95,556 læst ·
172 svar
96k læst
172 svar
Jeres værste eksempel skandaløse byggematerialepriser
Er der blevet færre job så? Jeg synes alle stadig klager over, at det er så svært at få fat i håndværkere, der kan tage sig af job, fordi de allerede har så travlt.Ö öringen sagde:
Risikoen er, at savværker og byggemarkeder ser, at ”jamen se, folk er vist villige til at betale så meget alligevel”, at de fortsætter med de højere priser.
Nä, jag har ingen aning, det var därför jag frågade om det påverkat branschen.B b8q sagde:Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.
Klart det ikke har. Alle dygtige og seriøse er fuldt bookede stadig herB b8q sagde:Er der blevet færre jobs så? Jeg synes, at alle stadig klager over, at det er så svært at få fat i håndværkere, som kan påtage sig jobs, fordi de allerede har så travlt. Risikoen er, at savværker og byggemarkeder ser, at "nåmen se, folk er da villige til at betale så meget trods alt", at de fortsætter med de højere priser.
Det virker, indtil hylderne er fulde hos trælastforhandlerne. Det er en markedsøkonomi, så længe de ikke danner karteller, kan de ikke holde priserne oppe, selvom de vil. Der findes konkurser i branchen.B b8q sagde:Er det blevet færre job så? Jeg synes stadig, at alle klager over, at det er så svært at få fat i håndværkere, der kan påtage sig job, fordi de allerede har så travlt.
Risikoen er, at savværker og byggemarkeder ser, at "jamen se, folk er åbenbart villige til at betale så meget alligevel", og at de fortsætter med de højere priser.
Nu tænker I lidt kortsigtet! Nogen skal jo betale for alle disse stigninger, og det bliver ikke byggefirmaerne, men os privatpersoner. En villa, der kostede 3,5 millioner, er snart oppe på 5. Alle store infrastrukturprojekter betaler vi med skatten. Ligeså skoler og sundhedsinstitutioner. Byggevarehandlen er ligeglade med privatmarkedet. Det er en dråbe i havet, hvad privatpersoner handler for.
Der vil komme en del konkurser i branchen, når man har regnet stramt på fastprisprojekter, vær så sikker.
Dette er næsten på niveau med Cementakrisen, men ser vi noget i aviserne om det?
Det værste er, at skovejerne og savværkerne ikke får bedre betaling, men det er mellemleddene, der profiterer.
Jeg har i dag mailet til en højtstående person i branchen, og svaret jeg fik var, at vi lever i en markedsøkonomi. Priserne i USA falder, men stiger her. Måske er det tid til et grundigt tjek af karteldannelse i leverandørkæden.
Der vil komme en del konkurser i branchen, når man har regnet stramt på fastprisprojekter, vær så sikker.
Dette er næsten på niveau med Cementakrisen, men ser vi noget i aviserne om det?
Det værste er, at skovejerne og savværkerne ikke får bedre betaling, men det er mellemleddene, der profiterer.
Jeg har i dag mailet til en højtstående person i branchen, og svaret jeg fik var, at vi lever i en markedsøkonomi. Priserne i USA falder, men stiger her. Måske er det tid til et grundigt tjek af karteldannelse i leverandørkæden.
Joda, savværkerne tjener store penge nu. Det er ingen skumle mellemmænd, der tager overskuddet.
I stedet for at investere i kryptovaluta kunne det måske være et tip at investere i byggemtrlS Stuff sagde:Jeg undrer mig det samme. Får levering af garagebyggesæt om nogle uger.
Den oprindelige plan var at gasse på i oktober og nå at få isolering, osb og gips ind før vinteren. Nu tager det imod, når man ser priserne på osb, så overvejer at gøre det vejrtæt og derefter vente til næste år med at isolere.
Man kunne i princippet isolere og sætte plast og derefter tage en pause.
Nogen der har styr på, hvordan priserne på isolering har udviklet sig?
Har ikke fulgt priserne på det så nøje
Isolering 95mm for ca. 45kr/m2 og 45mm for ca. 25kr/m2
https://www.k-rauta.se/produkt/isolering-isover-uni-skiva-35-95x560x1160mm-65m/7392979158411
https://www.k-rauta.se/produkt/isolering-isover-uni-skiva-35-45x560x1160mm-1299m/7392979158374
Hvordan er de priser i forhold til, hvordan de var før pandemien?
Har de også skudt i vejret på samme måde som tømmeret, eller er dette mere normalt?
https://www.k-rauta.se/produkt/isolering-isover-uni-skiva-35-95x560x1160mm-65m/7392979158411
https://www.k-rauta.se/produkt/isolering-isover-uni-skiva-35-45x560x1160mm-1299m/7392979158374
Hvordan er de priser i forhold til, hvordan de var før pandemien?
Har de også skudt i vejret på samme måde som tømmeret, eller er dette mere normalt?
S Stuff sagde:

Virker til at have været 23kr/m2 for 45mm pladen i hvert fald siden oktober 20, føles som ret normale priser.