synes
Joak
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvorfor har du brug for at skifte spånerne, er det ikke tilstrækkeligt at fylde op, så undgår du en masse arbejde og får bedre isoleringsevne med et materiale, der passer til huset.
Kan man købe spåner et sted?

S
downup downup sagde:
Kan man købe spån et eller andet sted?
Jeg købte en sæk høvlspån på Byggmax, da jeg havde brug for at fylde op hos mig. 100l kostede vel omkring en hundrede eller noget.

• Synes
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Et af de lokale savværker her sælger deres biprodukter til en slags selvkostpris (læsses løst med en læssemaskine), men de markedsfører det ikke direkte, og man skal anstrenge sig lidt for at kunne købe. Med lidt held har du noget lignende i nærheden.

downup downup sagde:
Kan man købe spån et eller andet sted?
Jeg købte en palle med spåner hos granngården, valgte en grovere "støvfri" variant for at det skulle blive rarere at arbejde med, som jeg lagde oven på det gamle, først fluffede jeg det gamle op. Brugte 13 baller, solgte resten til en hestepige https://www.granngarden.se/kutterspan-grov

Den tidligere ejer havde lagt et lag gulfiberskiver oven på de gamle spåner og derefter rullet isolering med papir ud. Jeg købte og lagde yderligere et lag med skiver. Det blev kun et par tusinde, og det fordoblede næsten tykkelsen på både spån og isolering.

Dette skete i forbindelse med, at en masse ny el blev trukket via loftet, så meget isolering var kastet til siden deroppe, så det blev ikke meget ekstra arbejde, når det alligevel skulle reetableres.

A
Synes generelt, at det er ret dårlige anbefalinger i tråden til TS.
At anbefale at fylde op med kutterspån må jo være den dårligste af løsningerne for TS.

Kujtterspån har flere dårlige aspekter såsom skadeangreb, skimmelangreb og stor brandrisiko.
Men frem for alt er det en elendig isolering med hensyn til U-værdi i forhold til alternativerne.
For eksempel Cellulosefiberisolering isolerer omtrent dobbelt så godt som kutterspån.

Så selvfølgelig fjern al kutterspån og erstat med Cellulosefiberisolering, som har kutterspånens gode fugtbufferende egenskaber men ikke de negative.

• Synes
Batjan og 3 andre
  • Laddar…
A Aunty sagde:
Synes generelt, at der er ret dårlige anbefalinger i tråden til TS.
At anbefale at fylde op med kutterspån må jo være den dårligste løsning for TS.

Kutterspån har flere dårlige aspekter som skadesangreb, skimmelangreb og stor brandrisiko.
Men frem for alt er det en elendig isolering med hensyn til U-værdi i forhold til alternativerne.
fx Cellulosefiberisolering isolerer omtrent dobbelt så godt som kutterspån.

Så selvfølgelig fjern al kutterspån og erstat med Cellulosefiberisolering, der har kutterspånens gode fugtbufferende egenskaber, men ikke de negative.
Hvad er fordelen ved at fjerne det eksisterende spån?

A
F fribygg sagde:
Hvad er fordelen ved at fjerne det eksisterende spån?
det optager unødvendig plads når man alligevel skal blæse ny Cellulosafiberisolering ind, et par ekstra cm på loftet gør utroligt meget især når du erstatter det med en isolering der er så meget mere effektiv.

derudover har kutterspån flere dårlige egenskaber som jeg sagde tidligere, som man så undgår, fx brandrisiko og skadedyr.

A Aunty sagde:
tar unødvendig plads når man alligevel skal blæse ny Cellulosafiberisolering ind, et par cm ekstra på loftet gør utroligt meget især når du udskifter det med en isolering, der er så meget mere effektiv.

desuden har kutterspån flere dårlige egenskaber, som jeg sagde tidligere, som man så undgår, fx brandrisiko og skadedyr.
Men TS har savsmuld og har intet problem med det bortset fra at der er for lidt. Det er fuldt muligt at fylde mere savsmuld, cellulosafiber eller kutterspån ovenpå det eksisterende savsmuld og så vidt jeg forstår, er der masser af plads.

• Synes
CarVal og 2 andre
  • Laddar…
A Aunty sagde:
tar unødvendig plads når man alligevel skal puste ny Cellulosafiberisolering ind, et par cm ekstra på loftet gør utroligt meget især når du udskifter det med en isolering, der er så meget mere effektiv.

desuden har kutterspån flere dårlige egenskaber som jeg sagde tidligere som man så undgår, f.eks. brandrisiko og skadedyr.
Det er slet ikke dårligt at tipse om lidt mere spån, eftersom det eneste problem der nu er for TS er, at det går lidt meget spild. Det er et lille problem sammenlignet med, hvad der kan ske, hvis man prøver andre løsninger, og man kan jo til en vis grad afhjælpe det ved blot at øge mængden af spån.

L lat sagde:
Byt i så fall sågspånet mot cellulosa ull, det har samma förmåga att ta upp/afgive fugt.
Man kan lægge cellulose direkte på savsmulden. Skal jeg gøre. Havde et firma her, og de sagde, det var det enkleste, hvis man allerede har savsmuld.

• Synes
Ulfjs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.