Paxman sagde:
Eftersom du har købt cyklen af en virksomhed, er det forbrugerkøbeloven, der gælder. Læs lidt om den, så vil du se, at gymmet ikke kan skubbe problemet over på dig som forbruger.
Nja det er vel det, de var opmærksomme på, så ejeren har solgt den som privatperson til mig via blocket. Har nok ikke meget at komme med der, desværre.

Aha, nej så er det sværere.

C
snowjim sagde:
Ja, jeg har forsøgt med dette men når man synes, at den sidder lige og begynder at stramme, så hopper den desværre af. Jeg kan selvfølgelig skrue den skævt igen men i længden vil det nok ikke holde, går jeg ud fra.
Ja, det er meget lettere sagt end gjort. Lokaliser indgangen på gevindet på både hullet og skruen og markér den med en tuschpen, så du ved, hvor du skal starte. Forsøg at rense i det mindste første omgang - file, fjerne grater med noget spidst værktøj. Skrue skruen ind et stykke og slå den til med en hammer. Hvis gevindet ser bedre ud et stykke inde, kan du slibe den første del af gevindet væk. Ja, brug fantasien, de værktøjer, du har adgang til, tålmodighed og lidt vold. :D

P.s. det er ikke sådan, at sælgeren har flere eksemplarer på lager, så måske kan du bytte til en friskere?

richardtenggren
Men hør, er det ikke højdejusteringen til styret? Hvem justerer ikke styret og sadlens højde i et fitnesscenter?

Hvis du skal have cyklen derhjemme til eget brug, kan du vel bare sætte en gennemgående bolt lidt længere nede, hvis du ikke mestrer gevindtapp/gængefil.
Hvis du vil prøve fil/tap, skal du jo alligevel finde ud af, hvilken gevind det er, inden du køber nogen af dem, yderdiameteren er jo kun en af flere parametre, der beskriver en gevind.

Har du en BOM-liste til eksplotionsskitsen, så afslører den måske noget?

Da du har skruen, kan du vel besøge en butik med godt sortiment af møtrikker og teste dig frem til, hvilken gevind og stigning du søger.

Edit: Messingdelen fungerer vel som en slags bøsning, skruen du har løsnet agerer låsning af bøsningen samt holder til håndtaget, som i sin tur påvirker bøsningen og låser styrstammen. Så måske kan du svejse skruen fast eller bruge lidt gevindlåsning, hvis du kan få gevindene nogenlunde til at passe, da sandsynligheden for bøsningens udskiftning ved privat brug sandsynligvis er lille.

Senest redigeret:
Det er trods alt ret stort hul (32mm), så jeg tror det bliver bedre, hvis jeg så tager messingpluggen ud (som skal trykke og holde fast styret) og simpelthen vasker rent med en svamp og noget, der er effektivt mod fedt (måske YES). Da jeg mærkede med fingrene i går, var der en hel del spåner.

At slibe dræningsspor i skruen lyder som en god idé for mindre huller, men i dette tilfælde er hullet ret stort, så man kan jo få en svamp eller lignende ind.

Når hullet er helt rent, kan man forhåbentlig se bedre, hvordan tilstanden er. Jeg tager et foto af det og lægger det op her.

Næste skridt er dog ikke indlysende. Der findes gevindfil, men det ser ud til at være en speciel gevindfil, der kræves, og spørgsmålet er så, hvor jeg får fat i den? Som I siger, er der mange andre parametre, der skal passe, fx stigning og lignende. Måske er det bedre at forsøge at få skruen så godt som muligt ind, selvom den går ind skævt, og så leve med, at den er dårlig. Tør man virkelig hamre på skruen? Er der ikke risiko for at ødelægge endnu mere så?

richardtenggren sagde:
Men højtaler det ikke styrets højdejustering? Hvem justerer ikke styrets og sadlens højde på et gym?
I dette tilfælde fungerer det således, at styrstangen holdes på plads af en messing distans (7040000), denne er helt solid og trykkes i sin tur ind af håndtaget (10300010), som man skrurer ind gennem den defekte skrue (70400100).

Den defekte skrue behøver man således kun skrue af, hvis man skal skifte topdækslet på cyklen. Man kunne forestille sig at bore hullet op og svejse den defekte skrue fast, men jeg vil gerne undgå dette, hvis det er muligt.

bodybike-classicsupreme-frameparts.jpg

Janus82 sagde:
På sprængskitsen ser det ud som om den gevindede del sidder udenpå rammen, og at alt derefter skjules af en plastkap. Det burde være en ret enkel sag at skære hele delen med gevind af og svejse en ny fast. Hvis det er en standard M32 gevind, er det jo bare at svejse en møtrik på. Når plastkapperne sidder på, er der jo ingen, der ser det indgreb.

Kontakt et metalværksted eller smed, så fikser de den del ret hurtigt.
Ovenstående er, hvad jeg mener, er den bedste løsning. Det ser ud til at være en meget kort gevind på selve skruen, og er der lidt gevindsalat, er der meget lille sandsynlighed for, at det vil være muligt at renovere gevindene tilstrækkeligt godt. Da det kun handler om styrhøjdejusteringen, kan man nok slippe af sted med ret store ændringer af selve låsefunktionen uden at det påvirker selve justeringen.

cpalm sagde:
P.s. det er ikke så at sælgeren har flere eksemplarer på lager, så måske du kan bytte til en friskere?
Jo sælgeren har 10 cykler til, men at få den byttet til en af dem ser jeg som meget svært. Hvis ikke han selv kan få skruen i, så bliver cyklen sandsynligvis ubrugelig for ham. Min første tanke var ellers at tilbyde ham 500 kr for at få bytte til en anden cykel, men tror som sagt at det bliver svært at få til det.

Janus82 sagde:
På sprängskissen ser det ud som at den gängede del sidder udenpå rammen og at alting så er dækket af en plastkåbe. Det burde være en ret enkel ting at skære hele delen med gevind af og svejse en ny fast. Hvis det er standard M32 gevind så er det jo bare at svejse en møtrik på. Når plastkåberne først sidder på er det jo ingen der ser det indgreb.

Kontakt en metalværksted eller smed så fikser de den del ret hurtigt.
Da jeg så den sprængskitse var det faktisk også en tanke der slog mig, men det er som du siger ikke noget jeg kan gøre selv, så det blev lidt længere nede på mulige løsninger. Jeg skal se om jeg kan finde et metalværksted i nærheden af hvor jeg bor, så må vi se om det kan give noget.

Findes der et værktøj, jeg kan file gevindene med, som er nogenlunde let at anskaffe (fx biltema/jula/Harald)?

Vaskede rent gevindene i aftes og måtte arbejde ret længe, før jeg fik skruen på igen. Da jeg endelig fik den i lige, så gik det selvfølgelig lidt stramt, men jeg skruede den så langt ind, som den kunne komme. Jeg mistænker, at det er begyndelsen af gevindene, der gjorde, at det gik lidt trægt. Havde den gået skævt i alle gevindene, så var det sandsynligvis gået meget tungere.

Så nu sidder skruen på plads, og cyklen kan bruges igen. Skal man dog skifte topdækslet, så bliver det ikke sjovt, da må skruen af, men under øvrig brug, burde det fungere.

Jeg vil dog ikke påstå, at dette er mint condition. Havde jeg kendt til problemet med skruen, så havde jeg ikke engang købt den for en 1000 lap.

Her er en video af, hvordan gevindene ser ud, ikke så let at få det på foto desværre.

[video=youtube;bdC9qZIFIgo]https://www.youtube.com/watch?v=bdC9qZIFIgo[/video]

Skruen, der går i hullet, er i god stand, man ser dog tydeligt hakker efter værktøj, som tidligere ejer (eller hvem det nu kan være) har været i den med.

V5mieJv.jpg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.