Gabbe1 sagde:
Begynd med at montere klodser/distancer hvor det er nødvendigt, har du en lang retskinne samt et vaterpas så kan du hurtigt måle frem hvor det skal bygges ud.
Så sætter du 15mm krydsfiner bagved vådrumspladerne, det burde give meget plane vægge.
Dette tror jeg er den enkleste og hurtigste måde at nå et godt (ret) resultat.....

seniorkonsult sagde:
stoif: Ja, selvfølgelig er der stadig dem, der bruger krympende, løsende plastmåtter som tætningslag i bruseren i dag, og hvis man gør det, bør man nok lime de detaljer fast, der skal monteres på væggen. GVK ændrer konstant deres bestemmelser. For nogle år siden blev det et totalt forbud fra boligstyrelsen at bruge kartonbåret gips i vådrum. Jeg har set et utal af vådrum med skimmelangrebet gips, især ved fastgørelser.
Stop nu, GVK har aldrig forbudt kartongips men BKR gør det efter en del skænderier og intern lobbyisme. Det skal dog tilføjes, at dette forbud ikke bygger på ren skadestatistik, men tværtimod har det med vådrumsfolie, særligt siden de blev godkendt under etag 022, ikke været noget problem.

Fra starten kunne man fortsætte med kartongips, hvis man byggede i henhold til GVK, da næsten alle leverandører tillod dette. Langsomt men sikkert trækker de fleste leverandører sig efter pres og ændrer deres monteringsanvisninger, så i praksis begynder det dog at blive svært at bygge med kartongips.

Skademæssigt med skimmelvækst bør vel du af alle vide, at der ikke findes nogen påtrufne tilfælde, hvor ikke tætningslaget har været defekt.

Jeg tror det er dig, der ikke har styr på det. Læs AMA og ældre boverkets regler. Jeg er besigtigelsesmand og kontrolansvarlig i mange år, så jeg har altid styr på det.

Kan du så vise, hvor i Boverkets regler det foreskrives vådrumsgips? Besigtigelsesmænd og kontrolansvarige uden styr på det er der rigeligt af...

• Synes
Worabbi og 3 andre
  • Laddar…
seniorkonsult sagde:
Jeg tror det er dig, der mangler indsigt. Læs AMA og ældre Boverkets regler. Jeg er besigtigelsesmand og kontrolansvarlig i mange år, så jeg har altid styr på det.
Det er som sagt godkendt og har altid været det ifølge GVK, mens BKR indførte et forbud mod det. Der er dog også internt i BKR diskussioner om at revidere kravet igen, men der er som altid penge involveret. Dog kræver GVK, at tætningslagets anvisninger følges, hvilket diskvalificerer kartonggips i mange tilfælde.

Boverket og Bygg AMA har heller ikke nogle direkte forbud.

Skade-mæssigt med skimmelvækst bør vel du om alle vide at det ikke findes nogle påtrufne tilfælde hvor ikke tætningslaget har været fejlagtigt[/QUOTE]
Jo, der findes utallige tilfælde, hvilket forsikringsselskaberne sikkert har styr på. Flisefugerne slipper vand igennem, og denne fugt vandrer gennem tætningslaget ind i pladen. Det var dette, der startede debatten om kartonklædte gips i vådrum (zone 1).
Nu taler jeg om de ældre tætningslag, som har en dårligere damptæthed.

Fra Byggeuddannerne 2012.
For flere år siden advarede SP, Sveriges tekniske forskningsinstitut, om at flere væskebaserede tætningssystemer ikke havde en tilstrækkelig høj damptæthed til hverken at klare rådene i BBR eller for at undgå fugtskader. Forskningsresultaterne førte til ændringer i både branche-regler og i praksis.
Ifølge de nye brancheregler fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tætningslaget i vådeste vådzone bestå af et foliesystem til vægge og gulve på pladekonstruktioner. SP testede fem almindelige tætningssystemer under keramiske fliser i vådrum. Fabrikanterne blev ikke angivet. Alle fem prøvede foliesystemer lækkede, nogle mere end andre. Det bør dog være muligt at gøre dem tætte med korrekt udførelse og korrekt samlingsteknik.

seniorkonsult sagde:
Skademæssigt med skimmelvækst bør du af alle vide, at der ikke findes nogle påtrufne tilfælde, hvor tætningslaget ikke har været defekt
Jo der findes utallige tilfælde, hvilket forsikringsselskaberne sikkert har styr på. Flisefugerne slipper vand igennem, og denne fugt vandrer gennem tætningslaget ind i pladen. Det var dette, der startede debatten om kartonklædt gips i vådrum (zone 1).
Nu taler jeg om de ældre tætningslag, som har en dårligere damptæthed.

Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden advarede SP, Sveriges tekniske forskningsinstitut, om at flere væskebaserede tætningssystemer ikke havde en tilstrækkelig høj damptæthed til at klare rådene i BBR eller til at undgå fugtskader. Forskningsresultaterne førte til ændringer i både brancheregler og praksis.
I henhold til de nye brancheregler fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tætningslaget i den vådeste vådzone bestå af et foliesystem til vægge og gulve på pladekonstruktioner. SP testede fem almindelige tætningssystemer under keramiske fliser i vådrum. Fabrikanterne blev ikke angivet. Samtlige fem testede foliesystemer lækkede, nogle mere end andre. Det bør dog være muligt at gøre dem tætte med korrekt udførelse og korrekt samleteknik. [/QUOTE]

Ja forsikringsselskaberne har godt styr på det, nogle af dem i hvert fald. Jeg har ganske godt styr på indberettet skadestatistik til vådrumsrådet fra alle større selskaber. Med gamle rullede tætningslag er der en stor bunke skaderapporter om skimmelvækst på kartongips, men ikke ET eneste af disse skader havde et korrekt udført tætningslag, uden man kunne konstatere for tynde tætningslag, manglende manchetter osv.

Kigger man desuden på meromkostningerne i skaderne, så var disse statistisk næsten ikke-eksisterende. Der var skimmelvækst, men ingen eller ringe spredning i øvrigt, og også uden denne vækst havde pladerne måttet udskiftes.

Her findes en prøvningsrapport. Download og søg på "gipsskiva". En interessant og skræmmende læsning.

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:562733/FULLTEXT01

Det handler altså om flisebelægning og..gulvafløb.
Hvad angår forsikringsselskaberne, så skal det være fugtbestandige plader, hvilket man næppe kan kalde kartonggips for. Jeg ville aldrig montere en gipsskiva i mit badeværelse uanset tætningslag.

Senest redigeret:
Noteres skal at foliesystemerne siden SP testet er udskiftet og testet under etage 022. Desuden var testene bevidst eskalerede af os i bestillingen for at kunne udrede tæthed i "worst case" scenario.

seniorkonsult sagde:
Jo, der findes utallige tilfælde, hvilket forsikringsselskaberne sikkert har styr på. Fugefliserne slipper vand igennem, og denne fugt vandrer gennem tætningen ind i pladen. Det var dette, der startede debatten om kartonbeklædt gips i vådrum (zone 1).
Nu taler jeg om de ældre tætninger, som har en ringere dampmodstand.

Fra Byggutbildarna 2012.
For flere år siden advarede SP, Sveriges tekniske forskningsinstitut, om at flere væskebaserede tætningssystemer ikke havde tilstrækkelig høj dampgennemtrængningsmodstand for hverken at klare rådene i BBR eller for at undgå fugtskader. Forskningsresultaterne førte til ændringer i både brancheregler og i praksis.
Ifølge de nye brancheregler fra Byggkeramikrådet, BKR, skal tætningen i den vådeste vådzone bestå af et foliesystem til vægge og gulv på pladekonstruktioner. SP testede fem almindelige tæthedssystemer under keramiske fliser i vådrum. Producenterne blev ikke angivet. Samtlige fem prøvede foliesystemer lækkede, nogle mere end andre. Det bør dog være muligt at gøre dem tætte med korrekt udførelse og korrekt samlingsteknik.
Skræmmende hvor mange fejlagtigheder folk sprøjter ud til højre og venstre, ikke underligt at folk bliver bange for at lave deres egne vådrum. Efter min mening er det ikke sværere end at vælge BKR eller GVK og derefter følge deres instruktioner til punkt og prikke.

Jeg er desuden 100% overbevist om, at et væskebaseret tætningssystem, der er påført i den rigtige mængde, ikke tillader fugt i dampfasen at trænge igennem i en så stor grad, at mug ville begynde at vokse på kartongips. Der er ikke en chance. Det ville i så fald være i et ekstremt tilfælde, hvor man har lukket gipsen inde i en dårligt isoleret ydervæg mellem dampspærre og væskebaseret tætning.

Det store problem med de væskebaserede tætningsmaterialer, som jeg har forstået det, var, at det var så let at snyde ved ikke at påføre tilstrækkelig stor mængde. Ikke at dampgennemtrængningsmodstanden var for lav ved korrekt udført arbejde!

Bubben141 sagde:
Jeg er ved at lave et tidligere soveværelse om til badeværelse. Samtlige vægge er revet ned til bræddebeklædningen ... Dilemmaet er bare, at bræddebeklædningen er lidt let bøjede efter deres 50 år i konstruktionen.
Sidder i præcis samme situation hjemme, men jeg laver kun et soveværelse, ikke et badeværelse. Men uanset hvad man laver, så er det jo rart med lige vægge :)

Gabbe1 sagde:
Begynd med at montere klodser/distanser hvor det er nødvendigt, hvis du har en lang retskinne samt et vaterpas, så kan du hurtigt måle frem, hvor der skal bygges ud.
Jeg bruger masonitstrimler og farveblandingspinde som distanser og så bruger jeg strølægt 23x36mm for ikke at bygge for meget, men alligevel få plads til VP-rør. Havde jeg ikke behøvet at trække rør kunne jeg have sat OSBn direkte mod bræddebeklædningen/distanserne.

Det er lidt pillearbejde, men det fungerer. Har en 2m retskinne og 120cm vaterpas.

Västerhaninge 17 sagde:
Vet ej hur du gör,men jag använder ej spackel för att fästa kakel på väggar !

Spackel och fästmassa (för kakel)till våtutrymmen är inte lika/samma produkter

jo men læs hvad jeg skrev før du kommenterer då!! "fix" kalder man jo ganske ofte det man sætter kakel (altså fästmassa), men hærder spackel er typ ardurapid eller andet hurtighærdende "betonspackel" ved ikke rigtig hvad det klasses som! Men det er jo garanteret stærkere end "fästmassa/kakelfix"...

vectrex sagde:
Skræmmende hvor mange fejl folk spyr ud til højre og venstre, ikke underligt at folk bliver bange for at lave deres egne vådrum. Efter min mening er det ikke sværere end at vælge BKR eller GVK og derefter følge deres instruktioner til punkt og prikke.

Jeg er for øvrigt 100% overbevist om, at et væskebaseret tætningssystem, der er påført i korrekt mængde, ikke slipper igennem fugt i dampfasen i så stort omfang, at skimmelsvamp ville begynde at vokse på kartongips. Der er ikke en chance. Det skulle i så fald være i et ekstremt tilfælde, hvor man har lukket gipsen i en dårligt isoleret ydervæg mellem dampspærre og væskebaseret tætningslag.

Det store problem med de væskebaserede tætningslag, som jeg har forstået det, var, at det var så let at snyde ved ikke at påføre tilstrækkelig stor mængde. Ikke at dampspærremodstanden var for lav ved korrekt udført arbejde!
Det handler ikke om snyd. Det handler om testede produkter, der beviseligt ikke er tætte ifølge kravene 1000 000s/m. Derfor bliver der skimmelsvamp i kartonen på gipsen, fordi fugerne er utætte.

seniorkonsulent, jeg ved ikke om det er særligt meningsfyldt at diskutere med nogen, som ikke kan indrømme en fejl.

Du skrev, at kartonggips ikke var tilladt i vådrum (dvs. uanset zone) og henviste til Boverket. Boverket giver kun svar på funktion, ikke teknisk løsning, og henviser i stedet til branschregler, så hos Boverket kan vi umuligt finde noget om kartonggips. GVK tillader kartonggips med det rette tætningslag uden for zone 1, altså tager du fejl. Der er mange her på forummet, som har meget gode kundskaber om reglerne omkring vådrum, og indtil du indrømmer, hvordan det ligger til, får du nok ingen større tiltro her, uanset om du arbejder som besigtigelsesmand eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.