23,540 læst ·
28 svar
24k læst
28 svar
husbåd fundamentet
hehehe man var lidt for glad, da jeg skrev dette indlæg og lavede kalkylen 
men jeg forventer at grunden koster max 100k, og jeg tænkte at væggene vil koste 100-150k,
jeg tænkte bygge væggene med dette her http://www.euromac.ie/downloads/pdf/List of elements.pdf
så det eneste jeg behøver er gipsplader inden hus og noget udendørs (kan man bruge gipsplader udendørs??).
så springer jeg motorerne over uden nogen med båd må hjælpe mig med at transportere den =D (altså jeg kommer til at købe motorer, når jeg har penge)
og VVS og el så tænkte jeg kommer til at gå på 50-100k der inkluderer enkelt badeværelse. så fixer jeg køkkenet og vinduerne senere, når jeg får penge.
så bare grund+væggene+el,VVS,badeværelse= 300 000kr
men jeg forventer at grunden koster max 100k, og jeg tænkte at væggene vil koste 100-150k,
jeg tænkte bygge væggene med dette her http://www.euromac.ie/downloads/pdf/List of elements.pdf
så det eneste jeg behøver er gipsplader inden hus og noget udendørs (kan man bruge gipsplader udendørs??).
så springer jeg motorerne over uden nogen med båd må hjælpe mig med at transportere den =D (altså jeg kommer til at købe motorer, når jeg har penge)
og VVS og el så tænkte jeg kommer til at gå på 50-100k der inkluderer enkelt badeværelse. så fixer jeg køkkenet og vinduerne senere, når jeg får penge.
så bare grund+væggene+el,VVS,badeværelse= 300 000kr
Det er desuden ikke helt så enkelt at få kajplads til en husbåd som til en almindelig båd.yens sagde:
Følgende ser ud til at gælde i Stockholm
For at få kajplads i Stockholms indre by skal båden have en skibslignende silhuet. Der findes også bestemmelser om, at bådene skal være forsikrede og registrerede i Søfartsregistret. Det betyder kort sagt, at både Stockholms havn, Byggesagskontoret og Skønhedsrådet helst ser trawlere eller skuder på kajpladserne. Ombyggede pramme, røde hytter på pontoner og andre individuelle løsninger ses ikke med milde øjne. Det skal se ud som en havn, det er sådan man bevarer søfartskulturen. Havnekaptajnen er den der har sidste ord; han afgør, om båden er tilstrækkelig skibslignende, om den er i god stand, samt om personen i spørgsmålet virker til at være i stand til at renovere båden.
Okay, vi taler altså 30 kvadratmeter, hvilket jo er ret lidt, selv for en husbåd. Mange husbåde har jo en etage, der ligger næsten under vandet, derefter en eller to etager mere. Er ikke risikoen med en så lille husbåd som 28 kvm, at den bliver meget følsom for vind, så med de mindste bølger bliver der søsyge derhjemme?
Jeg har ingen erfaring med husbåde og beundrer dit engagement, men jeg stiller nogle dumme spørgsmål for at du skal komme fremad, ikke fordi jeg ikke tror på din idé
Jeg har ingen erfaring med husbåde og beundrer dit engagement, men jeg stiller nogle dumme spørgsmål for at du skal komme fremad, ikke fordi jeg ikke tror på din idé
Køb en stålbåd og indret. Findes fra 150000 og opefter på blocket i rimelig stand. Så har du en rigtig båd, og motor er ofte inkluderet, så du kan tage ud i skærgården om sommeren. Derudover vil andenhåndsværdien være meget bedre end for en hjemmesnedkereret husbåd af tvivlsom størrelse og kvalitet. En dag ændres dine planer i livet, og da er det godt at kunne sælge og skifte bolig uden at miste alt, hvad man har lagt i tid og penge.
har lavet en lille model af huset.
http://www.ladda-upp.com/bilder/27402/husb-C3-A5t
grundlaget vil bestå af to aluminiumformer.
den første vil være den øvre, som vil blive fyldt med frigalit for ikke at miste flydeevne, hvis der skulle opstå et hul i aluminiumformen. den anden under den vil være helt tom og fungere som et anker. når båden skal ligge stille, tømmes den for luft, og hele båden synker en meter, hvilket jeg forudser vil øge stabiliteten, da der bliver større masse at flyde for, så båden påvirkes. så når den skal sejle, pumpes luft ind, hvilket løfter båden og reducerer vandmodstanden, når den bevæger sig fremad.
jeg tegnede til det senere, men de gange, der stikker ud fra båden, skal have samme former for at give stabilitet, så båden ikke vælter. og den der plade, der stikker ud bagpå båden, skal kunne løftes op for at reducere længden på båden, når det er nødvendigt.
huset vil blive bygget med EPS blocks
jeg kender til tre virksomheder, der bygger det EPS, det er:
http://www.isorast.se/
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=189
http://www.dorocell.se/eway/default...,1975&Content_6075=6048:17608::0:6076:1:::0:0
isorast synes i øjeblikket at være det bedste valg, da deres vægge har en U-værdi på 0,10
for mit mål er at lave et aktivhus, og det vil jeg gøre muligt ved at bygge mine egne solceller, for det koster 10% af prisen i forhold til at købe dem fra fabrikken.
har I nogle meninger eller forslag?? (jeg vil være færdig med plantegningen inden længe)
http://www.ladda-upp.com/bilder/27402/husb-C3-A5t
grundlaget vil bestå af to aluminiumformer.
den første vil være den øvre, som vil blive fyldt med frigalit for ikke at miste flydeevne, hvis der skulle opstå et hul i aluminiumformen. den anden under den vil være helt tom og fungere som et anker. når båden skal ligge stille, tømmes den for luft, og hele båden synker en meter, hvilket jeg forudser vil øge stabiliteten, da der bliver større masse at flyde for, så båden påvirkes. så når den skal sejle, pumpes luft ind, hvilket løfter båden og reducerer vandmodstanden, når den bevæger sig fremad.
jeg tegnede til det senere, men de gange, der stikker ud fra båden, skal have samme former for at give stabilitet, så båden ikke vælter. og den der plade, der stikker ud bagpå båden, skal kunne løftes op for at reducere længden på båden, når det er nødvendigt.
huset vil blive bygget med EPS blocks
jeg kender til tre virksomheder, der bygger det EPS, det er:
http://www.isorast.se/
http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=189
http://www.dorocell.se/eway/default...,1975&Content_6075=6048:17608::0:6076:1:::0:0
isorast synes i øjeblikket at være det bedste valg, da deres vægge har en U-værdi på 0,10
for mit mål er at lave et aktivhus, og det vil jeg gøre muligt ved at bygge mine egne solceller, for det koster 10% af prisen i forhold til at købe dem fra fabrikken.
har I nogle meninger eller forslag?? (jeg vil være færdig med plantegningen inden længe)
Sjov idé!
Desværre er det meste, der skal flyde og gå på vand, dyrt, men med meget eget arbejde og snedige løsninger klarer du det sikkert.
I 25 underbara hem var der for et nummer en familie, der havde bygget et fritidshus på 32 kvm på et katamaranskrog. Personen i spørgsmålet ser ud til at have startet en virksomhed og skal sælge til andre. Kan prøve at finde bladet og tjekke navnet.
Her er en anden link:
http://www.bobat.se/SVD-20050604.pdf
Desværre er det meste, der skal flyde og gå på vand, dyrt, men med meget eget arbejde og snedige løsninger klarer du det sikkert.
I 25 underbara hem var der for et nummer en familie, der havde bygget et fritidshus på 32 kvm på et katamaranskrog. Personen i spørgsmålet ser ud til at have startet en virksomhed og skal sælge til andre. Kan prøve at finde bladet og tjekke navnet.
Her er en anden link:
http://www.bobat.se/SVD-20050604.pdf
tak for linket, virkelig spændende =Dfredl sagde:Sjov idé! Desværre er det meste, der skal flyde og gå på vandet, dyrt, men med meget eget arbejde og finurlige løsninger klarer du det sikkert.
I 25 underbara hem var det for et nummer med en familie, der havde bygget et fritidshus på 32 kvm på et katamaranskrog. Personen i spørgsmålet synes at have startet en virksomhed og skal sælge til andre. Kan prøve at finde frem til magasinet og tjekke navnet.
Her er et andet link:
[link]
og det der med, at det er dyrt at bygge på vandet, så tror jeg ikke, det er sådan..
i et hus er det ikke vægge og vinduer, der koster penge, det er grunden og fundamentet, og hvis man fjerner de to ting, så bliver det ret billigt =D
Bliver rang, hvis du bygger den "rund" under overfladen.husbåt sagde:
Måske kan du sætte på en slingerkøl for at ordne dette.
Hej.husbåt sagde:sen så skippar jag motorerna uden nogen med båd får hjælpe mig med at transportere den =D (altså jeg kommer købe motorer når jeg har penge)
og VVS og el så tænkte jeg kommer gå på 50-100k der indgår enkelt badeværelse. sedan så fikser jeg køkkenet og vinduer i efterhånden når jeg kommer få penge.
så bare grund+vægge+el,vvs,badeværelse= 300 000kr
Spændende projekt. Tror dog som nogle har påpeget, at du kommer op i omkostninger.
Du siger, at du skipper motor/er til at begynde med for at reducere omkostningerne. Hvad har du tænkt, at du skal have for type motor/er i et senere stadie. Hvis du har til hensigt at køre med en eller flere (en i hvert skrog) indenbords, som konverteret Volvo B20, sørg da for, at du har forberedt dette inden. Ellers tror jeg, at du vil få en ubehagelig overraskelse, når du skal installere dette i efterhånden.
Jeg ville sørge for at montere motorer og drivlinje inden, og hvis pengene slipper op, vente med noget andet. Du vil blive træt af at være afhængig af, at andre kommer og hjælper dig.
Hvad angår VVS (køkken og bad), så sørg for at tjekke op på, hvad der gælder for denne type båd/fartøj vedrørende "holding tank". Det er krav på alle nyproducerede både over en vis størrelse at have en tank, hvor "skidet" samles op for at kunne suges i land på en bestemt station.
Hvad angår din tanke med at kunne sænke husbåden for at få en mere stabil fartøj, så stemmer dit ræsonnement. Sørg bare for, at du stadig har tilstrækkelig højde til terrasse, dør etc. Det kan ellers let blive vådt på gulvet af bølger fra andre både eller naturen.
Held og lykke
Henrik
At have den afrundet mellem skrogene vil ikke påvirke stabiliteten nævneværdigt. Dog vil han have brug for mere deplacement (vægt) i bunden for at få en så høj båd stabil.John J sagde:
Henrik
tak for tipseneSailorman sagde:Hej.
Sjovt projekt. Tror dog, som nogen har påpeget, at du vil ende med en del udgifter.
Du siger, at du springer motor/er over i starten for at reducere omkostningerne. Hvad har du tænkt dig, at du skal have for en type motor/er på et senere tidspunkt. Hvis du har til hensigt at køre med en eller flere (en i hver skrog) indenborde, som konverteret Volvo B20, sørg da for at forberede dette på forhånd. Ellers tror jeg, at du vil få en ubehagelig overraskelse, når du skal installere dette i eftertid.
Jeg ville sørge for at montere motorer og drivlinje først, og hvis pengene slipper op, vente med noget andet. Du vil blive træt af at være afhængig af, at andre kommer og hjælper dig.
Hvad angår VVS (køkken og bad) så sørg for at tjekke, hvad der gælder for denne type båd/skib med hensyn til "holding tank". Der er krav til alle nyproducerede både over en vis størrelse om at have en tank, hvor "skidtet" opsamles for at kunne pumpes iland på en bestemt station.
Hvad angår din tanke med at kunne sænke husbåden for at få en mere stabil farkost, så passer din tankegang. Sørg blot for, at du stadig har tilstrækkelig højde til altan, døre osv. Ellers kan det let blive vådt på gulvet af bølger fra andre både eller naturen.
Held og lykke
Henrik
jeg tænkte at bruge en påhængsmotor i stedet for at bygge den ind, for det er noget, jeg ikke kan klare selv. er det en dårlig idé? (bortset fra risikoen for, at nogen kan stjæle den)
selvfølgelig ved jeg, at man skal have en septiktank, forsøger at finde en på 500-1000 liter, så man kan skide og skide :blushing:
så tænkte jeg at have to tanke med vand til varmt og koldt vand, ved nogen, hvor store de skal være, altså hvor meget bruger en til to personer om dagen?
men jeg tror, at med et rigtigt skrog vil det vippe for meget, det er som en mc og bil, en mc har brug for fart for at blive stabil, for den centrale tyngdepunktet er i midten, men på en bil er den på siderne, hvilket gør den ikke lige så fleksibel, men gør den meget stabil, og det er stabilitet, jeg er ude efter. OBS jeg kan tage fejl, men det er sådan, jeg tænker, og at bygge om en stål båd er dyrt og resultatet er ikke så godt.Immobil sagde:
så kom jeg på et lille smart kølesystem om sommeren. når båden er "ankret," ligger den cirka 2 meter under vandet, hvilket gør, at man kan trække rør derned og op i båden igen, og i starten har man en pumpe, der pumper luft ned, og ved at have ventiler i huset kan man bestemme, hvor meget af den kolde luft man vil slippe ind =D
hvorfor det er, at vandet er koldere to meter under vandoverfladen end luften over vandet.
Mit forslag med en stålbåd at bo i var ikke ment som at du skulle bygge dit hus oven på en båd, men mere bo i båden. Det kan blive ret hyggeligt, og hvis den har en lille brændeovn, kan du holde fugt og kulde væk rimeligt godt.
Hvis du skal kunne bygge det, du foreslår i din vision, er der kun én måde at klare fundamentet på, og det er at lave en støbt ponton med indbyggede flydeelementer og vandtæt beton af den kvalitet, som man bygger broer med. Alternativet er en svejset pram af stål, men så vil du få problemer med rust ret hurtigt. Kig her på AquaVilla. Deres underdel til husene vejer 110 ton!!!!
F.eks. dine tanker for vand skal der være plads til i pontonen. En måske smartere måde er at satse på en form for muldtoilet. Der findes f.eks. sådanne, der forbrænder ekskrementerne med varmeelement eller lignende. Så slipper du for en stor tank, der skal tømmes en gang imellem. Denne fartøj vil jo alligevel altid ligge fortøjet mod land eller kaj, så elektricitet vil der jo være.
Når det gælder tyngdepunktet, er det jo fint under optimale forhold (stilstand), men der vil altid være bølger og søgang og vindlast. Så vil dit tyngdepunkt flytte sig. Kombinér det med at dine venner, der er på besøg, alle løber til samme side for at kigge på den seje båd, der passerer, så har du en ret hurtig og dramatisk flytning af tyngdepunktet.
Gå ud på en kaj og se på store sejlbåde, der ligger fortøjret en dag, hvor det blæser 15+ m/s. Bådene lægger sig ret meget i vinden, selvom masten er det eneste vindfang. Tænk så dit hus med høje vægge og lidt tyngde under.
Hvis du skal kunne bygge det, du foreslår i din vision, er der kun én måde at klare fundamentet på, og det er at lave en støbt ponton med indbyggede flydeelementer og vandtæt beton af den kvalitet, som man bygger broer med. Alternativet er en svejset pram af stål, men så vil du få problemer med rust ret hurtigt. Kig her på AquaVilla. Deres underdel til husene vejer 110 ton!!!!
F.eks. dine tanker for vand skal der være plads til i pontonen. En måske smartere måde er at satse på en form for muldtoilet. Der findes f.eks. sådanne, der forbrænder ekskrementerne med varmeelement eller lignende. Så slipper du for en stor tank, der skal tømmes en gang imellem. Denne fartøj vil jo alligevel altid ligge fortøjet mod land eller kaj, så elektricitet vil der jo være.
Når det gælder tyngdepunktet, er det jo fint under optimale forhold (stilstand), men der vil altid være bølger og søgang og vindlast. Så vil dit tyngdepunkt flytte sig. Kombinér det med at dine venner, der er på besøg, alle løber til samme side for at kigge på den seje båd, der passerer, så har du en ret hurtig og dramatisk flytning af tyngdepunktet.
Senest redigeret:
Klik her for at svare