#30; jeg skrev i zone 1 og at jeg aldrig ville bruge gips i vådrum overhovedet. Jeg ved, at det står i tabellen, at gips er tilladt under visse forudsætninger, men faktum er stadig om damptransporten gennem tætningslaget. Det er kun de nye folier, der opfylder kravene. Vedrørende Boverket så henviser de til fabrikantens anvisninger og dermed bliver det ofte typegodkendte produkter, der anvendes, hvis kontrolplanen skal opfyldes med tilhørende dokumentation. Men hvorfor tage chancen og bruge gips, selvom tætningsbeklædningen er ok, så kan blanderen løsne sig, børnene træder på vandrørene for at nå shampoo-flasken osv.

#26 vctrex; Skræmmende hvor mange fejl folk spreder til højre og venstre, ikke underligt at folk bliver bange for at lave deres egne vådrum. Efter min mening er det ikke sværere end at vælge BKR eller GVK og så følge deres instruktioner til punkt og prikke.

Jeg er desuden 100% overbevist om, at et væskebaseret tætningssystem, der er påført i den rigtige mængde, ikke tillader fugt i dampfasen at trænge igennem i så stor udstrækning, at skimmel ville begynde at vokse på kartongips. Der er ikke en chance. Det skulle i så fald være i et ekstremt tilfælde, hvor man har lukket gipsen inde i en dårligt isoleret ydervæg mellem dampspærre og væskebaseret tætningslag.

Heldigt at der findes eksperter, der helt kan afvise eksperter og prøvninger ved at mene og lukke øjnene for udførte målinger og rapportering. Hvilke væskebaserede tætningssystemer har du testet?
Man skal også tage i betragtning, at før i tiden badede folk 2-3 gange om ugen, og i dag forekommer det, at der bades 2 timer om dagen i et baderum.

Senest redigeret:
seniorkonsult, det var alltså inte du som skrev detta:

seniorkonsult sagde:
Stopp!
Ingen gips i våtrum, dvs vanlig gips. Dessutom får skruvning av gips ej ske så skruven går igenom pappen. Skivan sitter då löst eftersom det är pappkartongen som håller skivan .skriver detta om gipsen eftersom det talats om gips ovan.
Läs på i bif länk:
[link]
och detta:

seniorkonsult sagde:
stoif: Javisst finns det ju fortfarande de som använder krympande, lossnande plastmattor som tätskikt i duschen idag och om man gör det så bör man nog limma fast de detaljer som skall monteras på väggen. GVK ändrar ständigt sina bestämmelser. För några år seda blev det helt förbud från boverket att använda kartongburen gips i våtrum.
Jag har sett ett otal våtrum med mögelangripen gips, framför allt vid infästningar.

Jo undskyld, nogle gange går det for hurtigt. Det er dog stadig, at der er en hel del krav til tæthedslaget. Uddyber her og i #32.

View attachment GVKs.pdf

Senest redigeret:
Det er ingen præcisering, det er helt andre oplysninger, der går direkte imod det, du skrev tidligere.

Senest redigeret:
Tror TS ved hvordan væggen bliver lige nu.......

• Synes
Adamkg
  • Laddar…
Enk Projektet sagde:
Tror TS vet hur väggen blir rak nu.......
:D:D

• Synes
Sus65
  • Laddar…
Blev væggen lige? Hvordan gjorde du?

Findes ingen genveje til den perfekte lyd. Bare at shimse alt. regla. Er centimetrerne vigtige så er jo chimsening eneste alternativ. At rette gamle vægge er en pine.

Væggen er nok lige nu, men jeg vender tilbage med en dårens stædighed om gips i vådrum. Det kan være interessant for andre. Læs BBV; Jeg taler stadig om keramisk beklædning.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

5.7.1 Vægge
Plader, der skal være underlag for keramiske tæthedsbearbejdningskonstruktioner på vægge, skal være af producenten anbefalede og egnede som underlag for tæthedssikrings- og fliselægning.
Plader i vådzone 1 skal have stabilitet efter fugtpåvirkning uden at miste deres tekniske egenskaber og være modstandsdygtige mod mikrobiologisk vækst.
Papirbeklædte plader af gips skal ikke anvendes i vådzone 1 som underlag for tæthedssikring og fliselægning eller som bagvedliggende plade.
Træbaserede plader skal ikke anvendes som underlag for tæthedssikring og fliselægning.
Pladevægge skal opfylde tolerancekravene ifølge tabel 43.B/HSD-1 AMA Hus.

5.7 Pladekonstruktioner
Plader/pladekonstruktioner i vådrum skal ifølge producenten være dokumenteret egnede/tilsigtede som underlag for keramiske tæthedssystemer i vådrum og være monteret ifølge pladeproducentens anvisninger.
Papirbeklædte plader af gips skal ikke anvendes i vådzone 1 som underlag for tæthedssikring eller som bagvedliggende plade. Gælder både gulv og vægge.

Skimmelpåvirkning
Papirlaget på gipsplader er følsomt for vækst af giftig skimmel kaldet "papirskimmel" (Stachybotrys chartarum) som kan udvikle sig bag tæthedssikring. Ved indgreb (renovering/ nedrivning) af vådrumsvægge med papirgipsplader kræves beskyttelsesudstyr; beskyttelsesklæder og partikelfilter 3. Normalt udgør dog skimmelen ingen risiko for de, der bor der, så længe det findes bag fliser og tæthedssikring.
Selv meget små mængder fugt, som ved lækager ved forkerte fastgørelser og lignende, kan starte væksten. Gælder uafhængigt af tæthedssikringstype.
Brancheanvisningernes anbefaling om, at papirbeklædte gipsplader ikke skal anvendes i vådrummets mest udsatte område, vådzone 1, sigter mod at bidrage til et sundere byggeri ved at følge forsigtighedsreglen ifølge miljøloven, 2 kap. 3 §. Der fremgår pligt til at iagttage begrænsninger og forsigtighedsforanstaltninger, så tiltag ikke skader sundheden eller miljøet.
BBR 6:51:
”Bygninger skal udformes, så fugt ikke forårsager skader, dårlig lugt eller hygiejniske gener og mikrobiologisk vækst, der kan påvirke menneskers sundhed.”
* Samtlige standarder og normer der henvises til i Byggkeramikrådets Brancheanvisninger for Vådrum

Hvad er det du vil sige?

Jamen læs på. Det handler jo om papirgips i vådrum som mange siger er godkendt.

seniorkonsult sagde:
Jamen læs op. Det handler jo om papirdækket gips i vådrum som mange siger er godkendt.
Ja men stadig så talte vi om GVK og jeg har i mange tråde nævnt at det ikke er tilladt med kartonggips ifølge BKR.

Sandheden er at det er blevet forsøgt genindført da skade statistikken ikke viser på nogen meromkostninger eller problemer da saneringen efter vandskade alligevel omfatter pladeudskiftning. Men forslaget er ekstremt modarbejdet hvilket ikke er mærkeligt når pladeleverandørerne som er en stor indtægtskilde for BKR tjener meget på vådrumsplader...

BBM er vel bKR og henvisninger til branschregler gælder så vidt jeg forstår. Nu har jeg ikke for øjeblikket læst på GVK men det er jo vådrumskontrol og kravene bør vel være tilsvarende?

Du henviste til GVK's regelsæt i din første post, hvor du påstod at kartinggips var forbudt i vådrum. Læs selv i det link du henviser til; det er tilladt med kartonggips uden for zone 1 under visse forudsætninger (som normalt set opfyldes).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.