Tak, jeg har ingen problemer med elementær fysik. (Jeg er civilingeniør, med retning fysik.) Men jeg forstår stadig ikke den grundlæggende idé. Du siger, at flydedelen skal hvile i hængslerne gennem løftet. Skal jeg da altså "folde" broen, så flydebroens overside havner nedad på den faste del? Og flydeelementerne opad? Det er for mig eneste måde, som den kan forblive i sine hængsler. Men antagelig misforstår jeg dig helt i grund, for det kan ikke rimeligvis være det, du mener.
Jeg tror, at ordet er stavet forkert. Den skal foldes i hængslerne. I eftrv hviler flydedelen i hængslerne, når den løftes op. Se det som en klapbro. Støtterne gør, at kraften kommer oppefra, med taljer øverst.
Ikke overvejet at hyre en graveentreprenør med rundtomsvingende båndgraver og trykke ned de stolper og løfte de stenkister og den sten som behøves med maskine?
Då bygger du en eller två rejäla flottar och gör det sommartid
Ja, det er en mulighed. Eller leje en gravemaskine med lang arm som både pæler, løfter ud stenkister og fylder sten. Burde det ikke fungere?
Ffribygg sagde:
Det er jo et frit samfund så du må tro..
Lidt usikker på hvad du vil have sagt her. Hvad jeg mente var, at jeg har de fleste værktøjer. Men jeg har ikke tænkt igennem (endnu) hvad der præcis behøves her. Men det spiller ingen rolle, det er ikke der udfordringen ligger.
Alt arbejde nødvendigt med en bro kan nok udføres, hvis man har motorsav og økse og ved, hvordan man håndterer dem. Det er muligt, at en navare eller en mere moderne boremaskine med passende bor kan være til hjælp, hvis man planlægger at samle stenkisterne med groft jern.
Vil du lave en stenkiste, er det jo et passende eksempel på, hvordan det kan gøres ordentligt. Ellers kan du jo tømre noget enklere sammen uden laskeknuder og samle det med groft armeringsjern, det vigtige er jo, at det er groft og solidt, hvis det skal kunne modstå isen og langvarig brug. At "snyde" med IBC kurv eller gabion er jo en nødløsning.
WaldenWoods sagde:
Ja, jeg har læst den tråd ret nøje. Men som sagt føles forudsætningerne anderledes med en gravemaskine, der kommer på pram.
Stenkisten og stenene kan jo løftes fra land, hvis du finder en entreprenør med en passende maskine.
Byg/køb flydebroen først, så har du en pram at arbejde fra.
Derefter har du valget at købe ankre, lave ankersten af beton eller slå rør ned for at forankre flydebroen længst ude. Hvis du bruger ankre/ankersten, så sæt linerne i kryds.
Byg/køb flydebryggen først, så har du en pram at arbejde fra.
Så har du valget at købe anker, lave ankersten af beton eller slå rør ned for at forankre flydebryggen længst ude. Hvis du bruger anker/ankersten, så sæt linerne i kryds.
Jeg er ikke helt med på ts forhold, men hvis man får en flydebrygge for at bygge en stenkiste, har man jo løsningen på plads med flydebryggen.😉
Vi har to, først landgang på 2m, så en 4*2m flydebrygge og afslutningsvis 3*3m flydebrygge længst ude.
Spændende!
Du behøver ingen gravemaskine og pram for en stenkiste, jeg har bygget flere helt manuelt for andre.
Man skal lafte op bit for bit i vandet og fylde efter med passende sten, så små at de ikke falder ud.
Men det er et solidt arbejde, men samtidig meget sjovt.
Flere firmaer jeg har set, laver heller ikke laftknuder men bruger kun gevindstang..
I dit tilfælde ville en flydebro nok være mest passende og billigst. Især hvis du vil ud et stykke for sivene.
En god flydebro kan selvfølgelig klare at ligge i is.
Afhængigt af strandforholdene, men hvis betingelserne er til stede, kan man let trække en flydebro op. Anvender et 12V spil og nogle gamle runde stolper til vores to broer. Så er det bare at spidse dem i om foråret med et 2" rør. Anvender øjer på siderne og slaner, der holder dem på plads, meget lettere at trække op end lige rør, men skal udskiftes efter 5-10 år. En af broerne ved renovering efter ca. 20-25 år.
Er ikke helt med på TS-forholdet, men anskaffer man en flydebro for at bygge en stenkiste har man jo løsningen på plads med flydebroen.😉
Vi har to, først landgang på 2m, derefter en 4*2m flydebro og afslutningsvis 3*3m flydebro længst ude.
Forudsætningerne er vel stadig en fast brodel og så eventuelt en flydebro. Personligt ville jeg hellere have en fast bro i en indsø af mindre midel men en højere fast og en noget lavere men stor flydebro er vel et fornuftigt kompromis. Man har noget, der ikke bevæger sig og del i badehøjde med mulighed for at koble fra og sejle rundt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.