På træguiden viser de denne løsning,
det er vel sådan du har tænkt, Arne?
Ser ikke problemet med den løsning.
Tværsnit af vægkonstruktion med bundbræt, låsebræt, sømlægte, drypblik og vindskive.

tommib
Problemet med den løsning er, at der så vil kunne løbe vand langs med pladen ind i udestuen.

For at få lidt "bælte og seler" ved en sådan overgang kan man bruge en fleksibel, armeret gummimåtte ved navn Wakaflex. Den kan jo monteres næsten skjult under metalisten, og fungerer også godt som tætningsliste mod facaden.

• Synes
Mattias_Eson
  • Laddar…
Denne profil løser problemet
https://www.willabgarden.se/produkt/kantprofil-32-mm/2167-977
https://www.willabgarden.se/produkt/vagganslutningslist/2224-977

kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg

Det er ikke nok med kun hældningen på taget ved tilslutning til huset, selv om udhænget er 40-50 cm, kan vand blive blæst op og ind i væggen mod huset i stormvejr. Det oplevede jeg, heldigvis kom stormen før vi var færdige og havde sat panel i havestuen; ellers ville man ikke have lagt mærke til, at vandet løb på husvæggen. Profilen blev monteret på en lodret tagfodsliste og trykker mod kanalplasten. Jeg benyttede lejligheden til at lime en enkel LED-lyslist på bagsiden, så det ikke bliver så mørkt på vinteraftener.

Senest redigeret:
Hej Leif,

Jeg har selv købt et komplet udestue fra Willab Garden og fået med den anslutningslist du viser i opslaget. Det har fungeret godt med den, ingen lækager mod væg?

Mvh
Thomas
kantprofil-9313.jpg

vagganslutningslist-9386.jpg

Jeg har ikke brugt tilslutningslisten i bagkanten, da jeg ikke rigtig forstår, hvilken væg den ville være god til, en glat mursten/murvæg måske.

Jeg kappede panelet og satte et større metalbeslag ind, som går op bag panelet. Princippet mod kanalplasten er det samme.

På siden har jeg brugt Willabs "sidobeslag", men også der sat et metal bag panelet, som går ud over taget.

• Synes
Totte7309
  • Laddar…
Jeg ved, at det er en gammel tråd, men hvilken løsning blev det til i sidste ende? Jeg skal bygge et udestue og har samme overvejelser.

Diagram af vægkonstruktion med bundbræt, overbræt, sømmelister og drypnæse.

Sådan gjorde jeg

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.