Hej,

4x4m pergola
90x90 stolper med støbt fundamentsblok i hjørnerne
45x195 bjælke mod husvæg samt rundt om
70x70 stolpe i midten til at fastgøre ribber i senere.
Havde tænkt at hænge denne op

https://www.jula.se/catalog/fritid/pool-och-bad/bad-och-strand/solstolar/hangstol-013264/

Et stroppbånd rundt om bjælken?
Trapezskrue lige op?

Behøver jeg at forstærke med en ekstra 45x195 horisontalt cirka der, hvor gyngen skal være for at undgå, at bjælken svajer til siden, når man gynger lidt let?
Som sagt 2 fastgørelsespunkter.

• En træpergola mod huset med tegninger til ophængspunkt til en hængestol markeret med rød cirkel og to linjer. Terrasse med bord og planter.
Trapezskrue bliver gode at fastgøre med, men du skal nok montere et par diagonaler for at få pergolaen stabil, hvis du skal kunne gynge.

F fribygg sagde:
Trapetzskrue bliver godt til at fastgøre med, men du skal nok montere et par diagonaler for at få pergolaen stabil, hvis du skal kunne gynge.
Er det nok med én horisontal?
Gyngen kommer kun cirka 1m fra stolpen

• Pergola bygget med horisontalt træbjælke og bambusloft over, placeret i en have med grønne buske omkring. Rød markering på træbjælke.
Er pergolaen stabil nu?

F fribygg sagde:
Er pergolaen stabil nu?
Så in i hel**te

Så kan du jo prøve uden diagonaler.

• Synes
UffePlåtis og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Så kan du jo prøve uden diagonaler.
Hvor tyk trapezskrue tør man trække i 45-reglen? Forbore?

H Hhallden sagde:
Hvor tyk trapezskrue tør man skrue i 45-reglen? Forbor?
Jeg ville fordoble reglen, inden jeg hængte en gynge på/ i den, hvis jeg var dig, men hvis det er stabilt og ikke bevæger sig i nogen led, fungerer det måske alligevel.

• Synes
marieed2
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg ville fordoble reglen, inden jeg hængte en gynge på/i den, hvis jeg var som dig, men hvis den er stabil og ikke bevæger sig i en led, fungerer det måske alligevel.
Ok, det kan jeg gøre samt en horisontal stiver. Så tænker jeg i stedet for trapezskruer, kunne man sætte en lang type vognbolt lige igennem nedenfra gennem alle 195 cm og bolt/skive i overkanten og en karabinhage i bunden.
Eller er 2 store trapezskruer the way to go?

Er det ikke passende at studere, hvordan gynger er fastgjort i børnehaver og lignende nu om dage, hvis du skal bruge gyngen hyppigt?

F fribygg sagde:
Er det ikke passende at undersøge, hvordan gynger fastgøres i børnehaver og lignende nu om dage, hvis du skal bruge gyngen hyppigt?
Undersøge? Så havde jeg ikke behøvet at skrive her?

• Haha
Erik_91
  • Laddar…
Selv brugte jeg bare løftestrop rundt om en fordoblet 45*145, da jeg hængte gyngen op udenfor.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
Jeg ville ikke sætte en trapezskrue direkte opad og stole på skruens gevind for at bære kropsvægten.
Hvis man ønsker en lodret skrue, så kører man gennemgående med en stor skive.
Hvis man ikke ønsker gennemgående, så skruer man vandret.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
B
En ven har hængt en lignende gynge op, han hængte den direkte med trapezkrog i bjælken. Fungerer lige så godt for mine ~100kg, når jeg har siddet der.

• Synes
Hhallden
  • Laddar…
B breakman sagde:
En ven har hængt en lignende gynge op, han hængte den direkte med trapezkrog i bjælken. Fungerer hvordan fint som helst for mine ~100kg når jeg har siddet der
Jeg har oxå en krog præcis sådan, dog er den ophængt til en "babygunga". Det fungerer sikkert hvordan fint som helst i de absolut fleste tilfælde, men jeg ville alligevel ikke anbefale det når ts taler om at gynge lidt i træ som er udsat for vejr og vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.