95,556 læst ·
172 svar
96k læst
172 svar
Jeres værste eksempel skandaløse byggematerialepriser
Kan vi havne i en situation, hvor flere og flere savværker (jeg antager, at mange savværker startede op pga. den høje pris) sidder med enorme lagre, og priserne falder langt lavere end i 2020? Det må jo være en risiko for disse savværker at sidde med for store lagre?
Savværker har mig bekendt ingen lagre. Man saver vel oftest direkte mod kunde.S SueCia sagde:
Jeg taler om Hjortkvarns Timber, som angiveligt omsætter for mere end en kvart milliard og er rimelig store i Närke/Östergötland.F Fluxor sagde:
Holmens klensavværk i Linghem i det centrale Östergötland har sandsynligvis friluftstørring også, men det er ikke noget jeg har set med egne øjne i år. Linghem anser du måske som en bysav; de havde kun 75.000m3, da Holmen købte dem for ca. 5 år siden.
Selv er jeg glad, hvis jeg lykkes med at save 500 stammer om året, nogle gange bliver det kun 50 stk., det er hvad jeg kalder småskaligt.
S
swirve
Elektronikgal
· Östergötland
· 1 472 indlæg
swirve
Elektronikgal
- Östergötland
- 1,472 indlæg
Saver du for dig selv, eller sælger du til andre også? Skal evt. bygge gæstehytte engang og tænkte at finde en lokal sav i Östergötland, der kan save lidt blandet, ikke nødvendigvis så finsavet, men det kan være lidt ujævnt for at passe til de øvrige gamle bygninger.F fribygg sagde:Jeg taler om Hjortkvarns Timber som skulle omsætte for mere end en kvart milliard og er rimeligt store i Närke/Östergötland.
Holmens klensavværk i Linghem i centrale Östergötland har sandsynligvis friluftstørring også, men det er ikke noget jeg har set med egne øjne nu i år. Linghem måske du anser som en bysav, de havde bare 75 000m3 da Holmen købte dem for ca 5 år siden
Selv er jeg glad, hvis jeg lykkes med at save 500 stammer et år. Nogle gange bliver det kun 50 stk, det er hvad jeg kalder småskala.
De kan da næppe lufttørre 75000m³ savet per år? Den proces må tage uendelig tidF fribygg sagde:Jeg taler om Hjortkvarns Timber som må omsætte for mere end en kvart milliard og er temmelig store i Närke/Östergötland.
Holmens klensavværk i Linghem i det centrale Östergötland har sandsynligvis friluftstørring også, men det er ikke noget, jeg har set med egne øjne i år. Linghem betragter du måske som en bysav, de havde kun 75 000m3, da Holmen købte dem for ca. 5 år siden
Selv er jeg glad, hvis jeg lykkes med at save 500 stammer om året, nogle gange bliver det kun 50 stykker, det er, hvad jeg kalder småskala.
Og ja, det er en lille sav i mine øjne.
Det var en artikel i Corren om Holmen - https://corren.se/artikel/skenande-priser-gor-holmens-jattesatsningar-till-succ/jv9n9o1lF Fluxor sagde:
Skenende priser gør Holmens kæmpesatsninger til succes
Holmen Trævarer investerede på det rette tidspunkt. Noget de får usædvanlig godt betalt for. "Prisopgangene de største vi har set på 100 år. Man behøver måske ikke sige mere end det," siger direktøren Johan Padel.
ohan Padel, direktør for Holmen Trævarer, tror på en lys fremtid med højere tømmerpriser. "Men det vil ikke være på de niveauer, som de er på nu."
Foto: Holmen
Det er sidste arbejdsdag før ferien for Holmen Trævarers direktør Johan Padel, og det har været det måske mest anderledes år nogensinde i branchen for savet tømmer. Specielt på USA-markedet, hvor prisniveauerne firedobledes og gjorde, at terminsprisen på 1.000 fod savet tømmer passerede 1.800 dollar som højest, før det vendte nedad igen.
Det har været den vilde vest, men på en succesrig måde for Holmens savværk.
– Det er det amerikanske marked, der har drevet priserne på savet tømmer op. Det er ekstremt i USA, siger Johan Padel.
Holmens savværk, og specielt Bravikens anlæg i Norrköping, kom ind i opgangen med investeringer på det rette tidspunkt.
En imprægneringsanlæg til 55 millioner kroner.
170 millioner blev investeret i et nyt sorterværk samt to tørkanaler.
Og Holmen købte også et savværk ved Linghem, hvilket er koncernens femte.
Braviken er den seneste nybygning af koncernens savværker i Norrköping, som der er blevet investeret yderligere i.
Så kom pandemien, som ændrede forbrugernes adfærdsmønster, hvor Bravikens savværk kunne træde ind med en øget kapacitet.
- Det har betydet en hel del. Det er måske svært at sætte tal på det. Det, der er interessant, er at man har set det samme mønster og bevægelse i USA som her i Sverige. Måske endnu mere der. At man har renoveret meget på sine hjem i løbet af pandemiåret. Samtidig har bygningerne rullet på i normal fart, plus en hjemmegør-det-selv af aldrig set slags. Det har drevet priserne op mere end vi turde forvente, siger Johan Padel.
På Europamarkedet og i Sverige er det mere langsigtet på kvartals- og halvårskontrakter. Det gør, at bevægelserne ikke bliver lige så rykvise, eller trægere, på tømmermarkedet. Prisniveauet på det tømmer, der købes ind i Sverige, ligger på 2018 års niveau, samtidig med at man får rekordnoteringer i salg.
– Positivt efter meget lang tids mager lønsomhed. Også i Sverige har vi haft volatile – svingende – priser, der går op og ned. Mange magre år, der opvejes af nogle gode år. Der er behov for en lønsomhed i branchen for at kunne investere og have en lønsomhed. Så kan jeg også mene, at den prisstigning, vi har set det seneste halve år, er i det kraftigste lag for at det skal kunne kaldes for en sund udvikling.
Er det en boble?
– Der er ligheder med en boble. Men det er en kraftig efterspørgsel, der har drevet niveauerne op. Træ er rigtigt i tiden som et miljøvenligt, godt og bæredygtigt byggemateriale. Men det har været en overreaktion på priser, det kan jeg synes, siger Johan Padel.
I 2011 blev Bravikens savværk sat igang, og det er med sin beliggenhed blevet et vigtigt punkt i Holmens produktion af savet tømmer. Af 550.000 kubikmeter tømmer sælges 350.000 på eksport. 200.000 kubikmeter tømmer bliver i Sverige, primært i Mälardalen og Östergötland, hvilket forkorter transporterne.
– Ambitionen er, at Braviken skal blive Sveriges største savværk, og der er vi i princippet i dag. Det er en automatiseret virksomhed. At der vil blive nogle nyrekrutteringer ser vi ikke, men derimod sikrer det, at Braviken er en fremtidsanlæg, siger Johan Padel.
Direktøren tror, at prisbilledet på savet tømmer vil stabilisere sig.
– Det vil ikke være på de niveauer, som de er på nu, men vi vurderer, at det har en lys fremtid.
Et historisk regnskab for 2021?
– Det tør jeg ikke sige. Men de officielle prisopgange er de største, vi har set på 100 år. Man behøver måske ikke sige mere end det. Det var et godt første kvartal for os, siger Johan Padel.
Holmens fem savværker
Bravikens savværk. Fra 2011.
Produkter: trævarer til snedkeri og konstruktion samt imprægnerede trævarer.
Iggesunds savværk, fra 1990.
Produkter: fyrretrævarer til snedkeri.
Linghems savværk, fra 1950, købt 2017.
Produkter: trævarer til snedkeri og konstruktion.
Bygdsiljums savværk, fra 1960, købt 2020.
Produkter: savet trævarer, limtræ, KL-træ.
Kroksjöns savværk, fra 1920. Del af Holmen 2020.
Produkter: savede og høvlede trævarer. Forædling af byggeprodukter, træbroer samt byggekomponenter.
Jo, men ikke holder de lager af savet for det. Man tjener penge på at sælge.E Evian sagde:Det var en artikel i Corren om Holmen - [link]
Skenande priser gør Holmens kæmpesatsninger til succes
Holmen Trævarer investerede i rett tid. Noget de får usædvanligt godt betalt for. "Prisopgangene er de største vi har set i 100 år. Man behøver måske ikke sige mere end det", siger direktøren Johan Padel.
Johan Padel, direktør for Holmen Trævarer, tror på en lys fremtid med højere tømmerpriser. "Men det vil ikke være på de niveauer, som de er på nu".
Foto: Holmen
Det er sidste arbejdsdag før ferien for Holmen Trævarers direktør Johan Padel, og det har været det måske mest anderledes år nogensinde i branchen for savet træ. Især på USA-markedet, hvor prisniveauerne firedobledes og gjorde, at terminsprisen på 1 000 fod savet træ passerede 1 800 dollar på sit højeste, før det vendte nedad igen.
Det har været vilde vesten, men på en lykkelig måde for Holmens savværker.
– Det er det amerikanske marked, som har drevet priserne på savet tømmer op. Det er ekstremt i USA, siger Johan Padel.
Holmens savværker, og især Bravikens anlæg i Norrköping, kom ind i opgangen med investeringer på rett tid.
Et imprægneringsanlæg til 55 millioner kroner.
170 millioner blev investeret i et nyt sorteringsanlæg samt to tørrekanaler.
Og Holmen købte også et savværk ved Linghem, som er koncernens femte.
Braviken er den seneste nybygning af koncernens savværker i Norrköping, som der er investeret yderligere i.
Så kom pandemien, der ændrede forbrugernes adfærdsmønstre, så Bravikens savværk kunne træde ind med en øget kapacitet.
– Det har betydet en hel del. Det er måske svært at sætte tal på det. Det, der er interessant, er, at man har set det samme mønster og bevægelse i USA som her i Sverige. Måske endnu mere der. At man har renovéret meget på sine hjem under pandemiåret. Samtidig har byggerierne rullet i normal fart, plus en hjemmesnedkeri af aldrig set slags. Det har drevet priserne op mere, end vi havde turdet forvente os, siger Johan Padel.
På Europamarkedet og i Sverige er det mere langsigtet på kvartals- og halvårskontrakter. Det gør, at bevægelserne ikke bliver så rykkende, eller mere træge, på tømmermarkedet. Prisniveauet på det tømmer, der købes ind i Sverige, ligger på 2018-niveau, samtidig med at man får rekordnoteringer i salget.
– Positivt efter en meget lang tid med sparsom lønsomhed. Også i Sverige har vi haft volatile – svingende – priser, der går op og ned. Mange magre år bliver opvejet af et godt år. Der er brug for lønsomhed i branchen for at kunne investere og have lønsomhed. Så kan jeg også mene, at den prisstigning, vi har set det sidste halve år, er i skarpeste grad for at det skal kunne kaldes en sund udvikling.
Er det en boble?
– Der er ligheder med en boble. Men det er en kraftig efterspørgsel, som har drevet niveauerne op. Træ er rette i tiden som et miljøvenligt, godt og bæredygtigt byggemateriale. Men der har været en overreaktion på priser, det kan jeg mene, siger Johan Padel.
2011 blev Bravikens savværk sat igang, og det har med sin beliggenhed blevet et vigtigt punkt i Holmens produktion af savet tømmer. Af 550 000 kubikmeter tømmer sælges 350 000 til eksport. 200 000 kubikmeter tømmer forbliver i Sverige, primært i Mälarregionen og Östergötland, hvilket forkorter transporterne.
– Ambitionen er, at Braviken skal blive Sveriges største savværk, og det er vi principielt i dag. Det er en automatiseret virksomhed. At det vil blive nogle nyansættelser ser vi ikke, men derimod sikrer det, at Braviken er et fremtidsanlæg, siger Johan Padel.
Direktøren tror, at prisbilledet på savet træ vil stabilisere sig.
– Det vil ikke være på de niveauer, som de er på nu, men vi vurderer, at det har en lys fremtid.
Et historisk regnskab for 2021?
– Det tør jeg ikke sige. Men de officielle prisopgange er de største, vi har set i 100 år. Man behøver måske ikke sige mere end det. Det var et godt første kvartal for os, siger Johan Padel.
Holmens fem savværker
Bravikens savværk. Fra 2011.
Produkter: trævarer til snedkeri og konstruktion samt imprægnerede trævarer.
Iggesunds savværk, fra 1990.
Produkter: fyrretrævarer til snedkeri.
Linghems savværk, fra 1950, købt i 2017.
Produkter: trævarer til snedkeri og konstruktion.
Bygdsiljums savværk, fra 1960, købt 2020.
Produkter: save trævarer, limtræ, KL-træ.
Kroksjöns savværk, fra 1920. Del af Holmen 2020.
Produkter: save og høvlet trævarer. Forædling af byggeprodukter, træbroer samt byggekomponenter.
Der findes jo tørretid, hvilket Holmen havde bygget to kanaler for at fremskynde. Hvordan Hjortkvarn gør, ved jeg ikke, men der står altid bundter, som man ser fra vejen.F Fluxor sagde:
Men ellers tror jeg heller ikke, de holder på bundter til bedre tider, men de sender nok afsted så snart de kan!
Alt, der er tørret og af højere kvalitet end vrag, plejer at blive dækket på fem sider. Det man kan se, som ikke dækkes overhovedet, er sådan noget, der skal ind i tørren.E Evian sagde:
Friggeboden jag tänkte köpa gick från 32 000 till 52 000 över en natt. Så typ svindyrt!Direktör Modig sagde:
Sandlåda till barnen, 1200kr för 6st 34x145 3,6meters, blev ingen byggsommar iår. Var osugen på att ta ut ett extra bolån för att byta vindskivor
Talte med en på byggmax i dag. De køber så meget osb, som de overhovedet kan få fat i. Alt bliver udsolgt samme dag.
Folk ved, hvornår de får leverancer, og henter paller.
Han sagde, at der er en vanvittig efterspørgsel. 249:- for en 90cm tog dem.
Folk ved, hvornår de får leverancer, og henter paller.
Han sagde, at der er en vanvittig efterspørgsel. 249:- for en 90cm tog dem.