Christer G.V. Christer G.V. sagde:
Når du skal sætte op en stor flad-tv vil du bemærke fordelen!
Dagens trådloft?
 
  • Synes
  • Haha
Jochi og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Dagens trådlyft?
Nej, tror at Härjedals köks tråden fra 06 hvor sidste svar kom 09 var dagens trådlyft;)
 
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
F fn76 sagde:
En stor tung pladeTV findes ikke som en gipsplade ikke klarer. EN molly i gips klarer let et TV og man plejer at bruge fire skruer til et TV. Derimod kan en bogreol typ Elfa med skinner veje en del. Køkkenskabe (men der plejer man vel at planlægge og sætte kortlinhar inden man beklæder væggen med plademateriale).
Da jeg skulle bygge mit hus var jeg også helt indstillet på at have OSB eller spånplade bagved gipsen "for det er godt". Min KA spurgte hvad præcist havde du tænkt at hænge op som kræver det. Jeg kunne ikke komme på noget eksempel. Det blev i mit byggeri en blanding med spånplade bagved bærende vægge og sådanne som skulle optage kræfter. Vægge som højst skal bære et billede har kun gips. Jeg synes det har været et godt kompromis uden at jeg føler jeg har sparet.
Nogen der ved hvilken væg som klarer størst belastning: en med 45 regel og OSB+gips eller en med 70 regel og gips? (jeg ved ikke svaret).
Bør jo være osb-alternativet...
 
J Jonas1130 sagde:
Bør jo bare osb-alternativet...
J Jonas1130 sagde:
Bør jo bare osb-alternativet...
tænk i forlængelse du bygger et hus sætter op på vægge det du skal have der. sælger huset nye ejer vil have ting på andre steder med enkelgips/dobbelgips. bliver det en masse nye molly-huller for at få ting til at hænge oppe. ikke spec sjovt at se gamle molly-huller mindst 8mm eller femogtyveøres skiver på vægge hvis man efterlader mollyen tilbage:mad:
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Har man set manden, der skal stå på hænder og brager gennem gipsvæggen, forstår man, at enkeltgips ikke er nok. :)
 
imported_Benno imported_Benno sagde:
Har man set manden, der skal stå på hænder og bryder igennem gipsvæggen, forstår man, at enkelgips ikke er nok. :)
Har man selv for sjov brydtes med sin far, hvorpå han satte bagdelen gennem gipsen mellem to reglar, så ved man også, at der skal mere til end enkelgips.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Ola78 Ola78 sagde:
En anledning til at du måske skal have ekstra plademateriale bagved er, at væggen ellers ikke bliver tilstrækkeligt stabil til at klare evt. belastninger. Derudover, hvis du har en hårdere plade bagved gipsen, vil væggen kunne modstå et slag bedre, for eksempel en vred teenager, der slår sin knytnæve i væggen......ja jeg ved, det er sandsynligvis ikke et godt eksempel:D
He He....Købte et hus hos fogeden for et par år siden. Store skader i gipsvæggene fik mig til at spørge fyren, der ejede huset. -Hvordan er det her sket? Svaret var enkelt, men oplysende. -Totalt vanvittig kone, der ikke fik, hvad hun pegede på. Deraf separation, og huset, som var hans, havde hun ødelagt lige inden hun smuttede. KS dækkede ikke for gælden. Staklen blev deporteret til en etværelses med restgæld.:cry:
Men tag gerne lærdom fra Sven-Ingvars når de synger -Pas på kvinder, de skal have alt, hvad der findes.
 
  • Haha
Ola78 og 2 andre
  • Laddar…
E Eld sagde:
Jeg har plyfa overalt hvor det ikke er gammel råspont. OSB er jo ikke meget at skrue tunge ting fast i. Med plyfa kan man bruge træskruer uden nogen plug i alle situationer.
Enig. Jeg satte 15mm plyfa og dobbeltgips i køkkenet jeg byggede. Fik fat i et restparti plyfa billigt, så omkostningen var bedre end 11mm osb fra byggmax. Ingen problemer overhovedet med vægskabene med de vægge. Den eneste ulempe var nok, at min "hole in one" fungerede dårligere gennem 15mm plyfa.
 
  • Synes
Coolman
  • Laddar…
Men hvorfor dobbeltgips?
For øvrigt så er jo 15 mm plyfa en rigtig hyggelig ting🙂
 
  • Synes
Tomture61 og 1 anden
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
At have enkelgips på en væg koster ca. 100kr per 0,9m, at tilføje osb indeni øger omkostningen med 219kr per 0,9m væg. At have 15mm konstruktionsplywood, som koster 459kr per 0.9m væg, og dobbeltgips, så koster væggen 100+100+459= 659kr per 0,9m uden at have medregnet arbejdstid og skruer.

Enkelgips 100kr per 0,9m væg Enkelgips + osb 319kr per 0,9m væg Dobbeltgips + 15mm ply 659kr per 0,9m væg

Det bliver utrolig dyrt med dobbeltgips og 15mm plywood😀 uden at have medregnet arbejdstiden, som er urimelig, hvis man skal udlicitere det...

Priserne er hentet fra Byggmax..
 
  • Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
J Jonas1130 sagde:
Men hvorfor dobbeltgips?
For øvrigt så er jo 15 mm plyfa en rigtig fin ting🙂
30 minutters brandisolering med dobbeltgips. Føltes godt i et køkken. 3 lag gips er A60 og anvendes i nogle brandfarlige miljøer.
 
  • Synes
Jonas1130
  • Laddar…
Men hvis det brænder, så brænder det.....Dobbeltgips anvendes jo oftest til at adskille brandceller. Det er tvivlsomt, om det har nogen stoppende effekt bare for et rum. Et køkken, der bliver overtændt, spreder sig nok ret hurtigt alligevel, da temperaturerne stiger så hurtigt. Medmindre køkkenet er helt tomt for brændbare materialer da......
 
  • Synes
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Dobbeltgips og enkeltgips med OSB har vel i princippet samme brandsikring.
 
Frem for alt i kombination med brandhæmmende isolering.
 
S Stefan1972 sagde:
Men brænder det, så brænder det.....Dobbeltgips bruges jo oftest til at adskille brandceller. Tvivlsomt om det har nogen stoppeeffekt bare for i et rum. Et køkken der bliver overtændt spreder sig nok ret hurtigt alligevel, da temperaturerne stiger så hurtigt. Medmindre køkkenet er helt tomt for brændbare materialer da......
Spreder det sig nok en anelse langsommere i hvert fald. Det kan redde huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.