5,596 læst ·
25 svar
6k læst
25 svar
Hvordan fastgør jeg gyngen?
Et stykke gennemgående ringbolt 12mm. Skive på hver side af bjælken. Låsemøtrik på oversiden.H Hhallden sagde:Hej,
4x4m pergola
90x90 stolper med støbt stolpe i hjørnerne
45x195 bjælke mod husvæg samt rundt om
70x70 stolpe i midten for at fastgøre ribber i på et senere tidspunkt.
Havde tænkt at hænge denne op
[link]
En strop rundt om bjælken?
Trapezskrue direkte op?
Behøver jeg forstærke med en ekstra 45x195 vandret ca. der hvor gyngen skal være for at undgå at bjælken svajer i sideled når man gynger en smule?
Som sagt 2 fastgørelsespunkter
Har oplevet almindelige ”gyngeøjer” man bare skruer op fra neden som pludselig bare knækker.
Kommer ikke behøves og forringer kun konstruktionen.L Lovan83 sagde:
Konstruktionen som den er i dag tager ingen snelaster, og skulle det blive aktuelt, så vil det stadig ikke være nødvendigt.
At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195, lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller en form for stativ. Hvis man markerer, hvor man skal bore med en vinkelmåler og borer fra begge sider, bliver det lidt mindre risikabelt. Risikoen er, at man borer lidt skævt og mindsker bæreevnen i reglen ret markant. Skævt langs reglen er ikke så farligt, men på tværs af reglen er det værre.
Det blev denne løsningenT Testarn sagde:At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195 lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller en form for stativ. Hvis man markerer hvor man skal bore med vinkelhager og borer fra begge sider, så bliver det lidt mindre risikabelt.
Risikoen er, at man borer lidt skråt og reducerer bæreevnen i reglen ret markant.
Skråt langs reglen er ikke så farligt, men tværs over reglen er det værre.
I dette forum går jeg ud fra, at folk ikke har tommelfingeren helt klistret fast midt i hånden. Har man viljen til at gøre noget godt, behøver man ikke at skynde sig. Har selv lavet denne opgave flere gange og aldrig mislykkedes.T Testarn sagde:At bore lodrette 12 mm huller, centreret gennem en 45x195 lyder som en meget svær opgave, hvis man ikke har søjleboremaskine eller nogen form for stativ. Hvis man markerer, hvor man skal bore med vinkelmåler og borer fra begge sider, bliver det lidt mindre risikabelt.
Risikoen er, at man borer lidt skævt og reducerer bæreevnen i reglen ret markant.
Skævt langs reglen er ikke så farligt, men på tværs af reglen er det værre.
Klik her for at svare

