Bliver gulvgips alligevel, eftersom det var planlagt, derfor er det ikke tæt rundt om gulvafløbene. Hvis vi bruger flydespartel nu, vil bjælkelaget blive fyldt med flydespartel...

Eller så tætnes man omkring brøndene. Hvordan er de monteret i bjælkelaget?

I vil altså hellimme gulvgipsen med rigtig lim beregnet til formålet, type Ardex S48?

Hej undskyld at jeg blander mig lidt her men. gulvgips er ikke godkendt i dag hvis man skal have tætningslag over. uanset spartling eller ej. dels fordi man siger at der er risiko for at papkanten slipper på gipsen, men også fordi det er uhyre følsomt for skimmel. angående nye brancheregler så bliver det minerit der gælder på vægge... ps. arbejder med vandskader... ds

Gulvgips er ikke godkendt i dag ifølge hvad for regler? Som både jeg og janus skrev tidligere i tråden kommer man ikke til at få bruge kartonggips i badeværelse ifølge de nye PER's branchenormer. De kommer 1/7, og har en overgangsperiode på et år.

Men jeg vil gerne vide, hvad du taler om.

jon_h sagde:
Eller så tætner man rundt om brøndene. Hvordan er de monterede i bjælkelaget?

I vil altså hellimme gulvgipsen med rigtig lim beregnet til formålet, typisk Ardex S48?
Har ingen anelse om hvordan brøndene er monteret, i bjælkelaget antager jeg. Derefter er der udskåret firkantede huller rundt om brøndene nogenlunde godt.
Selvfølgelig vil vi hellimme med godkendt lim.

Altså det her med gipsens være eller ikke være. Så længe det var godkendt, da man byggede, så er det vel ikke noget problem?

Præcis, og det er godkendt i dag. Klitsie ved underligt nok ikke, hvad han/hun taler om, trods arbejde med vandskader.

Så kan man jo selvfølgelig resonere sådan, at hvis man ved, man risikerer at få problemer med en bestemt konstruktion, så vælger man måske at fravælge den, selvom den ikke er blevet forbudt i branche-reglerne endnu.

Har nu snakket med en tømrer, og han er allerede gået væk fra gulvgips. Så nu bliver det enten dobbelt gulvspån (hvis vi skal hæve niveauet) eller bare forsøge at tætne rundt om brøndene på en eller anden måde. Hvad kan man bruge til at gøre det? Silikone?

Oj, han lykkedes altså med at overtale jer altså.. Hvilke argumenter havde han, som jeg ikke havde?

Hvor store er sprækkerne? Ligger der ingen kortlingar under? Er brønden ikke monteret i en monteringsplade? Spartelmassen kan ikke hænge frit over en større strækning over en sprække uden støtte under.

jon_h sagde:
Oj, han lykkedes altså at overtale jer altså.. Hvad havde han for argumenter, som jeg ikke havde?

Hvor store er sprækkerne? Ligger der ingen kortlingar nedenunder? Er brønden ikke monteret på en monteringsplade? Spartlen kan ikke hænge frit over en sprække uden støtte nedenunder.
Var ingen overtalinger. Havde jo tænkt at ignorere gipsen, indtil jeg fandt ud af, at det ikke var tæt rundt om brøndene. Jeg ved ikke rigtig, hvordan brøndene er fastgjort, det er jo blikkenslagerens (svogerens) job. Skal se, om jeg kan finde et billede, jeg tog, inden gulvpladerne blev sat på plads.

Aha. Ja, hvis du tager et billede, er det meget nemmere at sige, hvordan du skal gøre.

Af billederne inden spånet var lagt, var dette det eneste, jeg kunne finde. Der ligger jo kortlingar der, så vidt jeg kan se.

• Kortlingar på gul isolering med en rund plastdel ovenpå.
Målt nu, og det er 12mm fra spånpladen til øvre kant på brønden. Bliver jo en masse flydespartel og et lag gulvspån til fungerer jo ikke. Ser at der findes noget der hedder "gulv rotspån" som er 10mm, hvad er det? Kan det mon fungere?

Ligemeget nu, vi købte gulvgips alligevel. Ifølge fyren hos K-Rauta skulle der ikke engang komme nogle nye bestemmelser. Han havde åbenbart talt med "dem" forleden. Sagde også, at der går meget mere flydespartel til, hvis man spartler på træ mod gips.

Mikael_L
Personligt ville jeg stole 1000 gange mere på jon_h end nogen fra K-rauta.

Men men, det er mig det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.