Faidros sagde:
Nä, det er godt, at vi ikke bor i Texas. Der anbefaler de tilsyneladende diffusionsspærrer på både ud- og indersiden:

Where humidity is high in the summer and air conditioning is used, a vapor barrier is recommended on the exterior wall (warm side). During the winter, the interior vapor barrier prevents water vapor from penetrating the insulation and condensing on a cold surface. During the summer, the exterior vapor barrier can prevent water vapor from penetrating the insulation from the outside and condensing on a cold air conditioned surface on the inside of the wall.
Det kunne måske være løsningen på alle diskussioner om at have dampspærre eller ej? :)

Hvis man har både indersiden og ydersiden, så når byggematerialerne først er tørret, burde det være svært at finde situationer, hvor dampspærrerne kunne forårsage problemer.

--- Mats ---

Hvis en af fugtspærrene ikke er helt tæt, vil konsekvenserne af en lille fugtlækage et eller andet sted blive katastrofale, fugten kan ikke diffundere ud af konstruktionen. Det ville nok fungere voldsomt dårligt.

jon_h sagde:
Om en av fuktspærrerne ikke er absolut tæt, så vil konsekvenserne af en lille fugtlækage et sted blive katastrofale, fugten vil ikke kunne diffundere ud af konstruktionen. Det ville nok fungere voldsomt dårligt.
Rackarns, der faldt den også. :)

--- Mats ---

Jepp. Det bedste må være at droppe diffspærren helt og holdent, hvis omstændighederne er som de skriver i Texas. Og måske bygge stenhuse fortrinsvist.

jon_h sagde:
Jepp. Det bedste må være at springe diffspærren helt over hvis omstændighederne er som de skriver i Texas. Og måske bygge stenhuse fortrinsvis.
Selv i Sverige ville jeg tro, at vi kan få sådanne situationer med meget isolerede huse. Fordelen vi har, er jo at vi har relativt tør luft, så selv med aircondition indendørs og op til 30 grader ude, bliver der ikke så meget kondens.

Ellers tror jeg slet ikke på det her med at spærre fugt her og der. Det er jo mega svært at få alt helt tæt - og det viser sig jo igen og igen, at vi fejler (i 5 - 10 års intervaller da forskellige byggeteknikker, der var "gode", dømmes ude)

Bedre at have holdbare materialer og lade husene ånde, mener jeg, og tætne lokalt på sådanne steder, hvor man har ekstrem fugt (vådrum, sauna osv.)...

/K

Jeg er helt enig. Marginalerne er meget store i stenhuse, og ganske små når man bygger i lette bygningsteknikker med organiske materialer.

• Synes
MikaelJones
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.