Det nemmeste er vel, at du prøver dig frem med et par reststykker og ser, om det er muligt at få det til. Det bliver jo et compund-snit, 45° yderger og samtidig tilte saven i halve taghældningens vinkel.
Har lavet nogle reststykker nu og tester mig frem. Forklar gerne det sidste lidt mere.. 45 grader yderger forstår jeg.
Derefter tilter jeg saven, så jeg får et skråt/vinklet snit i samme antal grader som tagvinklen?
Det danner altså et snit, men med begge disse vinkler?
Har tilvirket nogle småstykker nu og tester mig frem. Forklar gerne det sidste lidt mere.. 45 grader yderger forstår jeg.
Derefter tilter jeg saven så jeg får et skråt/vinklet snit i samme antal grader som tagvinklen?
Det danner altså et snit men med begge disse vinkler?
Hvis du kun laver et yderhjørne med to 45° snit og sætter dem i dit hjørne, så vil gerningen gabe pga. tagvinklen. Du skal altså også finde den vinkel, som den skånende liste har i forhold til den horisontale og dele den vinkel mellem to snit. Ja, dine lister skal altså gers med et snit i to forskellige vinkler samtidigt; både dreje og tilte gersaven.
Har fremstillet nogle reststykker nu og tester mig frem. Forklar gerne det sidste lidt mere.. 45 grad vinkel forstår jeg.
Dernæst tilpasser jeg sagen, så jeg får et skråt/vinklet snit i samme antal grader som tagvinklen?
Det danner altså et snit men med begge disse vinkler?
Det går ikke at samle to lister, som ikke ligger mod samme plan. Men du kan save 45 grader for at få et 90 graders hjørne og lægge begge lister mod taget. Det fungerer.
Det går inte att folk ihop två lister som inte ligger mot samme plan. Men du kan såga 45grader for at få et 90graders hjørne og lægge begge lister mod loftet. Det fungerer.
Hvis du kun laver et yderhjørne med to 45° snit og sætter dem i dit hjørne, vil samlingen gape på grund af tagvinklen. Du skal derfor også finde vinklen, som den skrå liste har i forhold til den horisontale linje, og dele den vinkel mellem to snit. Ja, dine lister skal altså skæres med et snit i to forskellige vinkler samtidigt; både dreje og vippe geringssaven.
Og poletten faldt ned..
Jeg kunne ikke få det til at passe med "dobbelt" savesnittet.
Men. Hvis jeg laver to 45 graders. Så får jeg et normalt 90 graders hjørne.
Hvis jeg derefter vinkler det stykke, der skal sidde mod loftet, i loftets hældning, så bliver hjørnet ikke så godt. Som I kan se.
Men, hvis jeg så placerer det venstre stykke, som sidder horisontalt, lidt ud fra loftet. Så får jeg et godt hjørne. Men jeg mistænker, at jeg så skal fjerne en del af listen i underkanten for at få den plant mod væggen. Og hvordan gør jeg det nemmest?
Nej, du har en pointe, det gør det måske ikke. Eftersom at jeg vinkler den ud i overkant så bliver der ikke noget glip i underkant. Men jeg skal lykkes med at fæstne den i vinkel på en god måde hvilket burde være sværere om den ikke ligger "dikt an" væggen.
Lykkedes helt ok ved at save den venstre liste på plads og derefter bruge urimeligt meget tid på at få den højre på plads, da ingen vinkler er som man tror.
Teststykker og endnu flere teststykker indtil begge sider var ok.
Problemet er, at alle listerne er fofede, og det bliver en del arbejde at fjerne, fjerne fugerester, og sætte dem tilbage.