Kallson Kallson sagde:
Var på lokale XL-bygg i dag og købte to reglar 45x70 (5.4m). Fandt en lige og den anden havde en bøjning de sidste meter, men tænkte det er OK (ville ikke rode mere i stakken). Den lette pris for disse to reglar blev 408 kr, dvs næsten 40 kr/m!

Tænkte derfor more mig med at finde et endnu værre eksempel. Mit bidrag bliver en OSB-plade fra Beijer og udfordringen til forumet bliver at overgå med noget endnu værre.

Byggede 17 m2 attefalsudbygning i Maj juni med 25 m2 terrasse. Materialet gik på nærmere 200000. Dvs nærmere 12000 m2. Havde kalkuleret det halve. Havde held da guldprisen steg i juni med 30%.

• Synes
Lassebo
  • Laddar…
Købte træ til at bygge en udhængt terrasse bag ved værkstedet. Elleve 45x170 på 4,2m, tre limtræspiller 90x90 på 3m, terrassebrædder 34x70 og 34x45 plus skruer, alt i tryk. 11800.- .Jeg fik rabat på terrassebrædderne, fordi jeg købte restlager, og de var lidt skæve. . Det bliver cirka 983kr/m2. Hun på Karl Hedin undskyldte sig nok ti gange ved betalningen. Så nu tøver jeg med at tage afsted for at købe de fire stykker, der manglede for at færdiggøre hele dækket……

T Ejmelie sagde:
Råspont er jo næsten lige så dyrt :(
[billede]

Picka har jeg allerede :cool:
[billede]
hvad koster almindelig tagråspont ? dvs plank ?

Ser ud til, at OSB bliver billigere nu?

OSB-plader med dimensioner og priser på Bauhaus hjemmeside.

• Synes
Morpal
  • Laddar…
Snailman
S skaraborgsfakir sagde:
hvad koster almindelig tagbrædder? dvs planker?
Byggmax tager 9,95 meteren for 17*95, der går 11,4 meter per kvadratmeter. Jeg har brædder under gipsen på mit hus (derfor bliver jeg aldrig færdig ;)) Den er blevet 2 kr dyrere de sidste halve år (muligvis 3 kr?)

Men 20*95 koster 10,95 per meter, så der er kun en krone forskel per meter mellem 17 og 20, tidligere var forskellen mindst 2 kr per meter mellem dem.

Så 17mm brædder er billigere per kvadratmeter end osb nu om dage.

Jeg har et dusin osb-plader stående, som jeg skal have i vindueskarmene, og dem købte jeg, da Cheapy fandtes, for 105 kr stykket 1,20*2,40.

Senest redigeret:
Xl bygg kungsbacka...

• Prisetiket for OSB-plade 3 Conti Zero 11x1200x2500mm til 744,80 SEK/stk og 248,27 SEK/m2 hos XL Bygg Kungsbacka.
richardtenggren
Det er nu det føles surt, at jeg fik hjem 1,5 pakker 2500 OSB-plader i stedet for 2400 :p
Heldigt at de var billige, da de blev købt :)
Har jo været nødt til at skære en hel del af ligesom :p

K kallabaz sagde:
Xl bygg kungsbacka...
Storbypriser.

JLyck JLyck sagde:
Storstadspriser.
Ja, det føles lidt mærkeligt når parketten jeg lægger har lavere kvmpris.

• Haha
  • Synes
Aser og 1 anden
  • Laddar…
Alle Corona-tiltag verden over samt at vi har en ny præsident i USA, som var nødt til at love bort 1000 mia. dollar, gør at inflationen vil tage fart. Derefter kommer renten. Bliver ikke meget byggeri med en rente på 3-4%, således mindskes efterspørgslen men skoven skal saves, hvilket fører til overskud og faldende priser.

1,65 euro per meter for savet 2x4 med vankant hos den lokale landbrugsbutik, bygger lageret af den dimension så meget jeg kan.

Helt syge priser på ffa OSB gjorde, at jeg valgte ikke at bygge det, jeg havde tænkt i år. Håber at det kommer ned til lidt mere rimelige niveauer til næste år, så man slipper for at røve en bank for at bygge på pumphuset lidt :)

Har en bekendt som skulle bygge et nyt hus i plankeværk i sommer. Priserne steg voldsomt, og han fik ikke engang tilbud på en hel del af træet. Det var ikke engang sikkert, at han ville få træet til den aftalte tid. Så han blev nødt til at lægge det på is. Med tømrere som koster 600 kr./timen, som ikke har træ at arbejde med, og træpriser som er steget x2 eller x3, går det bare ikke. Nu ser han i stedet på muligheden for at bygge i letbeton og købe det fra Baltikum eller Polen. Samme producent. Fragten er ikke meget at skræmme sig af. Som markedet ser ud, kan man ikke projektere et hus i plankeværk i dag. Letbetonen er jo det mest almindelige materiale i Europa, og det er ikke følsomt for konjunkturen i USA. Det har mange andre fordele også.

S steve5432 sagde:
Jeg forstår, at savværker sælger til højestbydende, og at disse findes i f.eks. USA, hvor man betaler vanvittige priser for tømmer. Derimod har jeg svært ved at forstå, at der ikke findes nogen form for mekanisme, der gør, at det indenlandske behov ikke dækkes først, men det er jo selvfølgelig umuligt i en markedsøkonomi, så må man have en semi-markedsøkonomi ligesom den i Kina... hvor man fra styrende hånd ville have set, at indenlandske projekter blev prioriteret, uanset hvad producenter havde fået udenlands.

Uanset hvad, har jeg fået mig en tankestiller...

/S
Det findes jo i nogen grad i form af told mellem lande/kontinenter. De er til for at beskytte det indenlandske marked. Frihandelsaftaler er jo ikke åbenlyst fordelagtigt for alle lande.

Undrer hvad forsikringsselskabet siger til, at man kører rundt med tyveribegærlige genstande, som ikke er fastlåst:crysmile:

• En bil med træplanker fastgjort på taget ved hjælp af orange remme, parkeret foran en gul murstensbygning.
  • Synes
  • Haha
guggen og 10 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.