Skal bygge udestue i en vinkel på huset. Bagtil (under tagfoden) ved jeg, hvordan jeg skal gøre, plade under facade og ud over kanalplasten. Kommer der noget regn under kanalplasten, når det i værste fald aluminiumprofilen bagtil.

MEN hvordan gør man på en side, der støder op til husvæggen? Her kan man jo selvfølgelig også sætte en plade bag ved panelet som min fine figur viser, der stikker ud på taget på samme måde som bagtil, men det føles som om, at det garanteret finder vej vand ind. Sidder vel nogen lille profil på kanalplasten under pladen, men det er jo ingen kant, der går op.

• Diagram der viser et uterum med kanalplast tag, bakkant og side, der støder op til en husvæg. Pile indikerer potentielle regnvejsområder.
En ordentlig stribe silikone yderst på kanalplastikken måske? Så det som løber ind under pladen stopper ved silikonen og løber langs med nedad

tommib
Hvorfor har du ikke pladen under kanalplasten?

pladen under kanaplasten? du mener en ekstra plade eller hvad? Det ville jo beskytte væggen, men så finder vandet sig stadig ind i udestuen

ordentlig streng fungerer måske, men det føles lidt budget... må da findes en standardløsning på dette

tommib
Du skal have tilstrækkelig hældning på kanalplasten, så vandet løber væk. Dette gælder især i bagkanten på kanalplasten, du skal ikke have en plade op på plasten. Tænk sådan her, hvor vil du helst have vandet? Inde i væggen eller inde i udestuen (hvor du ser det)?

Når jeg læser dit spørgsmål igen, indser jeg, at du mener siden på kanalplasten, dvs. der hvor det ikke "hælder nedad" hele tiden. Jeg ville have skruet en L-profil af aluminium på væggen og derefter lagt kanalplasten på og tætnet med silikone.

Hvorfor skal du åbne væggen i siden? Det virker meget risikabelt.

Jeg har en 10cm epdm-damduksremse, som sidder med isovers butylbånd på pladen og på kanalplasten.
Havde ikke stolet kun på silikone, både plade og plasten bevæger sig en del over årstiderne.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
Nu bliver jeg endnu mere forvirret... Det er altså det indkredsede område, jeg tænker på. Panelet er et stående panel med en dækbræt.

Hældningen bliver 6 grader
Jeg skal jo have en plade, der sidder på væggen og går ud over taget (på samme måde i den bageste kant...) Denne skal jo tætnes mod væggen, og havde man gjort alt fra begyndelsen, ville man jo garanteret have gjort som min figur viser. Altså lade en plade gå op bag panelet.

Spørgsmålet er dog stadig, hvad man gør ved vand, der finder vej ind under pladen - det har jo "frit frem" til at løbe over kanten og ind i udestuen. Dog sidder kanalplast med en profil på den sidste regel mod huset (under pladen altså) og skaber en lille barriere, men det føles jo ikke 100%.

At sætte pladen udenpå facaden føles jo ikke rigtigt.

Peter2400: Det der bånd, du snakker om, sidder det under pladen klemt i aluminiumprofilen?

Kunne godt forestille mig den løsning, at man sætter en L-profil under skinnerne under pladen for at forhindre vandet.

• Illustration af hus med fladt tag og tilbygning med glasvægge. Rødt cirkulært område markerer plads hvor tag og væg mødes.
  • Diagram over tagkonstruktion med kanalplast, væg og plade. Viser metalplade monteret mod væg og over tag, mulig løsning for vandbarriere.
Jeg ville under ingen omstændigheder "åbne" panelet for at få ind en plade, hvis det er tagrender, kan man muligvis kappe disse og føre en overblik under tagrenderne, som man ofte gør ved vinduer/døre.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Jeg kappede også af lågene på panelet og indfældede en plade, forstår ikke hvordan man ellers skulle kunne få det tæt?

Min gummidug (blå) sidder fast med butyl (rød) og forhindrer vandet i at blive presset ind under pladen.
Jeg har kun 4 graders hældning, og med lidt sne på bliver det stående vand, men hos mig har det ikke lækket.
Brugte først Sikaflex 291i til at fastgøre gummidugen, den var smuldrende og havde sluppet efter et år, butylen er mere bestandig og sidder beskyttet af dugen.
Meget nem at arbejde med, bider utroligt godt i både taget og gummiet.
Tværsnitsdiagram af tagkonstruktion viser kanalplast, indsat plade og gummidug fastgjort med rød butyl, der forhindrer vands indtrængen.

Man kan jo ikke kappe lågene og sætte en plade under uden at folde den ind i panelet. Det vil jo garanteret lække ind der, hvor man har kappet lågene i så fald. Vand løber jo langs panelet og bag pladen.

Hævder jo stadig, at kappe panelet er den bedste løsning, eftersom det er sådan, man ville have gjort, hvis man havde bygget alt fra starten, ikke?

Der er jo to ting, man vil forhindre. Det ene er vandet, der kommer fra væggen/panelet, og det andet er vandet, der løber på taget.

tommib
Jeg vil nok sige, at det du mest af alt vil undgå er vand, der løber ind i væggen. At lidt vand kommer ind i havestuen er et betydeligt mindre problem.

• Synes
JN60
  • Laddar…
Det er jeg helt enig i, hellere vand på panelet i udestuen end inde i væggen.. ..men spørgsmålet består. At sætte en plade udenpå facaden vil jo lade vand trænge ind bag pladen, som siver ind i sprækkerne mellem brædderne (lockläkten er jo væk)
Vand, der løber over kanten på kanalplasten, vil jo også kunne løbe ind i facaden, hvis der ikke sidder en plade, der leder vandet ind i udestuen, men jeg vil jo gerne undgå vand i udestuen også.

Du må vel alligevel kappe lockläkten for at kunne skrue den sidste tagbjælke dikt mod panelet.
Forslagsvis tætner du også den mod panelet. Kanalplasten monterings liste tætner taget, og selve listen tætner du mod panelet med passende massa. En plade på panelet under läkten tætet med fx butyl bliver en ekstra sikkerhed, seler og livrem..

Javisst kapar jeg låselister der bjælken skal sidde. Mener du, at jeg bare skal lade en plade stikke op bag låselisterne uden at bøje en kant ind i panelet? Den variant køber jeg ikke. Selvom det virker i x antal år, så vil det jo ikke betragtes som en "fagmæssig løsning". Det er jo heller ikke så pænt for den sags skyld.

A Arne999 sagde:
Javisst kapar jag lockläkten där balken ska sitta. Menar du at jeg bare skal lade en plade stikke op bag lågelisten uden at bøje en kant ind i panelet? Den variant køber jeg ikke. Selv om det fungerer i x antal år, vil det jo ikke blive anset som en “fagmæssig løsning”. Det er jo heller ikke så pænt for den sags skyld
Kan du ikke løsne på lågerne, spore panelet og bøje pladen ind da?:) Det er jo som sagt "by the book".

Mod taget ville jeg nok tætne med silikone, det bliver ofte kastet lort på at bruge det, men rigtigt udført er det jo et fantastisk produkt, der gør en fremragende job!:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.