304,721 læst ·
348 svar
305k læst
348 svar
Hvorfor bruger alle OSB bag gips?
Byggeveteran
· 2 742 indlæg
Bør jo være osb-alternativet...F fn76 sagde:En stor tung pladeTV findes ikke som en gipsplade ikke klarer. EN molly i gips klarer let et TV og man plejer at bruge fire skruer til et TV. Derimod kan en bogreol typ Elfa med skinner veje en del. Køkkenskabe (men der plejer man vel at planlægge og sætte kortlinhar inden man beklæder væggen med plademateriale).
Da jeg skulle bygge mit hus var jeg også helt indstillet på at have OSB eller spånplade bagved gipsen "for det er godt". Min KA spurgte hvad præcist havde du tænkt at hænge op som kræver det. Jeg kunne ikke komme på noget eksempel. Det blev i mit byggeri en blanding med spånplade bagved bærende vægge og sådanne som skulle optage kræfter. Vægge som højst skal bære et billede har kun gips. Jeg synes det har været et godt kompromis uden at jeg føler jeg har sparet.
Nogen der ved hvilken væg som klarer størst belastning: en med 45 regel og OSB+gips eller en med 70 regel og gips? (jeg ved ikke svaret).
J Jonas1130 sagde:
tænk i forlængelse du bygger et hus sætter op på vægge det du skal have der. sælger huset nye ejer vil have ting på andre steder med enkelgips/dobbelgips. bliver det en masse nye molly-huller for at få ting til at hænge oppe. ikke spec sjovt at se gamle molly-huller mindst 8mm eller femogtyveøres skiver på vægge hvis man efterlader mollyen tilbageJ Jonas1130 sagde:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Har man set manden, der skal stå på hænder og brager gennem gipsvæggen, forstår man, at enkeltgips ikke er nok. 
Medlem
· Södermanland
· 115 indlæg
He He....Købte et hus hos fogeden for et par år siden. Store skader i gipsvæggene fik mig til at spørge fyren, der ejede huset. -Hvordan er det her sket? Svaret var enkelt, men oplysende. -Totalt vanvittig kone, der ikke fik, hvad hun pegede på. Deraf separation, og huset, som var hans, havde hun ødelagt lige inden hun smuttede. KS dækkede ikke for gælden. Staklen blev deporteret til en etværelses med restgæld.Ola78 sagde:
En anledning til at du måske skal have ekstra plademateriale bagved er, at væggen ellers ikke bliver tilstrækkeligt stabil til at klare evt. belastninger. Derudover, hvis du har en hårdere plade bagved gipsen, vil væggen kunne modstå et slag bedre, for eksempel en vred teenager, der slår sin knytnæve i væggen......ja jeg ved, det er sandsynligvis ikke et godt eksempel![]()
Men tag gerne lærdom fra Sven-Ingvars når de synger -Pas på kvinder, de skal have alt, hvad der findes.
Enig. Jeg satte 15mm plyfa og dobbeltgips i køkkenet jeg byggede. Fik fat i et restparti plyfa billigt, så omkostningen var bedre end 11mm osb fra byggmax. Ingen problemer overhovedet med vægskabene med de vægge. Den eneste ulempe var nok, at min "hole in one" fungerede dårligere gennem 15mm plyfa.E Eld sagde:
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
· Sveriges himmelrike
· 165 indlæg
Nytt_användarnamn_2024_12
Banlyst
- Sveriges himmelrike
- 165 indlæg
At have enkelgips på en væg koster ca. 100kr per 0,9m, at tilføje osb indeni øger omkostningen med 219kr per 0,9m væg. At have 15mm konstruktionsplywood, som koster 459kr per 0.9m væg, og dobbeltgips, så koster væggen 100+100+459= 659kr per 0,9m uden at have medregnet arbejdstid og skruer.
Enkelgips 100kr per 0,9m væg Enkelgips + osb 319kr per 0,9m væg Dobbeltgips + 15mm ply 659kr per 0,9m væg
Det bliver utrolig dyrt med dobbeltgips og 15mm plywood😀 uden at have medregnet arbejdstiden, som er urimelig, hvis man skal udlicitere det...
Priserne er hentet fra Byggmax..
Enkelgips 100kr per 0,9m væg Enkelgips + osb 319kr per 0,9m væg Dobbeltgips + 15mm ply 659kr per 0,9m væg
Det bliver utrolig dyrt med dobbeltgips og 15mm plywood😀 uden at have medregnet arbejdstiden, som er urimelig, hvis man skal udlicitere det...
Priserne er hentet fra Byggmax..
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 indlæg
Men hvis det brænder, så brænder det.....Dobbeltgips anvendes jo oftest til at adskille brandceller. Det er tvivlsomt, om det har nogen stoppende effekt bare for et rum. Et køkken, der bliver overtændt, spreder sig nok ret hurtigt alligevel, da temperaturerne stiger så hurtigt. Medmindre køkkenet er helt tomt for brændbare materialer da......
Dobbeltgips og enkeltgips med OSB har vel i princippet samme brandsikring.
Spreder det sig nok en anelse langsommere i hvert fald. Det kan redde huset.S Stefan1972 sagde:Men brænder det, så brænder det.....Dobbeltgips bruges jo oftest til at adskille brandceller. Tvivlsomt om det har nogen stoppeeffekt bare for i et rum. Et køkken der bliver overtændt spreder sig nok ret hurtigt alligevel, da temperaturerne stiger så hurtigt. Medmindre køkkenet er helt tomt for brændbare materialer da......