14,301 læst ·
40 svar
14k læst
40 svar
HJÆLP! Ødelagte gevind, kan det reddes?
Side 1 af 3
Hej,
Usikker på hvor denne tråd skal ligge, men jeg prøver her.
Købte en finere træningscykel brugt, og første skridt er naturligvis rengøring. En større skrue (32mm) på fronten viste sig dog ret hurtigt at være svær at skrue ud.

Billedet viser en lignende skrue, men denne sidder bagpå ved sadlen.
Da jeg endelig fik den ud, inspicerede jeg gevindene og kan se, at de er ret slidte! Det burde jeg måske have mistænkt i betragtning af, hvordan skruens hoved så ud.

http://i.imgur.com/1hGiZip.jpg

Ved at føle rundt i fedtet kunne jeg fiske et par større metalstykker op, som sandsynligvis har været dele af gevindene.

Den store skrue tages af ved service af maskinen, og i den sidder der yderligere en skrue, som trykker i messingcylinderen, man ser i hullet. Denne trykker igen på stangen til styret, så den ikke falder ned. Dvs. skruen skal kunne monteres af og på.
Jeg ved, at man kan købe et lille værktøj, der skærer nye gevind, men jeg mistænker, at det er alt andet end let at få det lige og godt. Desuden bliver hullet vel større, hvilket betyder, at specialskruen ikke kommer til at passe længere?
Selvfølgelig har jeg kontaktet sælgeren (et gym), men jeg er bange for, at man henviser til den eksisterende stand, selvom det stod mint condition i annoncen.
Nogle forslag til en pæn løsning?
Usikker på hvor denne tråd skal ligge, men jeg prøver her.
Købte en finere træningscykel brugt, og første skridt er naturligvis rengøring. En større skrue (32mm) på fronten viste sig dog ret hurtigt at være svær at skrue ud.

Billedet viser en lignende skrue, men denne sidder bagpå ved sadlen.
Da jeg endelig fik den ud, inspicerede jeg gevindene og kan se, at de er ret slidte! Det burde jeg måske have mistænkt i betragtning af, hvordan skruens hoved så ud.

http://i.imgur.com/1hGiZip.jpg

Ved at føle rundt i fedtet kunne jeg fiske et par større metalstykker op, som sandsynligvis har været dele af gevindene.

Den store skrue tages af ved service af maskinen, og i den sidder der yderligere en skrue, som trykker i messingcylinderen, man ser i hullet. Denne trykker igen på stangen til styret, så den ikke falder ned. Dvs. skruen skal kunne monteres af og på.
Jeg ved, at man kan købe et lille værktøj, der skærer nye gevind, men jeg mistænker, at det er alt andet end let at få det lige og godt. Desuden bliver hullet vel større, hvilket betyder, at specialskruen ikke kommer til at passe længere?
Selvfølgelig har jeg kontaktet sælgeren (et gym), men jeg er bange for, at man henviser til den eksisterende stand, selvom det stod mint condition i annoncen.
Nogle forslag til en pæn løsning?
Gætter på, at man har ødelagt gevindet ved at dreje i "skruen" skævt. Med lidt held og tålmodighed kan man måske få skruen til at tage fat i det oprindelige gevind og derefter med lidt vold trække gevindet "rent". Forhåbentlig er det, der er tilbage af gevindet, nok til, at det stadig kan udfylde sin funktion.
Man borer gevindene ud og indsætter et nyt gevind som "Helicoil", som man fastgør med loctite!
Det er en ret let opgave, hvis man arbejder med biler eller lignende hobbyer, men hvis man ikke har erfaringen, kan det være lidt svært første gang!
Det vigtige er, at man ikke borer for langt ind, at man borer med den rigtige bor-diameter for at passe til det nye gevind, 32mm bor har de fleste desværre ikke på lager derhjemme!
Søg gerne på helicoil, hvis du vil vide mere, ha' det godt og held og lykke.
Det er en ret let opgave, hvis man arbejder med biler eller lignende hobbyer, men hvis man ikke har erfaringen, kan det være lidt svært første gang!
Det vigtige er, at man ikke borer for langt ind, at man borer med den rigtige bor-diameter for at passe til det nye gevind, 32mm bor har de fleste desværre ikke på lager derhjemme!
Søg gerne på helicoil, hvis du vil vide mere, ha' det godt og held og lykke.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
er skruen typ 30mm så vil helicoil sæt sikkert koste mere end hvad cyklen kostede...................sikkert mere end hvad cyklen kostede fra ny af til og med.......
Prøv at rense gevindene med en gevindfil til at begynde med. Har man held kan man få den til at gå lige igen og komme tilbage i det rette gevind.
Ellers er det nok nemmere at hjemmesnedkerere lidt og finde en anden løsning.
Prøv at rense gevindene med en gevindfil til at begynde med. Har man held kan man få den til at gå lige igen og komme tilbage i det rette gevind.
Ellers er det nok nemmere at hjemmesnedkerere lidt og finde en anden løsning.
Det ser desværre ikke ud til at være så let at finde helicoil i størrelse 32mm, gjorde dog kun en hurtig søgning på google. Tror heller ikke jeg har værktøj til at bore et 32mm stort hul i rustfrit stål. Føles som om jeg skulle være nødt til at få det lavet professionelt. Kan forestille mig, at det bliver ret dyrt.
Ja, jeg har forsøgt dette, men når man synes, at den sidder lige og begynder at stramme, så hopper den desværre af. Jeg kan selvfølgelig skrue den skævt igen, men på længere sigt vil det nok ikke holde, antager jeg.cpalm sagde:Gissningsvis har man draget i stykker gevindet ved at dreje "skruen" skævt. Med lidt held og tålmodighed kan man lykkes med at få skruen til at tage i det oprindelige gevind og derefter ved hjælp af lidt vold dreje "rent" gevindet. Forhåbentlig er det så nok med det, der er tilbage af gevindet, til at det stadig skal opfylde sin funktion.
Ulempen med det er at det blir sværere at skifte skruen i fremtiden. Men bestemt skruerne holder sandsynligvis godt trods at de skal monteres på og af et par gange om året. Det lyder dog som dyre værktøj? Skal man ikke også kunne spænde produkterne fast lige i noget skruestik?Pagno sagde:
Aha, gevindfil? Det ser jo ud som om de indre gevind er hele og fine, det er de ydre, der er rigtig dårlige. Jeg fandt denne på Biltema:Stefan1972 sagde:er skruen typ 30mm så er det nok sådan, at helicoil sættet koster mere, end hvad cyklen kostede ...................sikkert mere, end hvad cyklen kostede ny til og med.......
Prøv at rense gevindene med en gevindfil til at begynde med. Er man heldig, så kan man jo få den til at gå lige igen og komme tilbage i rette gevind.
Ellers er det nok nemmere at hjemmelave lidt og finde en anden løsning.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/
Kan sådan en faktisk løse problemet? Jeg forstår jo, at nye gevind ikke kan genereres om, især når materialet mangler, men hvis man kan få skruen til at tage godt i de indre gevind, så burde det række langt. Så, at der fandtes noget, der hedder gevindtolk også?
Det bliver jo selvfølgelig nogle 100 kroner, men det kan være det værd med tanke på, at cyklen kostede 5000 brugt (fra et gym).
Hvis I tror, dette kan hjælpe mig, så kan jeg forestille mig at prøve det. Der findes jo gevindtapper, dem har jeg prøvet tidligere, men jeg mistænker, at det er mindst lige så svært at få den rigtig, som at få den eksisterende skrue rigtig.
Hvad fylder skruen for funktion? Er den ikke alt for hårdt belastet, rækker det nok med at rense gevindet med en gevindtap (som du sikkert ikke har, men nok kan låne på det lokale lastbilværksted mod nogle wienerbröd) og være forsigtig ved fortsat håndtering af skruen.
Hvis indsatsgevind er den eneste løsning, er lastbilværkstedet eller et andet mekanisk værksted igen min anbefaling. At købe egne værktøjer for at fikse et enkelt gevind er bare tåbeligt.
Hvis indsatsgevind er den eneste løsning, er lastbilværkstedet eller et andet mekanisk værksted igen min anbefaling. At købe egne værktøjer for at fikse et enkelt gevind er bare tåbeligt.
Har talt med sælgeren(gym) og de holder fast ved, at de aldrig har været ved denne skrue trods det, at den har mærker efter værktøj. De mener selvfølgelig, det er noget vi har gjort, hvilket det selvfølgelig ikke er, jeg ved, hvordan man skruer skruer ud og ind, mekker trods alt en hel del med biler, som har lignende dimensioner på skruer/bolte.
Et alternativ er at svejse skruen fast, dette vil medføre, at man ikke kan skifte det øvre plastdæksel, men det kan man måske leve med.
Det bedste ville være, hvis man kunne få rettet gevindene, så man i det mindste kunne få skruen ind til den hele del, men det synes ikke at være indlysende. I hvert fald ikke, hvis man vil holde økonomien nede.
Gevindfil lyder som en mulighed, det er trods alt kun 100 kr., men hvis det ikke hjælper, er det mindre sjovt.
Kan selvfølgelig bøvle mere med den og tvinge skruen ind, selvom den går skævt, det ville sandsynligvis skade hullet, men det føles alligevel ikke godt, det ses jo udvendigt at den er skæv.
Et alternativ er at svejse skruen fast, dette vil medføre, at man ikke kan skifte det øvre plastdæksel, men det kan man måske leve med.
Det bedste ville være, hvis man kunne få rettet gevindene, så man i det mindste kunne få skruen ind til den hele del, men det synes ikke at være indlysende. I hvert fald ikke, hvis man vil holde økonomien nede.
Gevindfil lyder som en mulighed, det er trods alt kun 100 kr., men hvis det ikke hjælper, er det mindre sjovt.
Kan selvfølgelig bøvle mere med den og tvinge skruen ind, selvom den går skævt, det ville sandsynligvis skade hullet, men det føles alligevel ikke godt, det ses jo udvendigt at den er skæv.
Det ser ud som, at selve skruen er hel og fin, men at det er i selve cyklen problemet er. Så hvad du siger er, at en bundtap er det, der gælder? Kan man få den til at følge de indre gevind, som er hele, og samtidig rydde op i yderkanten? Findes sådanne til 32 mm?richardtenggren sagde: