173,124 læst ·
223 svar
173k læst
223 svar
Jeg har revet skunken nu buldrer det i hele huset
Kan man læse indholdet, så findes der masser af materialer på nettet, f.eks. Träguiden og andre. Tagspær er nu typificerede, og hvilke dimensioner og trækvaliteter der kræves ifølge de strenge byggeregler kan læses, og ombygninger skal undertiden forudgås af en byggetilladelse fra kommunen. Da den nye Euronorm kom, var den mængde normeret snelast, der skal indgå i beregningsgrundlaget, desuden øget.
Hvis det er muligt at tale med din kommunes bygningsafdeling, så gør et forsøg, men du slipper nok ikke for en overslagsberegning, som kan være enkel eller mere vanskelig, alt efter den oprindelige snedkers "frihed", da huset blev bygget nyt.
Hvis det er muligt at tale med din kommunes bygningsafdeling, så gør et forsøg, men du slipper nok ikke for en overslagsberegning, som kan være enkel eller mere vanskelig, alt efter den oprindelige snedkers "frihed", da huset blev bygget nyt.
Eller hvad?R Rorr sagde:
Som jeg forstår det, er vel skunken tilbage, og det er nogen indvendig væg, som er revet, hvis den stod ved grøn linje?
Bemærk at dette er den samme bruger, som for nogle uger siden oprettede tråden med "fjällpanel" i bruseren for derefter at blive stille, mens tråden fortsatte.
Så enten har TS ekstreme problemer med sit hus eller også er TS en usædvanligt dygtig troll.
Så enten har TS ekstreme problemer med sit hus eller også er TS en usædvanligt dygtig troll.
En længdegående bjælke der holder op yderrammerne? Og hvad skal bære dem, alle belastninger fra egenvægte, normeret snelast, normeret rumlast, og andre punktlaster skal på en eller anden måde ledes ned til fundamentet.F Erik Sjödin sagde:
Kiggede på min tegning nu, og støttebenene var faktisk tegnet ind på tegningen, har også flyttet mine skunke ud.U Utsliten och utdömd sagde:
De er heller ikke nogle småregler direkte.
Ja, hvis TS ikke har sådanne støtteben og har fjernet de vertikale, så er det mindre godt.
Det ville jeg nok have set på.
U Utsliten och utdömd sagde:
Hvordan er det et vanskeligt råd? En stående trærege på et katteloft kan ikke støtte op en kældervæg til siden.mexitegel sagde:
Generelt og især viser sektions tegningen de bærende vægge, det er formålet med den. Hvis det er forskelligt forskellige steder i huset, skal der være flere sektions tegninger.E egge80 sagde:Er det virkelig sådan, at sektionstegningen viser bærende vægge?
Det bliver lidt risikabelt, da ikke alle bærende vægge altid er med, og en sektions tegning kan variere afhængigt af, hvor i huset sektionen er taget!
Jeg er tvivlende overfor, at det er sådan, men jeg er ingen konstruktør!
I netop dette tilfældet er der ingen tvivl med typen af spær, men generelt?
Det er jo den grønne linje, som er den fjernede væg, det bør være der, støttebenene har været. Ikke der, du har tegnet den røde linje.R Rorr sagde:
Hvis du læser lidt om hanebåndsspærs konstruktion og så kigger på ts tegning igen, vil du have en helt anden opfattelse.Minnie Mesola sagde:
De tegninger viser kun væggene. Om de er bærende eller ej, ved vi ikke. Så om husets stabilitet påvirkes uden at kende til hvilke dimensioner der er brugt, forbliver kun en gætning.
Mit eget højst amatøragtige gæt er at risikoen for snelastskader er små med tanke på tagets stejle hældning.
Ts. kan sikkert selv gøre en nogenlunde kvalificeret gæt baseret på hvordan de fjernede vægge var dimensionerede og hvordan de var forankrede.
Minnie
Ts tegning viser med al tydelighed at væggene i skunkene var en bærende del af konstruktionen...
Så du skal være forsigtig med at give råd, hvis du ikke har nogen som helst viden på området...
Senest redigeret:
Ja, en sektionstegning viser bærende vægge. Jeg som bygningskonstruktør bliver næsten mørkeræd over alle "ekspertråd" fra folk, der ikke har en anelse om, hvad de taler om. Ord om, at det ikke er så farligt, eller hvis man har gjort det på deres hus. Eller endda råd om at sætte en bjælke, eller nye støtteben/pillars. Ikke engang jeg som konstruktør tør give et praktisk råd. Man skal være til stede for at se, hvordan man løser dette. Selv hvis man tænker på at genoprette katteloftet. Det eneste fornuftige råd er hurtigt at kontakte en konstruktør, og meget midlertidigt og forsigtigt sætte støtteben, hvor væggen stod. Ikke trykke/trykke på plads, men bare stille og skrue fast i gulv og loft.
Medlem
· Östergötland
· 657 indlæg
Orker ikke læse alle kommentarer, men dette er jo helt forkert. Forstår man ikke, at støttemursvæggene har en betydning: For det første er det byggelovspligtigt at rive bærende vægge, hvilket dette er. For det første holder de jo taget oppe, hvor tagspær er delt/samlet. For det andet har de jo betydning for etageadskillelsen. Det er en type fagværksbjælke, så samtidig med at det støtter taget op, så hænger etageadskillelsen i dem.