8,013 læst ·
40 svar
8k læst
40 svar
Hvordan bygge -fæste, mm.?
Hmm...KnockOnWood sagde:Er du virkelig seriøs?
De konstruktions-eksempler som fx træguiden giver er baseret på erfaring af, hvad der fungerer.
Hvis det ikke er godt nok for dig, og du skal begynde at "opfinde hjulet igen", så skal du være glad for, at du kun får få "sjove" svar.
Tag dine konstruktions-tegninger til bygningsnævnet og til din kontrollansvarlige, så skal du få se på "sjove svar"!
Det ser ud til, at jeg har misforstået noget, og det endda grundigt.
...eller husker noget forkert.
Jeg skal undersøge sagen nærmere og vender tilbage.
Modtager gerne svar på øvrige spørgsmål i mellemtiden!
Senest redigeret:
Ingen af de forslag der så særligt gode ud. Forsøg at få et installationslag indenfor plasten.M-E sagde:
Havde jeg bygget et hus med murværk havde jeg brugt blokke af letklinkerbeton. Så slipper du for fugtspærring andet end i vådrum. Væg set udefra:
10 puds
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
?Locke sagde:
Hvordan gør man, hvis der opstår en fejl på f.eks. kloakrøret?
Det kan man ikke lægge ovenpå pladen, det skal igennem pladen.
Det samme gælder for vandtilførsel.
...eller tænker jeg forkert nu igen?
ME: Ja, jeg synes, du tænker lidt forkert her. Plade på jord er nok den mest almindelige måde at bygge småhuse på i dag, og der er selvfølgelig gode grunde til det.
Hvis man vil bygge billigt, f.eks. fritidshus eller gæstehytte, så kunne pælefundament måske have været aktuelt, da man undgår de værste fugtfælder med krybekælder, men man går glip af nogle fordele ved at bygge direkte på jorden.
Hvis man vil bygge billigt, f.eks. fritidshus eller gæstehytte, så kunne pælefundament måske have været aktuelt, da man undgår de værste fugtfælder med krybekælder, men man går glip af nogle fordele ved at bygge direkte på jorden.
-Nogen godt billede på, hvordan det bør se ud?Locke sagde:
Mig bekendt så bruger man det ikke i særlig stor udstrækning længere. Det findes visse fordele - eksempelvis når man arbejder med prefab men for dig som sandsynligvis kommer til at bygge huset selv hvad jeg forstår ser i hvert fald jeg ingen fordele.
Jeg har i løbet af dagen tænkt på en ting:
Når man fyrer med brænde, tages der luft.
Hvis man tager luften indefra, skal kold luft sive ind for at erstatte den luft, som brændefyret forbruger.
Hvis man tager luften udefra, beholder man den varme luft inde.
-Kan man tage luft fra krybekælderen for at slå 2 fluer med ét smæk?
1. Man beholder varm luft inde.
2. Man får en bedre luftning af krybekælderen, fordi fyret suger luften derfra.
...eller tænker jeg forkert nu igen?
Når man fyrer med brænde, tages der luft.
Hvis man tager luften indefra, skal kold luft sive ind for at erstatte den luft, som brændefyret forbruger.
Hvis man tager luften udefra, beholder man den varme luft inde.
-Kan man tage luft fra krybekælderen for at slå 2 fluer med ét smæk?
1. Man beholder varm luft inde.
2. Man får en bedre luftning af krybekælderen, fordi fyret suger luften derfra.
...eller tænker jeg forkert nu igen?
Jeg gør så. En luftkanal munder ud i gulvet foran kaminen. Kaminen suger den kolde luft til sig, forbrænder ilten og sender røgen ud gennem skorstenen.
Hvis man tager luften fra tilluftsventilerne, risikerer man kulderas, ikke så sjovt at have over sofaen eller andre steder.
Men begynd med at vælge grundkonstruktionen og typen af stel. Tilluften til kaminen kommer i kapitel 6.
Hvis man tager luften fra tilluftsventilerne, risikerer man kulderas, ikke så sjovt at have over sofaen eller andre steder.
Men begynd med at vælge grundkonstruktionen og typen af stel. Tilluften til kaminen kommer i kapitel 6.
Man plejer mig bekendt ikke at bygge sådan - 3 meter er meget. Jeg tror, det havde været bedre at udfylde det der volumen, hvis man ikke skal bruge det til noget.
At have klippe dernede er heller ikke problemfrit. Ofte har man vand, der er bundet til klippens overflade eller trænger frem gennem sprækker - det kan være ret store mængder.
Det er svært at sige noget generelt - men jeg tror, at en plade på jord er bedre.
At have klippe dernede er heller ikke problemfrit. Ofte har man vand, der er bundet til klippens overflade eller trænger frem gennem sprækker - det kan være ret store mængder.
Det er svært at sige noget generelt - men jeg tror, at en plade på jord er bedre.



