B Bonafluff sagde:
Den ydre del er jo en bro med tønder som kan flyde op og ned. De er bare en almindelig flydebro, som skal sidde godt fast på land
Ja, men yderhjørnerne på den ydre del skal vel forankres i bunden? Og hvis jeg har flere flydesektioner, skal jeg vel have bundforankring imellem dem? Ellers vil isen vel tage det hele med sig og deformere delene? Troede jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sådan noget, så oplys mig gerne.

WaldenWoods WaldenWoods sagde:
Ja, men yderhjørnerne på den ydre del skal vel forankres i bunden? Og hvis jeg har flere flydeafsnit, skal jeg vel have bundforankring imellem dem? Ellers vil isen vel trække det hele med sig og deformere delene? Troede jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sådan noget her, så oplys mig gerne.
Ikke hvis den ikke er ekstremt lang vil jeg sige, og du har gode hængsler fastgjort i den del, som på videoen, som kun tillader broen at bevæge sig op og ned i stedet for til siden...

Er man lidt nervøs, kan man vel have to store 50mm øjer længst fremme på broen, og i den slår man et 45mm jernrør ned. Så kan broen bevæge sig op og ned, men ikke til siden.

• Synes
Intet og 2 andre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 sagde:
Og hvis man er smart, bygger man den så man kan lægge den indre del over om vinteren. Bare at vinsche den op, hvis man forbereder sig til det.
Ja, det er selvfølgelig sikrest at tage broen op om vinteren. Men det er ikke en mulighed i mit tilfælde (jeg har allerede en bro, som bliver trukket op om efteråret og ned igen om foråret; orker ikke en til).

Så selv om det skal være en flydebro, skal den forankres på en sådan måde, at den bliver så holdbar som muligt over vinteren. Gætter på, at det handler om at forankre den så solidt som muligt i vandret retning, men give den fuld bevægelsesfrihed i lodret retning.

Ja, det er såklart sikrest at tage broen op om vinteren. Men det er ikke en mulighed i mit tilfælde (jeg har allerede en bro, som trækkes op om efteråret og i om foråret; orker ikke med en til).

Så selvom det skal være en flydebro, skal den forankres på en sådan måde, at den bliver så holdbar som muligt over vinteren. Gætter på at det er at forankre den så solidt som muligt vandret, men give den fuld bevægelsesfrihed i højden.
Nu mente jeg, at du skal hvile den op i hængslerne, så du slipper for at løfte den op. Da får du en flydebro yderst, som ligger på stenkisten indenfor om vinteren. Med et par træk med hjul kan du få vinsjet det hele uden større mandskab.

Ja, men yderhjørnerne på den ydre del skal vel forankres i bunden? Og hvis jeg har flere flydesektioner, skal jeg vel have bundforankring imellem dem? Ellers vil isen vel tage det hele med sig og deformere delene? Troede jeg. Men som sagt, jeg kan ikke sådan noget her, så oplys mig gerne.
Det afhænger også af, hvor stor den ydre del er, og hvor udsat den er? Er det en beskyttet vig, så fungerer det sikkert godt bare med et indre fastgørelsespunkt (med solide galvaniserede hængsler).

• Synes
WaldenWoods
  • Laddar…
pacman42 pacman42 sagde:
Nu mente jeg, at du skal hvile den i hængslerne, så du slipper for at løfte den. Så får du en flydebro yderst, der ligger på stenkisten indenfor om vinteren. Med et par træk med hjul kan du få vinsche det hele uden større mandskraft.
Tak, dette lyder meget interessant. Men jeg føler mig dum, for jeg forstår det ikke. Forklar det gerne igen, undskyld at jeg er langsom 😳

Jeg forstår, at jeg har en fast del inderst og en flydende del yderst. Og om vinteren skal den ydre del op på den indre. Uden at jeg behøver at løfte hele vægten med direkte mandskraft, og i stedet på en eller anden måde udnytte vinschens styrke. Men hvordan opnås det?

Tak, det lyder meget interessant. Men jeg føler mig dum, for jeg forstår det ikke. Forklar gerne igen, undskyld at jeg er langsom 😳

Jeg forstår, at jeg har en fast del inderst og en flydende del yderst. Og om vinteren skal den ydre del op på den indre. Uden at jeg behøver at løfte hele vægten med direkte menneskekraft, og i stedet på en eller anden måde udnytte spillets styrke. Men hvordan opnår man det?
Ved at du midlertidigt sætter op fire sammenbundne støtter ved broens fod, som du fører en wire gennem et hjul igennem. Når du så hejser, trækker du broen over sig selv.

Om foråret gør du det samme, bare omvendt. Da kan du endda lade broen falde over støtterne, så behøver de ikke være så lange. De skal dog være lidt længere, end broen er høj, for at du får kraften i støtterne, når broen skal hæves det første stykke om foråret.

Elementær fysik.

Hvis man har is om vinteren, går det jo fint at slå ned stolper/rør eller for den sags skyld fylde stenbrønd fra isen.
Jeg har selv slået ned telefonstolper med et par 2*3" reglar fastgjort på en passende træstub/huggeblok og en flok venner, der hjalp til.

pacman42 pacman42 sagde:
Gennem at du midlertidigt sætter op fire sammenbundne støtter ved broens fod som du trækker en wire gennem et hjul igennem. Når du så vinsjer, trækker du broen over sig selv.

Om foråret det samme igen, bare omvendt. Da kan du endda lade broen falde over støtterne, så behøver de ikke være så lange. De skal dog være lidt længere end broen er høj, så du får kraften i støtterne, når broen skal hejses det første stykke om foråret.

Elementær fysik.
Tak, jeg har ingen problemer med elementær fysik. (Jeg er civilingeniør, med retning fysik.) Men jeg forstår stadig ikke den grundlæggende idé. Du siger, at flytedelen skal hvile i hængslerne gennem løftet. Skal jeg da altså "folde sammen" broen, så at flydebroens overside havner nedad på den faste del? Og flydeelementerne opad? Det er for mig den eneste måde, hvorpå den kan forblive i sine hængsler. Men sandsynligvis misforstår jeg dig helt i grunden, for det kan ikke rimeligvis være det, du mener.

Senest redigeret:
Tak, jeg har ingen problemer med elementær fysik. (Jeg er civilingeniør, med retning fysik.)
Har du nogen praktisk erfaring med byggeri, grovarbejde?

F fribygg sagde:
Har du nogen praktisk erfaring med byggeri, grov arbejde?
Ja, hvorfår?

Ja, hurså?
Då er det hele ret enkelt og egentlig ikke nogen ingeniørarbejde men mere grovarbejde.

Skaff de nødvendige værktøjer. Saml alt det mtrl du har brug for på stranden, forbered/ tømrer de stenbure du har brug for og opbevar dem på stranden, vent på passende is, ring til vennerne og udfør det fysiske arbejde med at få stenbure, stolper/rør og sten på plads.
Hvis du har adgang til en lille traktor eller firehjuling letter det selvfølgelig arbejdet, men det er jo ikke et must.
Når broen er færdig, inviterer du passende på rigeligt med mad og drikke, måske sauna og isbade bagefter hvis muligheden findes.

Alternativt hyrer du en almindelig bonnedreng og betaler hvad der kræves, det kan være et passende projekt til juleferien for nogen som går på landbrugsskole hvis der ikke er rentabel snerydning.

F fribygg sagde:
Så er det hele ganske enkelt og egentlig ikke noget ingeniørarbejde, men mere grovarbejde.

Skaff de nødvendige værktøjer. Saml alt det mtrl du har brug for på stranden, forbered/tømmer de stenbukke du har brug for og opbevar dem på stranden, vent på passende is, ring til vennerne og udfør det fysiske arbejde med at få stenbukke, stolper/rør og sten på plads. Har du adgang til en lille traktor eller en ATV, letter det selvfølgelig arbejdet, men det er jo ikke et krav. Når broen er færdig, inviterer du passende på rigeligt med mad og drikke, måske sauna og isbad bagefter, hvis det er muligt.

Alternativt ansætter du en almindelig bondegut og betaler, hvad der kræves. Det kan være et lille passende projekt til juleferien for nogen, der går på landbrugsskole, hvis der ikke er indtægtsgivende snerydning.
ATV har jeg. Værktøjerne også, tror jeg.

Ja, det ville have fungeret, hvis stedet lå længere nordpå. I min barndom var isen på søen så tyk, at man kunne gøre det, du foreslår. Men sjældent nu om dage. Kan blive nødt til at vente 5 år, før isen bliver tyk nok, er jeg bange for.

Så bygger du en eller to gedigne tømmerflåder og gør det om sommeren

Værktøjerne også, tror jeg.
Det er jo et frit samfund så du får tro..

Selv foretrækker jeg at vide, eller at have gode kontakter lokalt så jeg kan få frem hvad der fejler eller går i stykker af egne ting selvom det tilfældigvis er på nytårsdag når isen er perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.