Jeg skal erstatte dagens løse bro med en fast bro, som jeg slipper at tage op om vinteren, er tanken. Har I nogle smarte tanker og tips til, hvordan jeg bør gøre det?
Tanken er at forsøge at få til en bro, der er fæstnet i klippen og hænger ud ca. 3-4 meter ud over vandet.
Problemet er, at hele Vänern presser på, hvilket gør, at eventuelle stag yderst vil blive ødelagt af isen om vinteren.
Hvor højt over overfladen behøver jeg at bygge?
Se billeder:
Billede1 min klippe.
Billede2+3 naboernes løsninger.
 
  • Stenet kystområde med udsigt over en rolig sø ved solnedgang; mørke klipper i forgrunden.
  • En lille stenet strandkant med en metallisk struktur over vandet og en skov i baggrunden ved solnedgang.
  • En kystlinje med klipper og træer ved søens bred, muligvis et sted for en ny fast bro.
Ved islossning og pålandsvind kan isen presse sig op adskillige meter langs den kystlinje, du har. Så det er vigtigt at overveje, hvor langt op isen har strakt sig; tal gerne med naboerne, der har passeret pensionsalderen, de kan vide en hel del. Hvis du skal have den hængende, bliver det nok søjler af H-bjælke mindst 200X200, som ankres i klippen med mindst 24 mm Expander, som er bedst, eller fæstne en gennemgående gevindstang, da det er ved ferskvand, så det kan gøres med helgalvaniseret.
 
  • Synes
Falkberget
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Ved isskred og pålandsvind kan isen skubbe sig op adskillige meter med den strandlinje du har. Så det bliver at tænke over, hvor langt op isen har strakt sig, tal gerne med naboerne, som er gået på pension, de kan vide en hel del. Skal du have den hængende, så bliver det nok søjler af H-bjælke mindst 200X200, som forankres i klippen med mindst 24 mm Ekspander som er bedst, eller fastgøre fuldt gevind stang, det er jo ved ferskvand, så det går med helgalv.
Ja, det bliver enorme kræfter af isen.
 
F Falkberget sagde:
Ja det blir enorma krafter av isen.
Har været med om at bygge broer i skærgården, på visse steder er isen kravlet op 3 - 4 meter på land. Klart åbent vand med fjorde udenfor, så enormt istryk ved pålandsvind, og det var bergrygg op. Og ikke som du har med skrånende strand. Du må forsøge at finde ud af hvilket istryk der kan blive på din strand og lidt rundt omkring. Der findes nok ingen genvej for din brygge, hvis den skal blive stående.
 
Afhænger helt af dine lokale forhold. Dine bjerge giver gode betingelser for at bygge en udspringende bro uden stolper i vandet. Det kræver solide bjælker, men du kan forenkle det med høje stolper ved broens fastgørelser og kabler fra broens forkant over stolperne til et landfæste. Som en hængebro.
Læs bogen "Bryggan" af Claes Dymling. Meget værdifuld.
Her i Blekinge stiger vandet nogle gange 120 cm over normalt, men ikke mere, i dag.
 
  • Synes
Falkberget
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.