Hej
Vi skal bygge en attefallstilbygning på ca. 3,5*4,3 meter.
Vi har en støbt plade fra tidligere:
Betonplade med palle, gammelt vindue og stenterasse i baggrunden; byggeprojekt med eksisterende fundament.

Denne tegning håber jeg viser lidt, hvad vi vil opnå:
Skematisk tegning af byggeprojekt med tre skifter grønne mursten, højdeangivelser og eksisterende bygningsstruktur vist i orange og sort streg.

Nu tænker jeg selv at mure, støbe og pudse soklen. Det skal nævnes, at jeg har ret begrænsede erfaringer med muring, og jeg kommer til at gøre det alene. Muligvis kan familien være lidt hjælpere. På billedet af pladen ser man den eksisterende sokkel, som jeg selv har muret og pudset, så det er omtrent den erfaring, jeg baserer mig på.
Afstanden/højden mellem pladen og toppen af den eksisterende sokkel er ca. 76 cm.

Nu er der opstået et problem, der skal løses, dvs. at tre skifter mursten, 19*19*59, lander på ca. 63 cm med mørtel, ville jeg tro. Så jeg er jo ca. 13 cm for kort.

Hvordan ville I løse murkronen oven på de tre skifter mursten?
Skitse viser forskellen på 13 cm mellem tre lag mursten og træsokkelens placering, indikeret med pil og tekst i højre hjørne.

Jeg tænker på fire alternativer.

1) Bygge en form oven på de tre skifter, præcis den højde man vil have, og støbe kronen i beton med armering ca. 13 cm i ét hug.
Fordel højden burde kunne blive præcis.
Ulempe, det tager tid at bygge formen. Der er en risiko for, at formen brister, da det vil kræve ca. 40 sække beton. Jeg har ingen "tombola", så jeg må blande ca. 1 sæk i en spand ad gangen.
Digital skitse af en bygningstegning viser en eksisterende grundmur. Teksten angiver bekymring om at støbe et murkron på ca. 13 cm.

2) Bygge en form oven på de tre skifter MEN kun for ca. 1 meter ad gangen til præcis den højde, man vil have, og støbe kronen i beton med armering i etaper.
Fordel højden burde kunne blive ret præcis, men lidt forskydning mellem de støbte betonblokke i højden kan jo opstå.
Ulempe, det tager tid at bygge og flytte formen. Selvom der skal bruges ca. 40 sække beton, har jeg ikke samme stress, da jeg ikke har en "tombola", og jeg skal blande ca. 1 sæk i en spand ad gangen. I modsætning til en helstøbt krone bliver holdbarheden nok lidt dårligere.

3) Mure med halvblok 9*19*59 op til ca. 72 cm og derefter bygge en form og støbe den sidste murkrone op i ét hug med armering ca. 4 cm.
Fordel højden burde kunne blive præcis, jeg burde også nå at blande og støbe hele murkronen, da det ikke er så meget beton, måske 15 sække.
Ulempe kun fire cm beton, måske kan det blive spinkelt og skørt?

4) Kap murblokke til ca. 13 cm og mur den sidste række, kapningssiden skal ligge ned mod mørtlen.
Fordel intet bøvl med beton
Ulempe, usikkerhed om afslutningen bliver jævn og "præcis" i højden, især da blokkene skal skæres. (Jeg plejer at skære ved at køre med vinkelsliber et snit og så banke til, men jeg har kun gjort det på 15*19*59 sten, 19*19*59 er sikkert lidt sværere)

Ja, alle tips og forslag modtages med taknemmelighed.
Mvh
Fredrik

Lige nu hælder det til at satse på alternativ 4.

Også jeg har overvejelser om at bygge ud, omtrent de samme forudsætninger som du, men har ikke startet endnu. Jeg har overvejet, men er landet i alt.3. Så kan jeg justere mine fejl og skævheder i min muring. 4 cm beton med lidt armering bliver en meget god sammenholdende murkrone - synes jeg.
Mere erfarne må gerne fortælle, hvad de tænker.

• Synes
fredand44
  • Laddar…
Jeg synes, at 1cm fuge er passende, når jeg murer Leca. Med alternativ 3 kommer du op i 70cm og kan støbe en krone på 6cm.
Jeg støbte en krone på 5-6cm på vores lecagrund, og det har holdt rigtig godt.
Formen laver du af hvilke som helst brædder, det går på ingen tid. Jeg ville alligevel forsøge at låne/leje en blander, så du får betonen i hurtigt.

• Synes
fredand44
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.