Er M32 det samme som 32mm? I så fald kostede en sådan ca. 2000 kr, føles ikke som et alternativ desværre.

richardtenggren
snowjim sagde:
Det ser ud som om selve skruen er hel og fin, men at det er i selve cyklen, problemet er. Så hvad du siger er, at en bottentapp er det, der skal til? Kan man få den til at følge de indre gevind, som er hele, og samtidig rydde op i yderkanten? Findes der sådanne til 32 mm?
Svært at se på billedet, men det ser ud til at være forskellige materialer i hun- og hangevind?
Det kan jo være svært at styre den lige ind og i samme "spor", hvis det er ødelagt i begyndelsen, der findes også gevindfile, der fikser hungevinde, dog ikke den på biltema.

Gevindtapper/snit findes vel i alle størrelser, skulle jeg tro, de findes i forskellige stigninger, hvilket er værd at bemærke.

Der er jo mange gevindstandarder. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gänga

M32 lige af er en ret grov gevind, så det handler sandsynligvis om en fin stigning i det tilfælde, og at finde en sådan tap og desuden en bundtap vil nok være minimal eller koste en formue. Hvis man nu mod forventning finder en, så er det garanteret ingen bundtap, og de vil sikkert ikke have, at man skærer den af heller.........

Jeg ville nok bestemme stigningen og købe en gevindfil og rense det, man kan, og så håbe, at man kan entre den rimeligt og få den ind. Gevindene i cyklen klarer sig muligvis, selvom det går lidt tungt.

Hmm lyder som den eneste udvej her er at forsøge at skaffe en gængefil for løbegænge med den rette stigning og så forsøge at få skruen ind så godt det går.

Nogle forslag til hvor jeg finder den rette gængefil?

Sådan ser eksplosionsdiagrammet ud, og det er den forreste, der driller:
bodybike-classicsupreme-frameparts.jpg

det ser jo ud til at der alligevel findes en del reservdelar? har du tjekket med dem der sælger dem? Får man en ny del, er det måske betydeligt nemmere. Så kan du bruge den gamle skrue som rensetap, hvis du får den ordentlig. Rens op i gevindene og skær derefter riller i den med vinkelsliber som på en gevindtap. Så kan man nogenlunde rense gevindene med den.

snowjim sagde:
Er M32 det samme som 32mm? I så fald kostede sådan en ca 2000 kr, føles ikke som et alternativ desværre.
Du lyttede aldrig til mit forslag om at gå til det lokale lastbil- eller entreprenørmaskinværksted? Der er M32 ingen håbløs dimension. Man behøver ikke eje alle værktøjerne selv.

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Jeg tog et par detaljebilleder præcis, da vi havde fået den hjem, og inden vi begyndte at skille den ad for at rengøre, og sådan her så frontskruen ud da:

XFocjek.jpg
http://i.imgur.com/XFocjek.jpg

Snavset selvfølgelig, især kan man tydeligt se, at værktøj har været brugt på skruen tidligere. Tidligere ejer hævder dog, at de aldrig har rørt denne skrue!?

Gym ejeren, som jeg købte cyklen af, driver Wellnez Åhus, og det er sandsynligvis derfra, cyklen kommer, dog mærkeligt, at man synes det er værd at køre over en privatperson for 5500 kr. Ifølge ejerens beskrivelse skulle produktet være i mint condition, hvilket jeg desværre ikke kan være enig i. Men det ser ud til, at der ikke er meget andet at gøre end at prøve at løse defekten på eget initiativ :(

Norrhyttan sagde:
Du lyttede aldrig til mit forslag om at gå til det lokale lastbil- eller entreprenørmaskinværksted? Der er M32 ingen håbløs dimension. Man behøver ikke eje alle værktøjerne selv.
Nej, men M32 fingänga er nok ikke en lagervare selv på sådanne værksteder...........

Norrhyttan sagde:
Du lyttede aldrig til mit forslag om at gå til den lokale lastbil- eller entreprenørmaskinsværksted? Der er M32 ingen håbløs dimension. Man behøver ikke eje alle værktøjer selv.
Jo da, har dog ikke nået det endnu, tænkte først at gøre et forsøg på at kontakte de kontakter jeg har inden for bil- og cykelværksteder for at se, om de kan hjælpe mig. Findes der ingen rimelig løsning der, så går jeg videre i henhold til dit forslag. Tak!

Stefan1972 sagde:
det ser jo ud til at der stadig findes nogle reservedele? har du tjekket med dem, der sælger dem? Hvis man får en del ny, er det måske betydeligt nemmere. Så kan du bruge den gamle skrue som renseværktøj, hvis du får den pæn. Rens gevindene op og skær derefter slidser i den med slibeskive som på en gevindtap. Så kan man til nød rense gevind med den.
Joda, de fleste reservedele findes, men at udskifte rammen er sandsynligvis dyrere end at købe en helt ny. Nye skruer kan købes, men det er vigtigt at bemærke, at der sidder en lignende skrue bagpå, så jeg kan lige så godt prøve med den først. Det ser ikke ud til, at nogen af skruerne er beskadiget i selve gevindene, men selvfølgelig, intet er umuligt.

Hvad er det for en slibeskive og gevindtap, du taler om? Hvor får jeg fat i det?

Det jeg mente var, at hvis du får fat i en ny skrue, så har du den gamle tilbage og kan gøre, hvad du vil med den. Hvis du så forbedrer gevindet med en fil og sørger for, at det er i orden, og derefter tager en skæremaskine/rondel og sliber fire tværgående spor i den gamle skrue over gevindet altså. Så vil din gamle skrue fungere som en rengøringstap. Du kan altså bruge den som en enkel gevindtap, det fungerer ofte godt, hvis man bare skal rense nogle gevind. Sporene, man sliber, giver så plads til spåner og skidt at samle sig, præcis som på en almindelig gevindtap.

• Synes
Norrhyttan
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg har personligt aldrig brugt sådan en gängfil, men hvis jeg havde dette problem, ville jeg nok prøve. Men vær forsigtig, så du ikke fjerner noget, der bør blive tilbage.

Kemisk metall kan bruges til at reparere gevind, som ikke derefter har så høje styrkekrav i brug.
Men så plejer man jo at ville kunne spore gevind med en gängtapp bagefter, hvilket med denne dimension og sandsynligvis fingevind - bliver en del hovedpine. Og en gängfil kan jo kun fungere, hvis der allerede findes et eksisterende gevind at "følge".

På sprængskitsen ser det ud som om den gevindede del sidder uden på rammen, og at alting derefter skjules af en plastkappe. Det burde være en ret enkel sag at skære hele delen med gevind af og svejse en ny fast. Hvis det er standard M32 gevind, er det jo bare at svejse en møtrik på. Når plastkappene først sidder på, er der jo ingen, der ser det indgreb.

Kontakt et metalværksted eller en smed, så ordner de den del ret hurtigt.

snowjim sagde:
Ifølge ejerens beskrivelse skulle produktet være i mint condition, hvilket jeg desværre ikke kan være enig i. Men det ser ud til, at der ikke er meget mere at gøre end at prøve at løse defekten på egen hånd :(
Eftersom du har købt cyklen af en virksomhed, er det forbrugerkøbeloven, der gælder. Læs lidt om den, så vil du se, at gymmet ikke kan overføre problemet til dig som forbruger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.