Hej!
Jeg skal pudse væggene op i et gammelt bruserum, som nu kun skal huse toilet. Jeg har fjernet alt flisebelægning, og væggene er nu meget ujævne med gammel puds, der sidder hårdt fast. Der er en forskel på 4 - 15 millimeter nogle steder i niveau (se billederne). Mine overvejelser er:
- Gipsmørtel eller traditionel pudsemørtel? Jeg har pudset før, men er ikke ekspert. Pris-aspektet er ubetydelig.
- Hvordan håndterer jeg disse niveauforskelle? Skal jeg først forsøge at få alt nogenlunde ensartet i niveau, før jeg lægger et nyt udjævnende lag over det hele? Jeg vil helst undgå at fjerne al den gamle puds....
- Jeg har læst, at man på gammelt murværk (huset er fra 1946) ikke skal bruge cementbaseret puds, men noget som restaureringsmørtel, er det korrekt?
Taknemmelig for tips og tanker.

• Gammel murstensvæg i et badeværelse, hvor fliser er fjernet, viser ujævne overflader og revner i pudset. Udfordringer med niveaujustering.
  • Ujævne, gamle pudsede vægge i et tidligere baderum, hvor fliserne er fjernet, med synlige niveau-forskelle og rester af fastsiddende puds.
Du kan sætte afstrygningsbrædder på siderne af væggen så det kan blive jævnt, derefter fugte væggen, vente til det ser tørt ud, slamme på med tyndt puds og lade det hærde så den rigtige puds har noget at fæstne på. Gammel væg har en tendens til at suge for meget og så kan det blive som en løs forbindelse mellem væg og puds

Ok, tak for svar. Så det tynde pudsemørtel skal brænde helt, altså blive helt tørt, inden man fortsætter?

Det skal brænde til, så vandet går ud, for når du kommer med næste omgang, skal det ikke blive for vådt med næste tilførsel, så kan det falde ned, du slår så vandet ind i det første lag, og så bliver det vådt, det kan gerne tørre til ret godt inden næste omgang, det gør ikke noget. Det med at slamre tyndt gør, at det bliver skrovet, og det næste fæster så godt.

Okay, jeg forstår, tak. Og gipsputs-varianten? Har forstået at det er lidt enklere, men findes der umiddelbare ulemper?

Ok, tak!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.