Behøves vel ingen civilingeniør for at beregne en fagværkstagstol som denne.
Det lærte man i gymnasiet i 80'erne.
Bare børst støvet af kundskaberne i Cremonas kraftplan og beregn bæreevne og nedbøjning på fagværket som tagstolen udgør.
Vi som gik gymnasiet i 80'erne kan dette ja!
Jeg har set en del fejl der i troen man gør det rigtigt så bliver det forkert..
Jeg kan lide din approach 👍
Ud over at væggen er indtegnet på sektionsplanen, bemærker jeg, at spærsholderne er asymmetriske.
Hvilket ville være lidt mærkeligt, hvis det skulle være sådan, at de skulle spænde frit over hele spændvidden mellem ydervæggene.
Lidt OT, men hvad betyder det, når spærene er asymmetriske? Jeg synes, de ser ud til at være (spejl)symmetriske på tegningen?
Jeg ved meget lidt om spær (åbenbart), men vil gerne forstå 🙏
Vi som gik gymnasiet i 80'erne kan dette ja!
Jeg har set nogle fejl der i troen på, at man gør det rigtigt, men så bliver det forkert..
Jeg kan godt lide din tilgang 👍
...i et så gammelt hus og absolut ingenting, der tyder på, at væggen IKKE er bærende, og man får desuden nedbøjning, når man fjerner væggen...hvad er der egentlig at diskutere?
Jeg har savet i eller fjernet dele af principielt hver eneste væg i mit hus, og aldrig har jeg fået nedbøjning på noget, hvor væggen ikke bærer.
Det er jo bare at smække en bjælke op i loftet og stille stolper i enderne, så er sagen bøf.
Vi har gjort lignende manøvre på et lignende hus. Havde en konstruktør med speciale i ældre huse ude, som bare nikkede og sagde, at det var bare at tage ned. Det er tydeligt, at din væg har båret last i betragtning af, at der blev en nedbøjning, og det klemte, da du tog væggen ned. Dette betyder dog ikke, at væggen er bygget som en bærende væg fra start.
Hvordan var væggen forbundet ned mod bjælkelaget? På tegningen ser væggen ud til at være forskudt i forhold til den bærende væg i kælderen.
Af erfaring, dimensionen på tagspærene er for spinkle, næsten ingen tagspær på den tid var fritbærende
Jeg har et hus fra 71 med fagværkstagspær i hvad der ser ud til at være samme dimensioner, mener du at de ikke er fritbærende trods at det står at de er fritbærende?
Af erfaring, dimensionen på spær er for spinkle, næsten ingen spær på den tid var fribærende
Har du beregnet spærret? Hvilke dimensioner er for spinkle? Hele pointen med et gitterværk er, at gitterværket i sig selv giver styrken i konstruktionen.
Hvad præcist er definitionen på bærende vægge?
1. Vægge som i konstruktionen er benævnt/tiltænkt som bærende.
2. Vægge som forårsager, at (indre)loftet/bjælkelaget synker 10mm.
3. Vægge som er indtegnet på sektionsplanen.
Da kigger du ikke tæt nok.
Venstre side har to diagonaler og højre side har tre.
Så afhænger det sikkert af, at støtten på højre side er trukket ind, som der er blevet påpeget.
Sektionen viser vel to forskellige typer af tagspær afhængig af, hvor det højre understøtning er placeret. Der er jo forskellig spændvidde på stuedelen kontra sovedelen.
Fejl, denne type spær er fritbærende på denne spændvidde, hvis den er rigtigt dimensioneret. Har selv tegnet og konstrueret sådanne.
Den ser ret svag ud.
Men svar så på, hvorfor spærrehovederne er lavet asymmetriske, hvis de skal være fritbærende over hele spændvidden mellem ydervæggene?
Bare det at den initialt sænker en hel centimeter ved fjernelsen af en indervæg vækker jo spørgsmål.
Taget vil garanteret fortsætte med at krybe nedad nogle centimeter. Selv om spærrehovederne måske aldrig brister.
Den ser ganska svag ud.
Men svar så på, hvorfor er tagspærene lavet asymmetriske, hvis de skal være fritbærende over hele spændvidden mellem ydervæggene?
Bare det, at den initialt synker en hel centimeter ved fjernelsen af en indervæg, vækker jo spørgsmål.
Taget vil garanteret fortsætte med at krybe nedad nogle centimeter. Selv om tagspærene måske aldrig brister.
Årsagen til asymmetrien er, at der er et tagudhæng til højre i billedet. Du vil aldrig have en belastning/støtte over en fri del af underarmen, så de har sat en ekstra stiver ind for at hjælpe med at tage belastningen ved støtten.
På venstre side er støtten ude, hvor overarm og underarm mødes, så der er ikke behov for den ekstra stiver i gitterværket.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.