Johanbogg Johanbogg sagde:
ældre spær er efter min erfaring betydeligt ringere dimensionerede end moderne, sammenligner man mit forrige hus' spær med lignende spændvidde som mit nuværende, så føles det nuværende lidt som tandstikker i sammenligning (forrige bygget -80, dette -49)
F FGLIN sagde:
Jeg har fået indtryk af, at ældre spær faktisk ofte er svagere, og også af en konstruktør har fået at vide, at siden "eurokoderne" kom, er dimensioneringen kørt helt amok, her på ByggeriHus talte nogen om overdimensionering.
Jeg ejer et gammelt hus, og en konstruktør som kiggede på spærene sagde, at det ikke burde holde, men det har det gjort i over tre hundrede år :)

• Synes
  • Haha
  • Trist
DataJonny og 4 andre
  • Laddar…
K Kurtivan sagde:
Trods de alarmerende svar du har fået, vil jeg berolige dig lidt. Jeg gjorde det samme med mit hus fra 1937 i begyndelsen af 80'erne, altså længe før man kunne få svar på spørgsmål her. Der er ikke sket noget negativt trods sne-rige vintre. Jeg tror, at når ingen beregnede, hvad tagspær kunne bære, lavede man dem med rigelige dimensioner, så de holder alligevel. Men sagt således, burde du, da I mærker en forskel, lade en bygningsekspert kigge på det.
Nøgleordet i dit indlæg er "tror". Det skal man ikke gøre, når det gælder bærende konstruktioner, hvor mennesker kan dø, hvis det går galt.

• Synes
Paco64 og 7 andre
  • Laddar…
D Martin72 sagde:
Nøgleordet i dit indlæg er "tror". Gør ikke det, når det kommer til bærende konstruktioner, hvor mennesker kan dø, hvis det går galt.
Ved du, hvordan det blev gjort historisk, da du blev hængende?

• Trist
Mrjayser
  • Laddar…
M mlaf sagde:
Jeg ejer et gammelt hus, og en konstruktør som kiggede på spærstrukturen, sagde at det ikke burde holde, men det har det gjort i over tre hundrede år :)
Ældre spær er oftest hovedsageligt dimensioneret mod styrke. Moderne spær er med Eurokode næsten altid dimensioneret mod stivhed. Derfor er det, normalt set, faktisk mindre risiko at ændre i en moderne konstruktion end i en ældre. Den moderne har normalt betydeligt mere margin mod brud.
Dette sagt med forbehold, at ændringen ikke væsentligt ændrer hvordan lasten optages.
Mange konstruktører forstår ikke disse forskelle og har kun lært sig at dimensionere ved hjælp af computerprogrammer.

• Synes
  • Wow
Paco64 og 2 andre
  • Laddar…
K Kurtivan sagde:
Ved du hvordan det blev gjort historisk set, siden du hænger dig ved det?
Det er blevet gjort forskelligt, med forskellige principper i hvordan belastninger tages op og hvordan skive-, tryk/træk- og momentbelastninger overføres mellem konstruktionselementerne. Det kan man kun forstå, hvis man finder ud af, hvordan det er gjort i hvert enkelt tilfælde og foreslår ændringer baseret på den aktuelle situation. Altså: at *dit* hus har holdt, når du har lavet ændringer i bærende dele, som du ikke forstår hvordan de fungerer, behøver ikke betyde, at den samme ændring er ufarlig i TS hus. Tro ikke. Find ud af fakta og analyser/beregn, hvad der skal gøres.

• Synes
DataJonny og 5 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
D Martin72 sagde:
Nøgleordet i dit indlæg er "tror". Gør ikke det, når det gælder bærende konstruktioner, hvor mennesker kan dø, hvis det går galt.
Altså. Sandsynligvis må der findes store mængder af huse, der er svækket på lignende måde af glade amatører, der vil "åbne op" for grundplanen, hvilket genererer det givne spørgsmål - "hvor mange kollapsede gamle trævillaer har du set denne uge?
Selv har jeg aldrig engang hørt om en eneste, nogensinde, der bare er faldet sammen af sne og blæst.

Minnie

• Synes
  • Vred
  • Haha
Paco64 og 3 andre
  • Laddar…
MultiMan
Jeg har set flere hvor væggene på overetagen bulede udad.

• Synes
Anonymiserad 220941 og 3 andre
  • Laddar…
Minnie Mesola
MultiMan MultiMan sagde:
Jeg har set flere, hvor væggene på overetagen bulede udad.
Det har jeg også. Men ikke nogle, der pludselig er kollapset.

Minnie

• Synes
  • Haha
Mrjayser og 1 anden
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola sagde:
Altså. Sandsynligvis må der være store mængder huse, der er svækket på lignende måde af glade amatører, som vil "åbne op" for grundplanen, hvilket genererer det givet spørgsmål -"hvor mange kollapsede gamle trævillaer har du set denne uge?
Selv har jeg aldrig engang hørt om en eneste, nogensinde, der bare kollapsede af sne og blæst.

Minnie
Der findes masser af huse, som er blevet så oversavede, da renoverede har realiseret deres visioner, at de kun lige netop står oprejst, mens sætningsskaderne bliver større og større og til sidst rives de ned, fordi alt er skævt og skævt, og der er ingen struktur at renovere.

Jeg var selv involveret i en renovering, hvor ejeren havde fået en mellemtagsbjælke over sig, mens han stod og savede en åben grundplan til sig. Langsiderne gled ud, og bjælken blev trukket ud af sin indfældning i bjælken. Herefter blev jeg tilkaldt. Før jeg kunne begynde at forstærke, måtte jeg sætte midlertidige støtter helt fra tagåserne og ned til jorden under gulvet for at få en nogenlunde sikker arbejdsplads. Jeg begyndte at støtte indenfor døren og fortsatte indad.

• Synes
  • Wow
  • Trist
mlaf og 10 andre
  • Laddar…
Hvis du har en bærende væg, der nedrives/ændres, kræves en byggetilladelse til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruktions-tegning koster ca. 10 Tkr.
Godt at have, når du sælger huset eller forsikringsselskabet stiller ubehagelige spørgsmål …

En som netop har afsluttet arbejdet med at aflaste en bærende væg med limtræsbjælker.

• Synes
DataJonny og 1 anden
  • Laddar…
A Arne Vedefors sagde:
Om du har en bærende væg som rives/ændres kræves en byggemelding til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruktions-tegning koster ca 10 Tkr.
Godt at have når du sælger huset eller forsikringsselskabet stiller ubehagelige spørgsmål …

En som netop har afsluttet arbejdet med at aflaste en bærende væg med limträbalkar.
A Arne Vedefors sagde:
Om du har en bærende væg som rives/ændres kræves en byggemelding til Kommunen samt en ny K-tegning. En Konstruktions-tegning koster ca 10 Tkr.
Godt at have når du sælger huset eller forsikringsselskabet stiller ubehagelige spørgsmål …

En som netop har afsluttet arbejdet med at aflaste en bærende væg med limträbalkar.
Så vanvittigt indviklet er det ikke overalt.

• Synes
  • Haha
Mrjayser og 3 andre
  • Laddar…
H heimlaga sagde:
Så vanvittigt indviklet er det ikke overalt.
Ja, men ikke i Österbotten / Finland mener du ?

Eriksgatan
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Bemærk at dette er den samme bruger som for nogle uger siden oprettede tråden med "fjällpanel" i brusebadet for derefter at blive tavs, mens tråden levede videre. Så enten har TS ekstreme problemer med sit hus, eller så er TS en usædvanlig dygtig troll. :)
Jo, jo, og af en tilfældighed får netop denne tråd lov at agere klikbait i et nyhedsbrev. Hvordan tror I, at forumet finansieres? Men klart at de skal kunne tage en ordentlig løn, og vi lærer som regel noget nyt alligevel. Så helt OK for mig uanset, hvem der troller. Har selv for længe siden holdt op med at hidse mig for meget op over tosserier i indlæg fra konti, der virker nye, eller som har lavet få indlæg overhovedet.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
S star_daddy sagde:
En langsgående bjælke som holder op yderrammerne? Og hvad skal bære dem, alle laster fra egenvægte, normeret snelast, normeret rumbelastning, og andre punktlaster skal på en eller anden måde ledes ned til grunden.
Det er den løsning som arkitekten anbefaler. Jeg har selv gjort det. Vigtigt med ordentlig aflastning på enderne selvfølgelig. Men ikke noget større problem ifølge min erfaring. Desuden en ualmindeligt billig løsning.

Nissens Nissens sagde:
Jo, støttebenene ved skunkvægge er bærende. Det er derfor de findes. Sandsynligvis stabiliserer de desuden bjælkelaget, men det ved jeg mindre om selv. Videoen i meddelelsen ovenfor siger, at ”støttebenene” også holder op underrammen, og det lyder jo rimeligt.

Over- og underarme har du sikkert, men huse har ikke det, de har over- og underrammer… :)
Lille snert dysleksi som også nogle af mine børn har arvet.
Du må have overbærenhed med, at nogle af os har defekter

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.