22,975 læst ·
58 svar
23k læst
58 svar
Gulvgips - hvorfor?
Måske, men jeg må alligevel bygge gulvet op med 12-13mm, så gulvgips passer godt. Ingen anelse om hvad der er rigtigt eller forkert, men han, som mange andre, snakker om at gips er et dødt materiale, som ikke bevæger sig og sådan noget. Og at der kræves meget mere flydespartel på træunderlag.Mikael_L sagde:
Kan ikke være mere enig med Mikael_L, det føles lidt lusket at lytte til nogen på K-rauta. Men eftersom reglerne har eksisteret i mange år, er det sikkert ikke noget problem at bruge gulvgips, hvis man gør det rigtigt...
Ja nu er det to spørgsmål her:
1. K-rauta-fyr eller Jon, hvem har ret angående kommende brancheregler, rent generelt tror jeg på Jon.
2. Gulvgips i Thomas' gulv?
De nye regler er ikke trådt i kraft endnu (hvis jeg antager, at Jon har ret) det betyder vel, at det stadig anses som fagmæssigt udført, hvis det er gulvgips. Desuden findes der vel mange gulve udført sådan, som har det godt? Hvis der ikke er nogen fugtspærre under gips/spån gulvet, så kan vel den fugt, som trænger gennem tætningslaget, tørre op godt. Jeg har altså opfattet det, som at det er fugtfølsomheden, som skulle være årsagen til at stoppe med at bruge gips i gulvet.
Omtrent sådan her tolker i hvert fald jeg det, som dels er skrevet i denne tråd tidligere + andre tråde. Jeg kan selvfølgelig tage meget fejl med.
1. K-rauta-fyr eller Jon, hvem har ret angående kommende brancheregler, rent generelt tror jeg på Jon.
2. Gulvgips i Thomas' gulv?
De nye regler er ikke trådt i kraft endnu (hvis jeg antager, at Jon har ret) det betyder vel, at det stadig anses som fagmæssigt udført, hvis det er gulvgips. Desuden findes der vel mange gulve udført sådan, som har det godt? Hvis der ikke er nogen fugtspærre under gips/spån gulvet, så kan vel den fugt, som trænger gennem tætningslaget, tørre op godt. Jeg har altså opfattet det, som at det er fugtfølsomheden, som skulle være årsagen til at stoppe med at bruge gips i gulvet.
Omtrent sådan her tolker i hvert fald jeg det, som dels er skrevet i denne tråd tidligere + andre tråde. Jeg kan selvfølgelig tage meget fejl med.
Jeg må lige spørge om en ting vedrørende gulvet. Kan man ikke lægge gulvgips på hele badeværelsesgulvet undtagen der, hvor bruseren skal være? Jeg mener, at man tager flytspackel dér, hvor bruseren er. Dette hvis man for eksempel kun skal have brusedøre og ikke en kabine. Hvis man derefter har klinker over hele gulvet, kan man ikke gøre det så?
Jeg har ret.Mikael_L sagde:
Gulvgips har der i princippet ikke været nogle problemer med, men det ryger ud bare ved at man nu vil forbyde kartongips i hele badeværelset. Årsagen til ikke at have det er, at det er helt unødvendigt i og med, at man alligevel skal spartle hældning. Og det er stadig helt tilladt.Mikael_L sagde:2. Gulvgips i Thomas' gulv?
De nye regler er ikke trådt i kraft endnu (hvis jeg antager, at Jon har ret) det betyder vel, at det stadig anses fagmæssigt udført, hvis det er gulvgips. Desuden findes der vel mange gulve udført sådan som har det godt? Hvis der ikke er nogen fugtspærre under gips/spån gulvet, så kan vel den fugt, der trænger gennem tætningslaget, tørre op godt. Jeg har altså opfattet det som, at det er fugtfølsomheden, der skulle være årsagen til at stoppe med at bruge gips i gulvet.
Thomas: Hvis det var 12 mm op til kanten på brønden, er det perfekt. Præcis sådan skal det være, hvis man skal flydespartle på spånet. Men du har måske allerede lagt gipsen, og det bliver sikkert også godt.
Gulvgipsen lægges lige om lidt, primede spånpladen i går. Har som sagt ikke helt tæt rundt om brønde og rør, så gipsen bliver perfekt til det. Og så har vi det der med, at træ ikke er et dødt materiale. Så for mig er det bestemt, at det bliver gulvgips nu i hvert fald.jon_h sagde:
Hvilke bygherrer taler du om da? Ikke snedkeren du nævnte længere oppe i tråden i hvert fald. De, der har det argument, ved ikke, hvad de taler om. Dette er en velafprøvet konstruktion, en af to som er tilladt i PER's brancheregler. Derudover er det en konstruktion som alle spartelleverandører og alle forsikringsselskaber godkender. Det forekommer ikke, at der bliver problemer med denne konstruktion. Den konstruktion, du har valgt, vil derimod snart blive forbudt. Hvordan tænker du omkring det?
Og du, som ikke er inde i emnet, vælger af en eller anden ubegribelig grund at lytte til dem, der modsiger branchereglerne, materialeleverandørerne og forsikringsselskaberne. Hvad ville det kræve for at overbevise dig? Hvilke beviser vil du have, Thomas?
Og du, som ikke er inde i emnet, vælger af en eller anden ubegribelig grund at lytte til dem, der modsiger branchereglerne, materialeleverandørerne og forsikringsselskaberne. Hvad ville det kræve for at overbevise dig? Hvilke beviser vil du have, Thomas?
Klik her for at svare