49,502 læst ·
188 svar
50k læst
188 svar
Hvordan laver man konstruktions tegninger?
Vi lærte alt dette allerede på Chalmers, og jeg syntes, det var skidesjovtB bossespecial sagde:Begynd med at tegne et helt almindeligt hus, antager at du måske stadig har nogle af dine studielicenser? På træguiden er der meget at hente. Regn på U-værdier for at kunne bestemme væg- og tagtykkelser. Læs også lidt om fugtprojektering, der findes en del om dette på nettet. Forskellige grundlæggelsesteknikker kan også være godt at have styr på. Hvis du gik på Chalmers, bor du måske stadig i Gbg, så er pælefundament altid vigtigt at have styr på.
Tak for tipset! Det vil jeg gøre!joakim_j sagde:
Jo, det er klart, at det er svært, ellers ville alle gøre detFindes masser af litteratur, men tiden for det var vel i skolen...
Jeg ville begynde sådan her. Find en k-tegning (detalje), du vil forstå. Overvej, hvad de forskellige dele gør, hvad formålet er, og hvordan de samvarierer. Når du føler, at der er noget, der bare føles mystisk, spørg her på forumet!
En anden sjov ting er at tjekke en af de hotte debatter (dampspærre vs dampsbremse, isodrän under kældergulv eller ej, luftspalte under råspont eller ej) og læse argumenterne igennem og forsøg at danne dig en egen opfattelse. Gå ikke ud fra, at nogen "har facit," men tænk det igennem selv!
Hvis du lægger den viden sammen, du har fået de sidste år, bør du nok forstå, hvorfor væggen ser ud, som den gør.B byggingenjören97 sagde:Det er det jeg gør i øjeblikket. Jeg kigger på tegninger, men jeg forstår ikke en skid. Hvordan skal jeg få forståelse for, hvorfor det er konstrueret, som det er? Er det kun gennem arbejde, jeg kan få den forståelse? Er jeg virkelig så magtesløs, at jeg simpelthen bare må rulle tommelfingre i sofaen, indtil jeg lander et job, hvor jeg lærer det?
Beregne på dampmodstand, isolering osv.
Derefter beregner du på belastninger.
Så får du nok en opfattelse af, hvorfor væggen ser ud, som den gør.
Noget, der er meget nyttigt, har jeg erfaret, er at forstå samtlige discipliner, der er del af projektet. Hvorfor går kanaler, rør og stiger der.
Alt kan optimeres til uendelighed, når man tegner, men gør det så stor forskel ude på pladsen?
Når du først kommer til et firma, vil det hele løsne sig. Jeg lover!
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Projektering er en iterativ proces, jo mere komplekst bygning man har desto flere gange skal man gå tilbage og justere. Det er altid godt at begynde med at tegne, hvordan det ser ud i underkant og overkant af væggen, så har man næsten løst det meste i huset. Hvad der sker midt på væggen er ikke så interessant. Men for at forsøge at svare lidt forenklet, så ville jeg starte med at tage den mindste isoleringstykkelse som kræves, tage grunden, bjælkelaget, taget og derefter binde alt sammen i de ovennævnte detaljer.B byggingenjören97 sagde:Vi lærte alt dette allerede på Chalmers og jeg syntes det var skide sjovtAlt fra hvordan man beregner varme- og fugtstrømme gennem vægge til forskellige fundamenteteknikker og meget andet. Men alt er kun teori. Jeg er nu interesseret i, hvordan man anvender viden praktisk. Altså hvordan man faktisk konstruerer f.eks. en væg. Hvad skal den bestå af og hvorfor? Hvis jeg sagde til dig, at du skulle give mig en detaljeret tegning af ydervæggen til en villa. Hvordan ville din fremgangsmåde være?
![]()
Beregningerne tager mig kun så langt. Det er ikke nok til at forstå hele designet. Måske kun 5% af det. Se på denne tegning her nedenfor som eksempel. Hvordan skal man gå til værks for at forstå dette?fgo sagde:
Hvis du lægger den viden sammen, du har fået de seneste år, bør du nok forstå, hvorfor væggen ser ud, som den gør.
Beregn på dampmodstand, isolering osv.
Efter det beregner du belastninger.
Så får du nok en forståelse for, hvorfor væggen ser ud, som den gør.
Noget, der er meget nyttigt, har jeg erfaret, er at forstå alle de discipliner, der er involveret. Hvorfor går kanaler, rør og stiger der.
Alt kan optimeres til uendelighed, når man tegner, men gør det så stor forskel ude på stedet?
Når du først kommer til en virksomhed, vil alt give slip. Jeg lover!
Hvis vi ser bort fra studier og det teoretiske, hvordan ser dit liv ud? Har du bygget lego, huler eller repareret biler? Har du en praktisk hobby? Hvis et apparat går i stykker, skiller du det ad for at se, hvordan det ser ud indeni, selvom du bare skal smide det væk. Jeg synes egentlig, at der findes masser af info om, hvorfor ting er konstrueret på en bestemt måde. Byggevarehusene har masser af brochurer, hvor materialefabrikanterne viser, hvordan deres produkter skal bruges i en konstruktion. Jeg har bygget alt, hvad jeg ejer, på sådan info. Tror aldrig, jeg har talt med en håndværker egentlig. De gange jeg har forsøgt, har jeg hurtigt lukket ørerne, når jeg har bemærket, at de ikke arbejder som produktleverandøren foreskriver
. Måske leder du efter info det forkerte sted?
Kan du ikke indkredse fem punkter på tegningen, som du ikke forstår, og give dem numre, så kan vi måske finde et svar sammen i tråden.B byggingenjören97 sagde:
Den viktigaste frågan att ställa som ingenjör är "varför?" istället för byggarens enklare "vad?". Tex på ritningen ovan: den som bygger kanske undrar "vad är ångspärr?", svaret blir "en plastfolie". Därmed kan man låta sig nöja, men ingenjören vill mer: varför har man ångspärr? Kan man göra på något annat sätt? (Just debatten om ångspärr har det skrivits spaltkilometer om här på forumet)B byggingenjören97 sagde:
Och som sagt tänka igenom själv, inte låta sig nöjas med någons svar, oavsett hur tvärsäkert det är. Bara för att "alla" gör något behöver det inte vara rätt. I synnerhet inom bygg.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 281 indlæg
Jeg er elingeniør. Alt der har med byggeri at gøre, har jeg lært mig selv, så meget kan man lære sig selv uden at gå i skole. Jeg kiggede på tegninger, lærte mig standarder og så på guider til at bygge i træ, beton osv.B byggingenjören97 sagde:
Er ingen ekspert i byggeri, men jeg har fået en god opfattelse af, hvordan man bygger og kan forstå, hvordan konstruktioner er opbygget.
Senest redigeret:
Selvbygger
· Stockholm
· 10 281 indlæg
God tegning! Det kedelige svar er, at hvis man ved lidt om, hvordan man bygger et hus, så kan man læse den tegning. Den viser og forklarer præcist, hvordan vægge m.m. skal være opbygget.B byggingenjören97 sagde:
Der findes masser af læsestof på nettet omkring fx fugtproblematikker i forskellige konstruktioner. Ellers er, som sagt, Træguiden og Bygg-AMA guldgruber når det kommer til detaljeløsninger. Men som altid gælder det om at gennemgå en løsning og prøve at forstå, hvorfor man fx har en luftspalte et bestemt sted, eller hvorfor man skal sømme brædderne på en bestemt måde, så de ikke sprækker.
Det er bare at kigge på så mange tegninger som muligt og prøve at finde de røde tråde.
Det er bare at kigge på så mange tegninger som muligt og prøve at finde de røde tråde.
For at drage en analogi:
Jeg tror, du er en kommende musiker, der forsøger at blive rockmusiker ved at læse og skrive noder. Det er nok den forkerte vej at gå.
Man begynder med at lytte til musik, pille på en guitar og efterligne, forsøge at få den samme lyd. Så langt, langt senere skriver man noder til det, man har skabt.
Jeg tror, at konstruktøren må se færdige konstruktioner. Sammenligne forskellige konstruktioner.
Prøve sig frem, lave modeller. Læse om den type apparat, du skal konstruere, hvordan skal den anvendes, hvad skal den tåle, hvad plejer man at bruge for materialer, kan man slanke designet osv. Tegne en masse klodsede skitser.
Have helhedsbilledet først, inden man går ind i tegningens detaljer. Det gælder både, om man læser eller skriver konstruktionstegning.
Eller er du konstruktionsblind!?
Absolut intet ondt ment, det må du ikke tro.
Men nogle er ordblinde, andre vender om på tal, selvom de er fuldt intelligente ellers.
Nogle ser kun overfladen på en apparat, jeg er en af dem, der ser alt i gennemskæring. Kan ofte ret godt beskrive, hvordan en apparat, som jeg aldrig har set skruet fra hinanden, ser ud indeni.
Hvilken farve eller form apparaturen har, kan jeg aldrig sige bagefter. Det er en af mine mange mangler.
Jeg tror, du er en kommende musiker, der forsøger at blive rockmusiker ved at læse og skrive noder. Det er nok den forkerte vej at gå.
Man begynder med at lytte til musik, pille på en guitar og efterligne, forsøge at få den samme lyd. Så langt, langt senere skriver man noder til det, man har skabt.
Jeg tror, at konstruktøren må se færdige konstruktioner. Sammenligne forskellige konstruktioner.
Prøve sig frem, lave modeller. Læse om den type apparat, du skal konstruere, hvordan skal den anvendes, hvad skal den tåle, hvad plejer man at bruge for materialer, kan man slanke designet osv. Tegne en masse klodsede skitser.
Have helhedsbilledet først, inden man går ind i tegningens detaljer. Det gælder både, om man læser eller skriver konstruktionstegning.
Eller er du konstruktionsblind!?
Absolut intet ondt ment, det må du ikke tro.
Men nogle er ordblinde, andre vender om på tal, selvom de er fuldt intelligente ellers.
Nogle ser kun overfladen på en apparat, jeg er en af dem, der ser alt i gennemskæring. Kan ofte ret godt beskrive, hvordan en apparat, som jeg aldrig har set skruet fra hinanden, ser ud indeni.
Hvilken farve eller form apparaturen har, kan jeg aldrig sige bagefter. Det er en af mine mange mangler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Meget indenfor husbygningsområdet er tradition. Ingen løsninger udformes fra scratch på teoretiske grundlag. Udviklingen går ofte trinvis fremad. At gå fra plankeskelet til regelskelet omkring 1950 indenfor småhusbyggeri er et eksempel. Energikrisen i 70'erne, som medførte kraftigt øgede isoleringskrav, er et andet. Jeg har stadig stor gavn af håndbogen Bygg fra 60'erne, når det gælder at få forklaringer på forskellige løsninger. Del 6 om Husbyggnadsteknik kan være passende i dit tilfælde. Så, som flere har påpeget, er der intet der slår egen byggepraksis.
Jeg har aldrig haft nogen praktisk hobby. Har aldrig været interesseret i det. Det kan fuldt ud passe, at jeg leder det forkerte sted. Det er derfor, jeg skabte denne tråd for at få vejledningB Bjober sagde:Om vi ser bort fra studier og det teoretiske, hvordan ser dit liv ud? Har du bygget lego, huler eller repareret biler? Har du nogen praktisk hobby? Hvis et apparat går i stykker, skiller du det ad for at se, hvordan det ser ud indvendigt, selvom du bare skal smide det væk. Jeg synes egentlig, at der findes masser af info om, hvorfor ting er konstrueret på en bestemt måde. Byggemarkederne har masser af brochurer, hvor materialefabrikanterne viser, hvordan deres produkter skal bruges i en konstruktion. Jeg har bygget alt, hvad jeg ejer på sådan info. Tror aldrig, jeg har talt med en håndværker egentlig. De gange, jeg har forsøgt, har jeg hurtigt lukket ørerne, når jeg har opdaget, at de ikke arbejder, som produktleverandøren foreskriver. Måske leder du efter info det forkerte sted?