Nu taler vi om indlægget BBM (BKR) ovenfor pkt 5.7.1. Så kan man jo bemærke ord, og jeg skrev tidligere, at det gik for hurtigt, men uanset det, så er det jo, hvad der står, som gælder ifølge nævnte punkt. Jeg citerer det igen, fordi du ikke vil læse, men hænger dig op på gammel tekst. "Kartonomlagte plader af gips skal ikke anvendes i vådzone 1 som underlag for tætskitsystemer og flisebelægning eller som bagvedliggende plade.
Træbaserede plader skal ikke anvendes som underlag for tætskitsystemer og flisebelægning. "

Nej, karonggips skal ikke bruges i zone 1. Men det betyder ikke, at karonggips ikke må bruges i vådrum.

seniorkonsult sagde:
BBM er vel bKR og henvisninger til branscheregler gælder, hvad jeg forstår. Nu har jeg ej for øjeblikket læst op på GVK men det er jo vådrumskontrol og kravene bør vel være tilsvarende?
Nej kravene er ikke tilsvarende, men GVK har aldrig forbudt karton-gips så længe tætningslag-leverandøren godkender montering på karton-gips. De fleste tætningslag-leverandører tillod dette, men efter påvirkninger (som ikke har med skader men økonomi og politik at gøre) blev mange monteringsanvisninger ændret.

Bygger man et badeværelse i dag, må man vælge mellem BKR eller GVK og følge et regelsæt. Begge er korrekte og fuldt forsikringsbare. Vælger man GVK og den rette tætningslag-leverandør, er badeværelset fagmæssigt udført og fuld erstatning gives ved vådrumsskade, præcis som hvis man havde bygget med BKR's regler og vådrumsplade.

Jeg har hele tiden kun hævdet, at det er tilladt ifølge GVK og intet andet som sagt.

injonil sagde:
Nej, karonggips ska ikke bruges i zone 1. Men det betyder ikke, at karonggips ikke må bruges i vådrum.
Kartonggips kan de facto stadig bruges selv i zone 1, så længe man følger den korrekte lovgivning og tætningsleverandøren tillader dette.

Ja, fejl af mig!

Tråden i henhold til rubrikken er tabt for længe siden injonil. Du har ret til at mene, hvad du vil, men i stedet for at man absolut skal have ret i hårkløveri, så mener jeg, at det er bedre at være sikker og lave en god væg. Jeg tror, det var en kvinde (Annie Must?), der havde arbejdet på den største gipsfabrik, som for nogle år siden gik ud med, at gips skal forbydes. Der kom mængder af forsikringssager. Vi taler stadig om keramisk beklædning. Selvom det er godkendt med almindelig gips under plastmåtte, så mener jeg, at man tager en stor risiko, da skaderne ofte opstår på grund af lækager via armaturer og klemmer, der er løsnet, og det er nok måske kun os her i forumet, der har styr på sådant og afhjælper det.
Artikler her nedenfor.
http://www.huskontroll.se/2007/06/n...angrepp-dn-uppmarksammar-byggledarnas-arbete/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/gipsvaggar-forbjuds-efter-nytt-mogellarm
Det er stadig ikke ok med rullet tætningslag eller ”gummi” som tætningslag på træbjælkelag. Ifølge GVKs brancheregler skal træbjælkelag forsynes med plastmåtte som tætningslag eller tæthedsfolie på træbjælkelag.

Her er en artikel side 1. Aime Must var navnet.
http://www.wigstrom.net/pdf/gipsskivor och krypgrund 070621.pdf

Senest redigeret:
Lolle; så man skal lede blandt regelværkerne (som ændrer sig hele tiden) hvis man vil spare nogle kroner og risikere at skulle bygge hele badeværelset om?

Seniortroll? Eller bare muppet?
Stop med at sprede fejlinformationer bare fordi du for enhver pris skal hævde dig ved at have ret på et internetforum.
Læs de forskellige regelsæt og lær af dem. Eller tag genvejen og lyt til f.eks. Lolle som kan det udenad.

• Synes
tank77
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.