B
useless useless sagde:
Men så er det vel ikke selve tegneteknikken du er interesseret i?
Præcis. Det er ikke det, jeg hentyder til. Jeg hentyder til teorien bag selve designet/tegningen. Ikke tegneteknikken i sig :)

fgo fgo sagde:
Nu endte jeg ikke som byggekonstruktør så specifikke anbefalinger kan jeg ikke komme med.
Men læs tegninger og forstå helheden gør meget.
Prøv at holde gang i tankegangen.
Vær åben for andre muligheder også. F.eks. arbejdsleder på byggefirma, videreudb. osv.
Det du har lært er grundlaget og tankegangen som ingeniør.
Så her i Coronatider kan du benytte lejligheden til at tage en enkelt kursus i tegneteknik og CAD. Jeg læste, at der findes en del fjernkurser i disse emner, da jeg googlede. Jeg overvejer selv CAD, da det er længe siden jeg arbejdede med modellering og udarbejdelse af tegneunderlag. Kurserne arrangeres af universiteter og højskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kurserne ligger på omkring +- 10 point. Du får flere point, hvilket er en merit.

B
J justusandersson sagde:
Af indlæg #20 forstår jeg, at jeg har misforstået tråden. Det handler altså ikke om tegneteknik, men om husbyggeri. Det interessante spørgsmål er, hvem ejer designet? Tidligere var dette et typisk arkitektområde. To tredjedele af alle ansatte på et arkitektkontor var bygningsingeniører. Konstruktørens ansvar var begrænset til at dimensionere de forskellige elementer. (Naturligvis var bærende design et fælles ansvar) I takt med at arkitekters tekniske kompetence er blevet mindre (dog ikke entydigt), er grænsen mellem arkitekt og konstruktør ændret. En god måde at studere husbyggeri på er at læse om ældre (ikke historiske) byggemetoder.
Præcis! Jeg er interesseret i teorien/bygningsfysikken bag selve tegningen/designet :) Hvor kan jeg læse det? Al litteratur, jeg finder inden for emnet, viser kun, hvordan tingene ser ud. Ingen forklarer teorien bag det.

B byggingenjören97 sagde:
Hvorfor er isolering lige der for eksempel? Hvorfor har man luftrum på den måde? Hvad gør alle andre dele, og hvorfor er det designet på netop den måde? Bygningsfysikken bag tegningen helt enkelt :) Hvordan lærer man det?
Burde det ikke være netop det, man lærer på bygningsingeniøruddannelsen? :thinking:
Er du sikker på, at du gik på de rigtige kurser?

B
joakim_j joakim_j sagde:
Jeg tror, at du kan lære ved at læse tegningerne. Jaha, du kigger på dem og "fatter intet". Find ud af det da! Det er det, man har ingeniører til. Spørg her på forumet, læs på nettet, sammenlign forskellige konstruktioner og bemærk, hvad der er ens, og hvad der er forskelligt. Tænk over, hvorfor det er gjort, som det er gjort.

Interessant nok har jeg næsten det modsatte problem. Jeg har en rimelig teoretisk baggrund (civ.ing. teknisk fysik), så jeg synes, at jeg kan tilegne mig det fysiske ret hurtigt. Men jeg mangler den formelle kvalifikation til at kunne tage et job som bygningsingeniør, hvilket jeg ellers er ret interesseret i.
Jo jeg forsøger, men det er svært. Det er ligesom at lære et sprog. Hundrede forskellige komponenter for hundrede forskellige formål for hundrede forskellige situationer og omstændigheder. Startede tråden for at se, om der findes en "bedste" måde at lære på. Typisk om der fandtes nogen litteratur eller lignende, der forklarer det meste.

Har du tips på noget jeg kan lære mig lidt af eller i det mindste forsøge at blive bekendt med inden jeg får det første job som nyeksamineret? Jeg synes, at k-tegninger er meget interessante, men lige nu forstår jeg ingenting af det. Kan ikke lide tanken om, at jeg skal vente på at begynde at arbejde for at kunne få nogen forståelse for det overhovedet :D Jeg var for nylig til en jobsamtale for en meget lille virksomhed, hvor de vil ansætte nogen, der kan komme hurtigt i gang med at lave detaljetegninger. Så er jeg bange for, at jeg vil sidde der og ikke forstå en skid fra dag ét, hvis jeg får jobbet. De forventer sikkert ikke, at jeg skal være Einstein direkte, men jeg vil alligevel forebygge en hakket start så meget som muligt, da det sikkert vil være lidt mere ansvar på mine skuldre, når det er en lille nystartet virksomhed.
Det du har brug for, er praktisk erfaring med husbyggeri.
Lidt typisk for civilingeniører, man lærer en masse teori og tror, at mere studier kan erstatte praktisk erfaring.
Jeg hævder, at en akademisk eksamen kun er et bevis på, at man kan tilegne sig teoretisk viden.
Erfaring og kompetence samler man derimod ved at udøve sin viden, lære af andre mere erfarne og lære af de fejl, man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting, der skal bygges af mennesker, også have en praktisk uddannelse/praktik for at få forståelse for, hvad man konstruerer.

• Synes
Ingenjören og 5 andre
  • Laddar…
B
M MetteKson sagde:
Så her i Coronatider kan du benytte lejligheden til at tage nogle enkelte kurser i tegneteknik og CAD. Jeg læste, at der er en del fjernundervisningskurser i disse emner, da jeg googlede. Jeg overvejer selv CAD, da det er længe siden, jeg har arbejdet med modellering og oprettelse af tegningsmateriale. Kurserne arrangeres af universiteter og højskoler i hele Sverige, og undervisningen er digital. Kurserne ligger på rundt +- 10 point. Du får flere point, hvilket er en merit.
Jeg er ikke interesseret i tegneteknik. Det kan jeg allerede, og det er blandt det letteste at lære på universitetet. I denne tråd sigter jeg på selve teorien bag tegningerne/designen. Altså ikke tegneteknikken, men fysikken bag tegningen.

Senest redigeret:
B
useless useless sagde:
Burde det ikke være netop det, man lærer på bygningsingeniøruddannelsen? :thinking:
Er du sikker på, at du gik på de rigtige kurser?
Nej, det gør man ikke. Jeg gik retningen husbyggeri på Chalmers højskole, og vi lærte intet af dette. Jeg ville ønske, at vi gjorde det, men det gjorde vi ikke :( Alle eksisterende bygningsingeniører i dag, der har studeret på Chalmers, har det jo rigtig godt i arbejdslivet, så det blev tilsyneladende ingen problemer.

B
GoC GoC sagde:
Det du behöver er praktisk erfaring med husbyggeri.
Typisk for civilingeniører, man lærer en masse teori og tror, at flere studier kan erstatte praktisk erfaring.
Jeg hævder, at en akademisk eksamen kun er et bevis på, at man kan tilegne sig teoretisk viden.
Erfaring og kompetence samler man derimod på sig ved at udøve sin viden, lære fra andre mere erfarne og lære af de fejl, man begår.
Egentlig burde alle akademikere, som skal konstruere ting, der skal bygges af mennesker, også have en praktisk uddannelse/praktik for at få forståelse for, hvad man konstruerer.
Jeg er helt enig med dig! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo godt i arbejdslivet i dag, så det blev åbenbart ikke et problem for dem. Men jeg er enig i, at det ville have hjulpet utrolig meget med mere praktisk viden! (y) Men nu har jeg ikke det :( Har du tips til noget jeg kan gøre for at få nogen viden overhovedet andet end bare at være magtesløs og rulle tommelfingre, indtil jeg får et job?

Det er bare at acceptere, at man er supergrøn. Nyd at du har mere erfarne folk at udspørge. Så her 5 år efter eksamen (dog andet erhverv) er jeg stadig forvirret, men spørgsmålene mangler svar eller er meget mere situationsafhængige.

• Synes
byggingenjören97
  • Laddar…
Begynd med at tegne et helt almindeligt hus, antager at du måske har nogle af dine studenterlicenser tilbage? På træguiden er der meget at hente. Beregn U-værdier for at kunne bestemme væg- og tagtykkelser. Læs også lidt om fugtprojektering, der findes en del om dette på nettet. Forskellige funderingsteknikker kan også være gode at have styr på. Hvis du gik på Chalmers bor du måske stadig i Gbg, så er pælefunderingsmetode noget, du skal have styr på.

• Synes
byggingenjören97
  • Laddar…
Jo jeg prøver, men det er svært. Det er ligesom at lære et sprog. Hundrede forskellige komponenter til hundrede forskellige formål til hundrede forskellige situationer og omstændigheder. Startede tråden for at se, om der findes en "bedste" måde at lære på. Ligesom om der fandtes nogen litteratur eller lignende, der forklarer det meste.
Jo, det er klart, at det er svært, ellers ville alle gøre det :) Der findes masser af litteratur, men tiden til det var vel i skolen...

Jeg ville starte sådan her. Find en k-tegning (detalje) du vil forstå. Overvej, hvad de forskellige dele gør, hvad formålet er, og hvordan de interagerer. Når du føler, at der er noget, som bare virker mystisk, spørg her på forummet!

En anden sjov ting er at tjekke en af de varme debatter (dampspærre vs dampsikring, isodrän under kældergulv eller ej, luftspalte under forskallingsbræt eller ej) og læs igennem argumenterne og prøv at danne din egen mening. Udgå ikke fra, at nogen "har facit", men tænk det igennem selv!

Jeg er helt enig med dig! Til 100%!! Alle bygningsingeniører har det jo godt i arbejdslivet i dag, så det blev åbenbart ingen problemer for dem. Men jeg er enig i, at det ville have hjulpet utroligt meget mere praktisk viden! (y) Men nu har jeg ikke det :( Har du tips til noget, jeg kan gøre for at få noget viden overhovedet i stedet for bare at være magtesløs og trille tommelfingre, indtil jeg får et job?
Du skal anskaffe en god kikkert og gå ud og studere byggepladser med nybyggerier.
Det handler om som konstruktør at kunne kombinere viden om, hvordan noget bygges med, hvordan man beregner styrken og designer konstruktionen.
Nu arbejder jeg inden for vejprojektering, men det er det samme der. Man har brug for at få erfaring fra andet end de teoretiske studier, helst være med på et vejbyggeri og få både material- og maskinforståelse samt i hvilken rækkefølge, den færdige vej bygges.
Du kan jo se på interessante Youtube-klip og film om husbyggeri.

Jeg er ikke interesseret i tegningskunst. Det kan jeg allerede, og det er blandt det letteste at lære sig på universitet. I denne tråd sigter jeg på selve teorien bag tegningerne/designet. Altså ikke tegningskunsten, men fysikken bag tegningen.
Ok, så forstod jeg dit spørgsmål forkert.

Hvad læste du for retning sidste år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.