KnockOnWood sagde:
Er du virkelig seriøs?
De konstruktions-eksempler som fx træguiden giver er baseret på erfaring af, hvad der fungerer.
Hvis det ikke er godt nok for dig, og du skal begynde at "opfinde hjulet igen", så skal du være glad for, at du kun får få "sjove" svar.

Tag dine konstruktions-tegninger til bygningsnævnet og til din kontrollansvarlige, så skal du få se på "sjove svar"!
Hmm...
Det ser ud til, at jeg har misforstået noget, og det endda grundigt.
...eller husker noget forkert.

Jeg skal undersøge sagen nærmere og vender tilbage.

Modtager gerne svar på øvrige spørgsmål i mellemtiden!
 
Senest redigeret:
Fugtspærren, hvordan skal man bygge den ind mellem ydervæg og indervæg?

Jeg har lavet 3 billeder:

Diagram viser en snittegning af en væg med fugtspærre mellem ydervæg og indervæg med materialeangivelser i farver.

Diagram der viser konstruktion af en væg med fugtspærre mellem ydervæg og indervæg. Farvekoder angiver materialer som tegl, træ og gips.

Diagram af bygningssnit viser fugtspærre mellem yder- og indervæg, med markeringer for murstensfacade, træregel og gipsplade.
-Hvilken er at foretrække?

Håber forskellene kan ses, ellers må jeg gøre dem endnu tydeligere.
 
Senest redigeret:
M-E sagde:
Plade-på-jord er svar at ikke om men når man må reparere at komme til det som skal repareres.
Ja, men det smarte ved en plade på jord er, at du aldrig behøver at komme under den for at reparere.
 
M-E sagde:
Fugtspærren, hvordan skal man bygge den ind mellem ydervæg og indervæg?
Ingen af de forslag der så særligt gode ud. Forsøg at få et installationslag indenfor plasten.

Havde jeg bygget et hus med murværk havde jeg brugt blokke af letklinkerbeton. Så slipper du for fugtspærring andet end i vådrum. Væg set udefra:
10 puds
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
 
Locke sagde:
Ja, men det smarte ved en plade på jorden er, at du aldrig behøver at komme under den for at reparere.
?

Hvordan gør man, hvis der opstår en fejl på f.eks. kloakrøret?

Det kan man ikke lægge ovenpå pladen, det skal igennem pladen.

Det samme gælder for vandtilførsel.

...eller tænker jeg forkert nu igen?
 
Du behøver ikke bekymre dig om vand ind eller ud under din levetid.
 
ME: Ja, jeg synes, du tænker lidt forkert her. Plade på jord er nok den mest almindelige måde at bygge småhuse på i dag, og der er selvfølgelig gode grunde til det.

Hvis man vil bygge billigt, f.eks. fritidshus eller gæstehytte, så kunne pælefundament måske have været aktuelt, da man undgår de værste fugtfælder med krybekælder, men man går glip af nogle fordele ved at bygge direkte på jorden.
 
Locke sagde:
Inget av de där förslagen så særligt bra ud. Forsøg at få til et installationslag indenfor plasten.

Havde jeg bygget et hus med murværk, havde jeg kørt med blokke af letklinkerbeton. Da slipper du for fugtspærre andet end i vådrum. Væg set udefra:
10 puds
100 btg
200 isolering
250 btg
5 naturgips
-Nogen godt billede på, hvordan det bør se ud?
 
Søg på Leca - fremstilles af Weber - de har en projekteringsmanual, som i det mindste tidligere kunne downloades i pdf-format. Der kan du se lidt forskellige konstruktions eksempler.
 
-Er plade-på-jord det mest almindelige?
Jeg har både hørt og læst, at krybekælder skal være det mest almindelige.

Hvis plade-på-jord er så godt - hvorfor bruges i så fald krybekælder overhovedet?
 
Mig bekendt så bruger man det ikke i særlig stor udstrækning længere. Det findes visse fordele - eksempelvis når man arbejder med prefab men for dig som sandsynligvis kommer til at bygge huset selv hvad jeg forstår ser i hvert fald jeg ingen fordele.
 
Jeg har i løbet af dagen tænkt på en ting:
Når man fyrer med brænde, tages der luft.
Hvis man tager luften indefra, skal kold luft sive ind for at erstatte den luft, som brændefyret forbruger.

Hvis man tager luften udefra, beholder man den varme luft inde.

-Kan man tage luft fra krybekælderen for at slå 2 fluer med ét smæk?

1. Man beholder varm luft inde.

2. Man får en bedre luftning af krybekælderen, fordi fyret suger luften derfra.

...eller tænker jeg forkert nu igen?
 
Jeg gør så. En luftkanal munder ud i gulvet foran kaminen. Kaminen suger den kolde luft til sig, forbrænder ilten og sender røgen ud gennem skorstenen.

Hvis man tager luften fra tilluftsventilerne, risikerer man kulderas, ikke så sjovt at have over sofaen eller andre steder.

Men begynd med at vælge grundkonstruktionen og typen af stel. Tilluften til kaminen kommer i kapitel 6.
 
En anden overvejelse:

Hvis man har kort mellem grundfjeldet og jordoverfladen...

-Hvordan reduceres fugtproblemet i krybekælderen, hvis man bygger sådan her:
Diagram som viser en krybekælder med mål: 2 meter jord over berggrunden, 3 meter op til loftet, og indikationer på fugtproblematik. ?
 
Man plejer mig bekendt ikke at bygge sådan - 3 meter er meget. Jeg tror, det havde været bedre at udfylde det der volumen, hvis man ikke skal bruge det til noget.

At have klippe dernede er heller ikke problemfrit. Ofte har man vand, der er bundet til klippens overflade eller trænger frem gennem sprækker - det kan være ret store mængder.

Det er svært at sige noget generelt - men jeg tror, at en plade på jord er bedre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.