Jeg er i gang med at lave et tidligere soveværelse om til badeværelse. Alle vægge er revet ned til brædderne og skal beklædes med gips og vådrumspaneler i de forskellige zoner. Flisemureren vil have så lige vægge som muligt for at kunne bruge både store fliser og minimalt med fuge. Dilemmaet er bare, at brædderne er en smule buede efter deres 50 års konstruktion. Altså, brædderne står lodret, og nogle af dem er buede efter årringene. Væggen er en ydervæg med 4,5 cm tykke brædder, så at udskifte dem er ikke en mulighed. Hvor det varierer mest, er der en forskel på cirka 15 mm mellem top og dal over en strækning på cirka 1,5 meter. Jeg har fået en lidt skør idé om, at man kunne sprøjte noget limlignende materiale på, og på den måde få støtte bag panelerne, hvor det går for meget ind. Jeg kunne så regulere, hvor langt ind panelet skal presses i klæbemassen ved at skrue skruerne forskelligt stramt. Når klæbemassen så er hærdet, vil det sidde fast, og jeg kan stramme skruerne ordentligt, hvis jeg vil.

Jeg kan ikke bygge væggene ud med et yderligere 45-regel. Det er allerede gjort på de vægge, hvor det er muligt.

Hvad tror I, er metoden mulig?
Eller findes der en enklere måde?

Det enkleste er nok at sætte OSB først, men det bygger selvfølgelig lidt.

Begynd med at montere klodser/distanser hvor det er nødvendigt, har du en lang retskinne samt et vaterpas så kan du hurtigt måle frem hvor der skal bygges ud.
Så sætter du 15mm krydsfiner bagved vådrumspladerne, det burde give meget plane vægge.

Klodser og afstandsstykker var min første tanke, men det bliver så meget forskelligt klodser, når der er standardafstand på 30 cm og vægareal på 2x4m med fuld lofthøjde. Min tanke med fugematerialet var at tage en genvej her for at slippe for at måle op på så mange punkter. Hvis jeg har fem klodser i højden, bliver det i alt omkring 150 stk., alle med forskellige niveauer, hvor nogle måske kun er 3mm, og nogle ekstreme over 1 cm.
Hvis jeg sætter en OSB/plywood, er jeg bange for, at den følger den oprindelige væg og derfor stadig er lidt bølget.

• Synes
Ryckig
  • Laddar…
OSB jævner væggen ud, hvis der ikke er meget store "bølger".

ellers kan du jo gipse færdigt og så spartle væggene med fix eller noget hærdespartel, så burde du få det helt glat i hvert fald!

I vådrumszone 1 skal man ikke bruge spartel på vådrumspladerne så...

men hvordan sætter man fliserne op da? tape?

• Synes
MarcusRask
  • Laddar…
Elhøvl og jævne til med?
Så skruer du jo ikke skruen så hårdt, at de går ind i gipsen alligevel. Sætter du en skrue i en "dal", så vil skruen sandsynligvis gå igennem gipspladen, før den påvirker pladen så meget, at det ville påvirke kaklingen.

Mvh, Marcus

mångstekta sagde:
men hvordan sætter man så fliserne op? tape?
Ved ikke hvordan du gør, men jeg bruger ikke spartelmasse for at fastgøre fliser på vægge!

Spartelmasse og klæbemasse (til fliser) til vådrum er ikke ens/samme produkter

Stop!
Ingen gips i vådrum, dvs vanlig gips. Desuden må skruning af gips ikke ske, så skruen går igennem papen. Pladen sidder da løst, eftersom det er papkartonen, der holder pladen. Skriver dette om gipsen, eftersom det er talt om gips ovenfor.
Læs på i bif link:
http://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial

seniorkonsult sagde:
Ingen gips i vådrum, dvs almindelig gips.
Det er vel alligevel ikke, hvad der siges i regulativerne?!

seniorkonsult sagde:
Stop!
Ingen gips i vådrum, dvs vanlig gips. Desuden må fastgørelse af gips ikke ske, så skruen går igennem papiret. Pladen sidder da løst, eftersom det er papkassen, der holder pladen. Skriver dette om gipsen, eftersom det er blevet nævnt om gips ovenfor.
Læs på i vedhæftede link:
[link]
Læser du i din link, så ser du, at almindelig gips godt kan være godkendt, afhængigt af tæthedslaget.

stoif: Ja, der er selvfølgelig stadig dem, der bruger krympende, løsnende plastmåtter som tætningslag i bruseren i dag, og hvis man gør det, bør man nok lime de detaljer fast, der skal monteres på væggen. GVK ændrer konstant sine bestemmelser. For nogle år siden blev det helt forbudt fra bygningsstyrelsen at bruge kartonbåret gips i vådrum.
Jeg har set utallige vådrum med skimmelangrebet gips, især ved fastgørelser.

seniorkonsult sagde:
För några år sedan blev det helt forbud fra boverket at anvende kartonburen gips i våtrum.
Hvad snakker du om? Du virker seriøst til at have nul styr på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.