Tænk på, at rebfæsterne bør være i samme højde. Ellers gynger man skævt. Så er der jo spørgsmålet om gyngen er til lille Lisa på 30 kg eller onkel Gustav på 130 kg.

H Hhallden sagde:
Hej,

4x4m pergola
90x90 stolper med støbt stolpe i hjørnerne
45x195 bjælke mod husvæg samt rundt om
70x70 stolpe i midten for at fastgøre ribber i på et senere tidspunkt.
Havde tænkt at hænge denne op

[link]

En strop rundt om bjælken?
Trapezskrue direkte op?

Behøver jeg forstærke med en ekstra 45x195 vandret ca. der hvor gyngen skal være for at undgå at bjælken svajer i sideled når man gynger en smule?
Som sagt 2 fastgørelsespunkter
Et stykke gennemgående ringbolt 12mm. Skive på hver side af bjælken. Låsemøtrik på oversiden.
Har oplevet almindelige ”gyngeøjer” man bare skruer op fra neden som pludselig bare knækker.

P PetRinAhl sagde:
Et stykke gennemgående bultring 12mm. Skive på hver side af bjælken. Låsemøtrik på oversiden.
Har oplevet almindelige "svingringe", man bare skruer i nedefra, som pludselig bare knækker.
Typ sådan

• Produktbillede af stållås til yoga reb fra BeneLabel, vist på en online butikside med pris og detaljer.
  • Synes
PetRinAhl og 1 anden
  • Laddar…
H Hhallden sagde:
Typ såhär
Jeg havde fastgjort et lille stykke regel på den lange regel til at fastgøre gyngen i, for ikke at svække den lange regel med gennemgående huller.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
L Lovan83 sagde:
Jeg havde fæstnet et lille stykke regel på den lange regel til at fæstne gyngen i, for ikke at svække den lange regel med gennemgående huller.
Kommer ikke behøves og forringer kun konstruktionen.
Konstruktionen som den er i dag tager ingen snelaster, og skulle det blive aktuelt, så vil det stadig ikke være nødvendigt.

H Hhallden sagde:
Typ sådan her
Yes

T
At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195, lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller en form for stativ. Hvis man markerer, hvor man skal bore med en vinkelmåler og borer fra begge sider, bliver det lidt mindre risikabelt. Risikoen er, at man borer lidt skævt og mindsker bæreevnen i reglen ret markant. Skævt langs reglen er ikke så farligt, men på tværs af reglen er det værre.

T Testarn sagde:
At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195 lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller en form for stativ. Hvis man markerer hvor man skal bore med vinkelhager og borer fra begge sider, så bliver det lidt mindre risikabelt.
Risikoen er, at man borer lidt skråt og reducerer bæreevnen i reglen ret markant.
Skråt langs reglen er ikke så farligt, men tværs over reglen er det værre.
Det blev denne løsningen

• Hængekøje stol ophængssæt med loftkrog, fjedre, karabiner og skruer i rustfrit stål til tung belastning, kapacitet 450 kg.
  • Synes
Testarn
  • Laddar…
T Testarn sagde:
At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195 lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller nogen form for stativ. Hvis man markerer, hvor man skal bore med vinkelmåler og borer fra begge sider, bliver det lidt mindre risikabelt.
Risikoen er, at man borer lidt skævt og reducerer bæreevnen i reglen ret markant.
Skævt langs reglen er ikke så farligt, men på tværs af reglen er det værre.
I dette forum går jeg ud fra, at folk ikke har tommelfingeren helt klistret fast midt i hånden. Har man viljen til at gøre noget godt, behøver man ikke at skynde sig. Har selv lavet denne opgave flere gange og aldrig mislykkedes.

• Synes
Alti
  • Laddar…
T
P PetRinAhl sagde:
I dette forum går jeg ud fra, at folk ikke har tommelfingeren klistret lige midt på hånden. Har man viljen til at gøre noget godt, behøver man ikke skynde sig frem. Har selv lavet denne bidning flere gange og aldrig fejlet.
Så godt! 🙄

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.