173,122 læst ·
223 svar
173k læst
223 svar
Jeg har revet skunken nu buldrer det i hele huset
Halløj!
Vi har købt et 50'er træhus, som vi har renoveret.
En ting vi har gjort er at fjerne skunkene for at få "større rum"
MEN
Når man går på overetagen, "bumser" det meget. (gjorde ikke det tidligere)
Jo tættere man kommer på den fjernede skunkvæg, jo mere bumser det.
(det bumser, når min 4-årige går deroppe, og vi sidder nedenunder, altså meget følsomt)
Bjælkerne som går er meget solide, jeg prøvede at lægge endnu flere strøer imellem, men det fungerede ikke.
Nu begynder jeg at tro, at skunkenes vægge havde en funktion som trykkede ned den bjælke, der går langs husets langside og dermed gjorde det "stumt"
På de steder, vi har bevaret skunkene, er gulvet prima.
Nogen der har oplevet det samme?
Min tanke er i så fald at sætte et par tykke strøer op, som "presser ned" denne bjælke ved væggene.
Eller har nogen et tip?
Ville være meget taknemmelig for det.
Her er et billede, når gulvet er åbent, og den grønne streg er der, hvor skunken var tidligere.
MEN
Når man går på overetagen, "bumser" det meget. (gjorde ikke det tidligere)
Jo tættere man kommer på den fjernede skunkvæg, jo mere bumser det.
(det bumser, når min 4-årige går deroppe, og vi sidder nedenunder, altså meget følsomt)
Bjælkerne som går er meget solide, jeg prøvede at lægge endnu flere strøer imellem, men det fungerede ikke.
Nu begynder jeg at tro, at skunkenes vægge havde en funktion som trykkede ned den bjælke, der går langs husets langside og dermed gjorde det "stumt"
På de steder, vi har bevaret skunkene, er gulvet prima.
Min tanke er i så fald at sætte et par tykke strøer op, som "presser ned" denne bjælke ved væggene.
Eller har nogen et tip?
Her er et billede, når gulvet er åbent, og den grønne streg er der, hvor skunken var tidligere.
Blev der lavet nogen undersøgelse eller udredning om støttemurens bærende funktion, hvilket den i mange tilfælde har.D degi sagde:Hej!
Vi har købt et 50'er træhus, som vi har renoveret. En ting vi har gjort, er at fjerne skunkene for at få "større rum".
MEN
Når man går på overetagen, "dunker" det meget. (gjorde ikke det tidligere) Jo tættere man kommer på den væltede skunkvæg, jo mere dunker det. (det dunker, når mit 4-årige barn går deroppe, og vi sidder nedenunder, altså meget følsomt)
Bjælkerne, der går, er meget solide, jeg prøvede at lægge endnu flere reglar mellem, men det virkede ikke. Nu begynder jeg at tro, at skunkenes vægge havde en funktion, som pressede ned den bjælke, der løber langs husets langside, og dermed gjorde det "stift".
På de steder, hvor vi har beholdt skunkene, er gulvet prima. Nogen der har oplevet det samme?
Min tanke er i så fald at sætte et par store reglar op, som "presser ned" denne bjælke ved væggesiderne.
Eller har nogen et tip? Ville være meget taknemmelig for det.
Her er et billede, når gulvet er åbent, og den grønne streg er, hvor skunken var før.
Svært med bjælke vil jeg gætte på, eftersom støttebenene har en samvirkning mellem bjælkelag og overarm på tagstolen.D degi sagde:
Men jeg kan ikke sige det med sikkerhed.
Bedst at hyre en konstruktør som laver beregninger, eller genetablere tagspærene.
Du tænkte aldrig på, at skunkene er der af en grund?D degi sagde:Hallå!
MEN
Når man går på overetagen så "dunker" det meget. (gjorde det ikke tidligere)
Jo tættere på den nedrevne skunkvæg man kommer, desto mere dunker det.
(det dunker, når min 4-årige går deroppe, og vi sidder nedenunder, altså meget følsomt)
Bjælkerne der går, er meget robuste, jeg prøvede at lægge endnu flere reglar imellem, men det virkede ikke.
Nu begynder jeg at tro, at skunkevæggenes formål var at trykke ned den bjælke, der går langs husets langsiden og dermed gjorde det "stumt"
På de steder, hvor vi har skunkene tilbage, er gulvet Prima.
Min tanke er i så fald at sætte et par fede reglar op, der "presser ned" denne bjælke ved vægsiderne.
Eller har nogen et tip?
Her er et billede, når gulvet er åbent, og den grønne streg er, hvor skunken var tidligere.
Det er jo ikke sådan, at man byggede loftrum til katten, men væggen til skunken er en bærende del af taget. Man har dem for at kunne få et større rum mellem skunkene i stedet for flere mindre rum..
Får du snetyngder på taget nu, så kan der ske ting...
Nu fremgår det ikke, hvor i landet huset befinder sig, men du skal sørge for, at der ikke ligger sne på taget, da du har svækket tagkonstruktionen væsentligt. Det kan ellers få meget ubehagelige konsekvenser, i værste fald at taget knækker. Hvis der er samlinger i overarmene, ville jeg sige, at situationen er akut.
Hvad angår den videre fremgang, skal du som sagt ansætte en konstruktør, men det vil sandsynligvis være store indgreb for at fjerne støttebenene.
Hvis du vælger at gendanne, råder jeg dig til at ansætte en erfaren tømrer.
Hvad angår den videre fremgang, skal du som sagt ansætte en konstruktør, men det vil sandsynligvis være store indgreb for at fjerne støttebenene.
Hvis du vælger at gendanne, råder jeg dig til at ansætte en erfaren tømrer.
Som nævnt hjælper det desværre ikke med en bjælke. Tegningerne viser, at tagrummet er bygget i rammetagstole. Stolperne, som du nu har fjernet, har ikke kun en bærende funktion, men også en stabiliserende. Du skal tale med en bygningskonstruktør for at finde en mulig løsning.
Trods de alarmerende svar, du har fået, vil jeg berolige dig lidt. Jeg gjorde det samme på mit hus fra 1937, og det i begyndelsen af 80'erne, altså længe før man kunne få svar på spørgsmål her. Intet negativt er dog sket trods snefyldte vintre. Jeg tror, at når ingen regnede på, hvad tagstole kunne bære, så overdimensionerede man, så det holder alligevel. Men det sagt, bør du, da I mærker en forskel, lade en bygningskyndig kigge på det.