Ja, 3 meter er meget, egentlig plejer krybekælder kun at være en halv meter.

Vand, der trænger ind?
-kan man vel tætne mellem grundfjeld og betonen i krybekælderen for at forhindre, at det kommer ind?
...eller er det svært / for svært?

Plade-på-jord er bedre bortset fra et aspekt: radon.
Skal være lufttæt for at jord-radon ikke skal lække op i huset.

Hvordan er det med radon i en krybekælder?
-hvorfor har krybekælderen ikke radonproblemer?
...eller er der nogen, der har / har haft?
 
Den største årsag til, at radon ikke udgør et problem i krybekælderen, er, at krybekælderen i de fleste tilfælde er godt ventileret...
 
Er der meget radon der, hvor du skal til at bygge? Man plejer at kunne udføre plade på jord radonsikkert. Ligger bygningen på radonjord, så lægger man nogle ekstra kanaler under konstruktionen, som man lader luft cirkulere i - men det er lidt overkurs i de fleste tilfælde.
 
JoakimJohansson sagde:
Den største årsag til, at radonproblemer ikke er almindelige i krybekældre, er fordi krybekældrene i de fleste tilfælde er godt ventilerede...
Hvis nu krybekældre er godt ventilerede,
-hvordan kan det så være, at de har fugtproblemer?

Om sommeren er luften i krybekælderen koldere og kan bære vand dårligere end den varme udeluft,
-så dannes der kondens, det ved jeg.

Jordfugt, der kommer op?
-ja, men den skal vel blive udventileret? (undtagen om sommeren)

Nu svarede jeg vel på mine egne spørgsmål, men hvis jeg har glemt en detalje: -fortæl den!
 
Locke sagde:
Er der meget radon der, hvor du skal til at bygge? Man plejer at kunne udføre plade på grund radonsikkert. Hvis bygningen ligger på radonjord, lægger man lidt ekstra kanaler under konstruktionen, som man lader luft cirkulere i - men det er lidt overkurs i de fleste tilfælde.
Jeg ved det ikke, har søgt men kan ikke finde noget kort, har spurgt efter kort (både kommunen & SGU), ingen ved det.

Tænkte tage det sikre før det usikre / vælge det mindst onde af 2 onde alternativer.
 
Eller bestille en markundersøgelse?
 
Tja, jeg ved ikke...
Måske fordi der er dårlig jordisolering i krybekælderen...

For hvis den er god kan fugten jo ikke komme fra jorden...
 
vojma sagde:
Eller bestille en markundersøgelse?
...som koster penge.

-som jeg har lidt af og er glad, hvis jeg kan spare.
Men det skal vist være et krav, at jorden godkendes for at man må bebygge den.

Hvor meget koster en markundersøgelse?
 
JoakimJohansson sagde:
Jeg ved ikke...
Måske fordi der er dårlig markisolering i krybekælderen...

For hvis den er god kan fugten jo ikke komme fra jorden...
Sandt!

Så det bliver til at lave en god markisolering!
 
Ja!!

Og jordundersøgelse først!
 
Kan sige, at den jord, jeg eventuelt skal erhverve, ligger lige uden for Nyköping. Ifølge kortet her: http://www.trygghetsvakten.se/images/stories/radon_karta.gif ...ligger jorden i rødt område. Altså: blandt de højeste radonniveauer.

Ifølge denne side: http://www.miljomal.se/Miljomalen/Alla-indikatorer/Indikatorsida/?iid=111&pl=1 ...har 52 % af drikkevandsbrøndene i Södermanland radon, hvilket siger en del om jordens radonindhold.

Så jeg tror, det bliver krybekælder for mit vedkommende. -tror, intet bestemt endnu.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.