Bare jeg kan få fat i et godt stykke jord så skal jeg bygge mig et hus.
Men...
-Præcis hvordan skal jeg bygge?
Har tegnet en billede:
...som skal forestille væggen i tværsnit.
Det brune skal forestille spær.
Det grå er beton.
-Kan jeg lægge de lange spær på grunden (venstre grå) og pillefundamentet (højre grå) som billedet viser?
Det er lidt over 3 meters længde det handler om.
-De skal vel fastgøres på grunden og pillefundamenterne?
-Præcis hvordan skal det hele se ud som færdigbygget?
-Findes der et billede et sted der viser?
-www....?
...ellers kan nogen der ved det tegne på mit billede og uploade!
Tænker på isolering, fugtspærre i gulv, frem for alt: hvordan bygger man et gulv?
...med isolering, spær, mm.?
Taknemmelig for svar!
Hvis nogen undrer:
Jeg har ikke tommelfingre-midt-i-hånden derimod begrænset erfaring med byggeri, skal bygge selv, -begrænset økonomi er årsagen.
I må undskylde hvis jeg stiller nogen dumt spørgsmål!
Jeg tror dine spørgsmål er lidt for generelle. "-Præcis hvordan skal det hele se ud som færdigbygget?" Dette spørgsmål er nok lidt svært at svare på, deraf ingen svar.
Hvad angår isolering skal denne ikke ventileres, snarere tværtimod. Tag en ordentlig stund og læs igennem konstruktionseksempler på www.traguiden.se. Der er meget nyttigt!
I øvrigt er teglhuse ofte en træråstamme, hvor man blot har udskiftet yderpanelet med en skalmur af tegl.
Et råd i al venlighed i dit fortsatte "konstruktionsarbejde":
Forsøg at holde dig til etablerede konstruktionsløsninger.
Der er ofte gode grunde til, at de er, som de er.
F.eks. er det uhensigtsmæssigt at trække gulvbjælkerne ud under væggen.
Væggens regelværk stilles "altid" på en syld, fordi det er bedst/nemmest sådan.
Jeg syntes, jeg kom på en god idé om, hvordan man skal bygge...
Noget i denne stil:
...ville altså passe / blive bedre?
Må jeg spørge:
-på hvilken måde / hvordan / hvorfor -er min idé dårlig?
-kan reglarne stå på "hylden"?
..eller bør jeg have en syll for væg-reglarne at stå på?
(liggende langs "hylden" altså, ikke ud under gulvet)
Når man fastgør gulv-reglarne i væg-reglarne:
-bliver konstruktionen ikke svagere / mere tilbøjelig til at gulvet synker da?
...sammenlignet med min idé.
Det er jo ikke overraskende, at Træguiden kun har beskrivelser af trækonstruktioner
Jeg husker, at f.eks. Finja har meget info om stenhus, prøv på
[link]
For øvrigt er murstenshuse ofte en træhusstamme, hvor man bare har skiftet yderpanelet ud med en skalmur af mursten.
Et råd i al venlighed i dit fortsatte "konstruktionsarbejde":
Forsøg at holde dig til etablerede konstruktionsløsninger.
Der er ofte gode grunde til, at de er, som de er.
F.eks. er det uhensigtsmæssigt at trække gulvbjælkerne ud under væggen.
Væggens regelværk stilles "altid" på en syld, fordi det er bedst/nemmest sådan.
Jeg mangler både uddannelse i husbyggeri og penge til at betale nogen med -som er uddannet til at gøre arbejdet for mig.
I må undskylde og rette mig, hvis jeg kommer med tossede idéer og tænker forkert.
Har arbejdet videre med billedet på reglarne:
Hvad siger I om den konstruktion?
-god / dårlig?
-noget der skal forbedres? -hvad?
-noget galt? -hvad? -hvordan skal det egentlig se ud?
Hvordan skal man gøre med indervæggene?
-kan man lægge en regel / halvregel på ydervæggens inderside og bygge indervæggen på den?
-hvordan gør man med fugtspærren?
Forslag 1 :
Forslag 2 :
-Hvilket er bedst?
Nogle forslag til at forbedre / gøre rigtigt?
Edit:
Ser, at billederne blev dårlige, det ses næppe, hvordan jeg tænker.
Håber jeg kan lykkes bedre.
Forsøger.
Et tip, som måske også kan opfattes som ondt men ment i al velmening:
Se om der ikke findes nogen studieförbund, der har en kursus i byggeri/snedkeri/konstruktion eller lignende.
At som total novice begynde med sit første projekt og direkte have tanken om, at man skal bygge et hus, kan ikke ende i andet end katastrofe.
Der er cirka otte millioner syv hundrede og otteogtyve tusinde tre hundrede og fjorten ting, man skal kunne/tænke på, hvis man skal bygge et hus. Begynd med noget mindre, en hundehus måske, så lærer man noget undervejs, og hvis (når) det går ad helvede til, så er det økonomiske tab betydeligt mindre.
Intet galt med træguiden og Finja, men jo flere alternativer at vælge imellem / studere / lære af -desto bedre!
Jeg ved, at der er meget at tænke på ved husbyggeri, forsøger at finde ud af så meget som muligt, finde løsninger, få at vide, hvad der er forkert, og hvad der er rigtigt, på hvilke måder, o.s.v.
Kan nævne, at jeg har en del erfaring med håndværksarbejde, måle, save, sømme, male + sådan noget der hører sommerhus og villa til.
Dette er et almindeligt fænomen...
Man forsøger at samle fakta inden et projekt -så man gør alt rigtigt -tager ved lære af andres fejl, men får mest "morsomme" svar...
Ikke fordi jeg mangler humor / er den der tager til sig, men i hvert fald...
"kursus i byggeri/snedkeri/konstruktion"
-kan være noget!
-pris?
Intet galt med træguiden og Finja, men jo flere alternativer at vælge blandt / studere / lære af -desto bedre!
Jeg ved, at der er masser at tænke på ved husbygning, forsøger at finde ud af så meget som muligt, finde løsninger, få at vide hvad der er forkert og hvad der er rigtigt, på hvilke måder, o.s.v.
Kan nævne at jeg har en del erfaring med håndværksarbejde, måle, save, sømme, male + sådant der hører sommerhus og villa til.
Dette er et almindeligt fænomen...
Man forsøger at samle fakta inden et projekt -så man gør alt rigtigt -lære af andres fejl, men får mest "sjove" svar...
Ikke fordi jeg mangler humor / er den der tager det til mig, men iaf...
"kursus i byggeri/snedkeri/konstruktion"
-kan være noget!
-omkostning?
Er du seriøs?
De konstruktionseksempler som f.eks. træguiden giver er grundlagte på erfaring af hvad der virker.
Hvis ikke det duer for dig uden du skal begynde at "opfinde hjulet igen" så skal du være glad for, at du kun får nogle få "sjove" svar.
Tag dine konstruktionsplaner til bygningsnævnet og til din kontrolansvarlige så skal du få se på "sjove svar"!