B
T tgr_se sagde:
Kan du ikke ringe ind fem punkter på tegningen, som du ikke forstår, og give dem numre, så kan vi måske finde et svar sammen i tråden.
Absolut! Eftersom jeg ikke forstår noget som helst af hele tegningen, er det svært for mig at vælge fem punkter, som jeg tror vil hjælpe mig mest. Synes du, jeg skal oprette en helt ny tråd, hvor jeg spørger, eller skal jeg gøre det her? :)

Se igennem monteringsanvisninger på forskellige producenters hjemmesider. Isover har gode beskrivelser af forskellige typiske konstruktioner med nogle forklaringer. Men også andre producenter som Planja, LK, etc har gode anvisninger og downloadbare brochurer, som man kan drage mange konklusioner fra, hvis man forstår den underliggende fysik. Forskellige brancheorganisationer har skrifter med generelle regler, som f.eks. Säker vatten, der kan hjælpe med at forstå, hvorfor man altid gør på en bestemt måde.

B
joakim_j joakim_j sagde:
Det vigtigste spørgsmål at stille som ingeniør er "hvorfor?" i stedet for byggerens enklere "hvad?". Fx på tegningen ovenfor: den, der bygger, undrer sig måske over "hvad er dampspærre?", svaret bliver "en plastfolie". Dermed kan man lade sig nøje, men ingeniøren vil mere: hvorfor har man dampspærre? Kan man gøre på en anden måde? (Netop debatten om dampspærre har der været skrevet spalte kilometer om her på forummet)

Og som sagt tænke det igennem selv, ikke lade sig nøjes med nogens svar, uanset hvor skråsikkert det er. Bare fordi "alle" gør noget, behøver det ikke at være rigtigt. Især inden for byggeri.
Præcis! Endelig nogen der forstår mig! Jeg er meget interesseret i HVORFOR det er bygget som det er. Hvorfor har man dampspærre? Hvorfor har man et luftspalte? Kan man gøre det på en anden måde? Hvorfor har man isolering netop der? Min hjerne bomber sig selv med disse spørgsmål, når jeg ser en sådan tegning. Hvordan synes du, at jeg kan lære det selv på bedste vis? Er det ved at tage en eksempletegning og begynde at finde ud af, hvad hver specifik del har for formål og spørge her på forummet, hvis jeg går i stå? Det føles som om, at jeg i så fald vil være nødt til at spamme med spørgsmål, da jeg ikke finder så meget teoretisk info om det nogen steder :sweat:

Det lyder som en god begyndelse. Så skal man også huske, at mange standardløsninger er netop standard. Man kan selvfølgelig beregne luftbevægelser, damptryk og dugpunkter for at afgøre, om der virkelig er brug for dampspærre eller luftspalte netop på den aktuelle kvadratmeter væg, men ved at bygge på samme måde hele tiden slipper den lønnede håndværker for at klø sig i hovedet og forsøge at forstå detaljerne på betalt arbejdstid.

B
R Robert-san01 sagde:
Jeg er elingeniør. Alt som har med byggeri har jeg lært mig selv så meget kan man lære sig selv uden at gå i skole. Jeg kiggede på tegninger, lærte mig standarder og kiggede på guider for at bygge i træ, beton osv.

Er ingen ekspert på byggeri, men jeg har fået en god forståelse af, hvordan man bygger og kan forstå, hvordan konstruktioner er opbygget.
Fedt! Man kan absolut lære sig ekstremt meget selv uden at behøve gå i skole, men der er også grænser.
Har du tips til, hvordan jeg kan lære mig selv? Nogle specifikke guider hjalp dig til at forstå? :) Jeg vil ikke kun lære, hvordan man bygger. Jeg vil forstå HVORFOR man bygger som man bygger. De fleste guider mm viser kun "sådan skal man gøre", men der står intet om hvorfor. Det er min opgave som ingeniør at forstå hvorfor.

B
R Robert-san01 sagde:
God tegning! Det kedelige svar er, at hvis man ved lidt om, hvordan man bygger et hus, så kan man læse den tegning. Den viser og forklarer præcis, hvordan vægge osv. skal være opbygget.
Hvordan lærer man sådan noget? Er praktisk erfaring med husbygning den eneste måde at få viden om dette? Jeg synes, det er meget interessant og vil gerne lære det. Selvom det kun er lidt.

B
useless useless sagde:
Der findes masser at læse på nettet omkring f.eks. fugtproblematik i forskellige konstruktioner. Ellers er, som sagt, Træguiden og Bygg-AMA guldgruber, når det gælder detailløsninger. Men som vanligt gælder det om at granske en løsning og forsøge at forstå, hvorfor man f.eks. har en luftspalte et bestemt sted, eller hvorfor man skal sømme brædderne på en bestemt måde, så de ikke revner.

Det er bare at kigge på så mange tegninger som muligt og forsøge at finde de røde tråde.
Problemet med disse guider og AMA blandt andet er, at de bare siger "sådan skal du gøre," men forklarer ikke hvorfor. Jeg som ingeniør er interesseret i HVORFOR det skal bygges på den måde. Hvordan kan jeg få den viden? Skal jeg forsøge at finde en eksemplartegning (som jeg sendte tidligere for eksempel) og begynde at finde ud af, hvad hver enkelt del har af formål og spørge her på forummet, hvis jeg sidder fast? Det føles som om jeg så vil komme til at spamme forummet med spørgsmål, da jeg hidtil ikke har fundet nogen guide, bog eller anden kilde, hvor det forklares mere indgående om, hvorfor det er bygget, som det er. Alt, hvad jeg finder, siger bare, hvordan det skal bygges, men forklarer ikke hvorfor. Eller så leder jeg måske det helt forkerte sted. Drop gerne tips om steder, hvor jeg kan finde mere teoretiske forklaringer :)

B byggingenjören97 sagde:
Præcis! Endelig nogen der forstår mig! Jeg er meget interesseret i HVORFOR det er bygget som det er. Hvorfor har man dampspærre? Hvorfor har man et luftspalte? Kan man gøre det på en anden måde? Hvorfor har man isolering lige der? Min hjerne bombarderer sig selv med disse spørgsmål, når jeg ser en sådan tegning. Hvordan synes du, jeg kan lære mig selv det bedst muligt? Er det ved at tage en eksempeltegning og begynde at finde ud af, hvad hver specifik del har for formål og spørge her på forummet, hvis jeg sidder fast? Det føles som om, jeg i sådanne tilfælde bliver nødt til at spamme med spørgsmål, da jeg ikke finder så meget teoretisk info om det nogen steder :sweat:
Ja, at spørge her plejer at give mange gode svar. Man skal dog måske lære at sortere lidt blandt svarene, eftersom det trods alt er et offentligt forum. Men jeg ville begynde med at google helt enkelt. Tag udgangspunkt i "standardkonstruktionen" og find ud af, hvorfor hver del er der, fx luftspalte, vindsikring, dampspærre. Derefter kan man begynde at overveje de forskellige måder at opnå den effekt, eller om det overhovedet er nødvendigt.

"Min" måde at angribe det på er først at forsøge at forstå den underliggende fysik, fx kapillærkraft, dugpunkt osv. Men ligesom med alt andet gælder det om ikke at fordybe sig for meget og lede efter det ultimative svar, men forstå grundprincipperne. Derefter forstå hvilken effekt byggeelementet har på den fysiske proces (fx dampspærre/dugpunkt, isolering/konvektion). Derefter kan man kigge på typiske konstruktioner fra forskellige hustillverkere eller svneskt træ eller materielttillverkere.

Derefter begynder det "rigtige ingeniørarbejde", dvs overveje "kan man gøre dette på en bedre/lettere/effektivere måde". Sådanne idéer kan man passende diskutere her på forummet. Og naturligvis kigge på alternative løsninger, der allerede findes.

Men jeg vil også slå et slag for sundt bondefornuft, som man kun kan få af praktisk erfaring. Ellers fører det let til grotesk overdimensionering eller at man fordyber sig i ting, der egentlig ikke spiller så stor rolle. Så praktisk erfaring klarer man sig ikke uden, hvis man vil vove sig ud i noget ud over rene standardkonstruktioner.

• Synes
Robert-san01
  • Laddar…
B
B Bjober sagde:
For at drage en sammenligning:
Jeg tror, du er en kommende musiker, der forsøger at blive rockmusiker ved at læse og skrive noder. Det er nok den forkerte vej at gå.
Man begynder med at lytte til musik, pille på en guitar og efterligne, forsøge at få samme sound. Sen langt langt senere skriver man noder til det, man har skabt.
Jeg tror, at konstruktøren må se færdige konstruktioner. Sammenligne forskellige konstruktioner.
Prøve sig frem, lave modeller. Læse op om den type apparat, du skal konstruere, hvordan skal det bruges, hvad skal det tåle, hvad plejer man at bruge for materialer, kan man slanke designet m.m. Tegne mængder af kludrede skitser.
Ha helhedsbildet først, inden man går ind i tegningens detaljer. Det gælder både, når man læser eller skriver konstruktionsritning.

Eller så er du konstruktionsblind!?
Absolut intet ondt ment, det må du ikke tro.
Men visse er ordblinde, andre vender tal, selvom de er fuldt intelligente ellers.
Nogle ser kun overfladen på et apparat, jeg er en sådan, der ser alt i gennemskæring. Kan ofte ret godt beskrive, hvordan et apparat, jeg aldrig har set skruet fra hinanden, ser ud indeni.
Hvilken farve eller form apparatet har, kan jeg aldrig sige bagefter. Det er en af mine mange brister.
Du har nok ganske ret i det, du siger :) Hvordan synes du, at jeg skal begynde med denne indlæring da? Er jeg helt magtesløs, indtil jeg lander et job, hvor de lærer mig, eller kan jeg skaffe lidt viden på egen hånd også? Hvordan skal jeg i så fald begynde, synes du?

Jeg plejer at have lettest ved at lære, når jeg har et behov eller specifikt problem, der skal løses. Så læser jeg op og praktiserer derefter.

Min opvækst var med en far, der var elektriker og slæbte hjem alt, som "kunne være godt at have", så jeg har skruet og bygget ting siden jeg voksede op. Lidt sådan har det fortsat, så jeg bygger det meste selv eller har konstrueret/speciceret det, der skal gøres. Lige nu er det pool, der bygges, og så er der blevet mange timer med at læse op om pooler og det, der hører til.

Vi er alle forskellige, så jeg kan ikke sige, at min måde er rigtig for dig. Du må føle dig frem og brug gerne lidt tid på at tage til et byggemarked og mærke på forskellige materialer. Bare at få en fornemmelse for materialer, værktøj, lim/skruer/farver osv. synes jeg er en god begyndelse.

• Synes
byggingenjören97
  • Laddar…
Problemet med dessa guider och AMA bland annat är at de bare siger "sådan her skal du gøre" men forklarer ikke hvorfor. Jeg som ingeniør er interesseret i HVORFOR det skal bygges på den måde.
Har du virkelig kigget på f.eks. træguidens konstruktions-eksempler? Jeg synes, der findes meget mere information der end bare tegninger, der viser, hvordan man 'skal' gøre.

Rækker den her information ikke sammen med dine kundskaber i fysik til at forstå, hvorfor man plejer at sætte en fugtspærre og hvorfor man sætter den der, man gør?
ISO Plastofoil arbejdsanvisning med produktbeskrivelse og monteringsanvisninger. Billedet viser et afsnit af dokumentet med illustrationer.

https://www.isover.se/sites/isover.se/files/assets/documents/arbetsanvisning_plastfolie.pdf

Senest redigeret:
  • Synes
Hjalmar Nilsson og 2 andre
  • Laddar…
B
joakim_j joakim_j sagde:
Ja, at spørge her plejer at give mange gode svar. Dog skal man måske lære sig at sortere lidt blandt svarene eftersom det trods alt er et offentligt forum. Men jeg ville begynde med at google helt enkelt. Udgå fra "standardkonstruktionen" og find ud af hvad hver del er der for, fx luftspalte, vindsikring, dampbarriere. Derefter kan man begynde at overveje de forskellige måder at opnå den effekt, eller om det overhovedet er nødvendigt.

"Min" måde at angribe det på er først at forsøge at forstå den bagvedliggende fysik, fx kapillærkraft, dugpunkt osv. Men præcis som med alt andet gælder det om ikke at gå for meget i dybden og lede efter det ultimative svar, men i stedet forstå grundtrækkene. Derefter forstå hvilken effekt bygningselementet har på den fysiske proces (fx dampsperre/dugpunkt, isolering/konvektion). Derefter kan man se på typiske konstruktioner fra forskellige hustilproducenter eller svneskt træ eller materialproducenter.

Derefter begynder det "rigtige ingeniørarbejde", altså overvejelser om "kan man gøre dette på en bedre/lettere/mere effektiv måde". Sådanne idéer kan man passende diskutere her på forummet. Og naturligvis se på alternative løsninger som allerede findes.

Men, jeg vil også gerne slå et slag for sund bondefornuft som man kun kan få af praktisk erfaring. Ellers leder det let til grotesk overdimensionering eller at man går for meget i detaljer med noget som egentlig ikke spiller så stor en rolle. Så praktisk erfaring klarer man sig ikke uden, hvis man vil vove sig ud i noget ud over rene standardkonstruktioner.
Okay! Tak så meget for det fede tip! :) Kommer der nogle spørgsmål på forummet i fremtiden som for eksempel "hvorfor er der isolering her?" så kan I antage at det er mig der spørger efter at have kløet mig i hovedet :crysmile:

B
useless useless sagde:
Har du virkelig kigget på f.eks. træguidens konstruktionseksempler? Jeg synes, der findes meget mere information der end bare tegninger, der viser, hvordan man 'skal' gøre det.

Er denne information ikke tilstrækkelig sammen med din viden i fysik til at forstå, hvorfor man plejer at sætte en fugtspærre, og hvorfor man placerer den der, hvor man gør?
[billede]
Jo men sådan info er jo fantastisk! Skal virkelig tage et kig! :) Tak!

• Synes
Bjober
  • Laddar…
Det er min opfattelse også. Jeg er en diplomingeniør med stor interesse for både at tegne/modellere og at regne. Diplomingeniører kaldes ofte konstruktører/byggeingeniører, mens civilingeniører kaldes beregningsingeniører eller civilingeniører. Det er sådan ifølge min erfaring :) Men det er et helt andet diskussionsemne :D

Jeg har også forstået det som, at alle virksomheder har deres egen skabelon. Har du tips til ting, jeg kan studere/lære mig selv, mens jeg leder efter job, i stedet for bare at sidde og trille tommelfingre hjemme i sofaen? :D Så jeg i det mindste er bekendt med visse ting, når jeg begynder at arbejde, og for at imponere chefen. Jeg synes, det er virkelig sjovt og interessant, så kan ikke lide, at jeg skal vente med at få et job for at få forståelse for det. Jeg mener ikke, at jeg vil lære det på samme niveau som en ingeniør med 10 års erfaring, men i det mindste blive bekendt med det og få nogen forståelse for det. For nu kan jeg bogstaveligt talt ingenting om k-tegninger. Jeg kigger på eksisterende tegninger og forstår absolut ingenting af, hvorfor det er konstrueret på den måde.
Mange af de detaljer, du tænker på, synes at handle om bygningens klimaskærm, var den del ikke inkluderet i bygning.-uddannelsen? På Vej- og vandbygning læste vi et kursus, hvor klimaskærm og varme/ventilation indgik og behandlede kuldebroer og fugttransport m.m. Nu kan jeg ikke huske, hvor mange detaljer der vises i kursuslitteraturen, men det er i hvert fald grunden til, at detaljerne ser ud, som de gør (for ikke at få problemer med fugtskader eller varmetab). Jeg mener, at Carl Hagentoft skrev bogen, vi brugte, der findes også en bog "for offentligheden" om emnet, som hedder "Vandrende fugt, strålende varme - sådan fungerer huse," som måske kan være en god start. Bør kunne lånes på biblioteket.

Jeg ville nok søge efter et fjernundervisningskursus at læse, det er svært at vise en fremtidig arbejdsgiver, at du kan noget, uden et certifikat, tænker jeg.

Føles det ikke mærkeligt at skulle tage et kursus i klimaskærm og varme/ventilation, når man har studeret til ingeniør i husbyggeri? Hvad lærer man egentlig under uddannelsen?

• Synes
Tamazin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.