22,976 læst ·
58 svar
23k læst
58 svar
Gulvgips - hvorfor?
Der findes jo ekstra hård "væg" gips, som er samme type som gulvgips, bare i væggipsens størrelse. Dog ser det ikke ud til at være så populært i Sverige med ekstra hård gips. Jeg satte almindelig gips op på væggene i min økonomiafdeling, og det fortryder jeg meget. Der kommer mærker ved den mindste stød. Til resten af huset, dvs. hoveddelen, købte jeg ekstra hård gips fra Finland, da jeg bor tæt på grænsen. Meget meget bedre.
Hvordan fungerer det at skrue i ekstra hård gips?Brannmark sagde:Der findes jo ekstra hård "væg"-gips som er samme type som gulvgips, bare med væggipsens størrelse. Dog virker det ikke til at være så populært i Sverige med ekstra hård gips. Jeg satte almindelig gips i min økonomiafdeling på væggene, og det fortryder jeg stort. Der kommer mærker ved den mindste lille stød. Til resten af huset, dvs hoveddelen, så købte jeg ekstra hård gips fra Finland, da jeg bor tæt på grænsen. Meget meget bedre.
Min erfaring er, at jo hårdere gipsen er, desto større risiko er der for, at den buler op omkring skruehovedet, og det bliver sværere at spartle, så det bliver helt glat.
/Patrik
Fungerer fint at skrue i, hvis man har de rette skruer og skruer dem i helt lige. Hvis du vinkler skruen det mindste, bliver der buler. Købte fine skruer i Finland, der ser præcis ud som en almindelig gips skrue, bare med en anden vinkel på hovedet. De ekstra hårde gips skruer, jeg har købt i Sverige, synes jeg har alt for lille hoved til at skrue som den skal. Desuden bliver der flere buler med dem.
Finnerne har meget fine byggematerialer. I Sverige bruger vi 45x70 i regeltræ, dvs det giver 96-97mm færdig væg. Hvad er en dørkarm, jo den er 92-93mm. Hvad sker der med foderne, jo de "tipper" lidt. I Finland har de 44x66mm som regeltræ, dvs færdig væg med tapet er 92-93mm.....
Finnerne har meget fine byggematerialer. I Sverige bruger vi 45x70 i regeltræ, dvs det giver 96-97mm færdig væg. Hvad er en dørkarm, jo den er 92-93mm. Hvad sker der med foderne, jo de "tipper" lidt. I Finland har de 44x66mm som regeltræ, dvs færdig væg med tapet er 92-93mm.....
66 mm er vel alligevel i det mindste lag, jeg har selv 95mm + OSB + Gips totalt 143 mm og bestiller karme efter det eller bygger ud til de rigtige mål.Brannmark sagde:Fungerer fint at skrue i, hvis man har de rigtige skruer og skruer skruen helt lige ind. Vinkler du skruen det mindste, så bliver der bølger. Købte fine skruer i Finland, som ser præcis ud som en almindelig gipsskrue, men med en anden vinkel på hovedet. De ekstra hårde gips skruer jeg har købt i Sverige synes jeg har alt for lille hoved til at skrue som det skal. Desuden bliver der mere bølger med dem.
Finlænderne har meget fine byggematerialer. I Sverige bruger vi 45x70 i almindeligt træ, dvs. det giver 96-97mm færdig væg. Hvad er en dørkarm, jo, den er 92-93mm. Hvad sker der med listerne, jo de "tipper" lidt. I Finland har de 44x66mm som standardtræ, dvs. færdig væg med tapet er 92-93mm.....
Med 95mm og OSB + Gips får man en stum væg med gode lydegenskaber
/Patrik
Det er vel en forskel på cirka 3 kr./løbende meter på træet eller cirka 5 kr./m² indervæg, hvis man vælger 70mm i stedet for 95mm. 5% forskel for hele vægkonstruktionen er ikke meget for den kvalitetsforbedring, desuden får man bedre plads til installationer.Brannmark sagde:
/Patrik
Men rummene bliver jo så forbandet små, så!!!Pasta sagde:
Har ikke talt med dem endnu, men søsteren sagde, at de havde gulvgips, fordi det stort set er det eneste, der ikke bevæger sig, så der ikke opstår revnedannelser i klinkerne.jon_h sagde:
Når vi var og kiggede på kakel og klinker på Kakelcentraen i Växjö, sagde sælgeren, at der ville komme nye bestemmelser nu til sommer. Det nye var, at man ikke måtte have gips på gulvet i badeværelset, det skal være flydespartel.
Jo men klart vi skal have flydespartel. Men spørgsmålet er jo, om vi skal have gips under eller ikke.
Okay, så må vi skynde os at blive færdige, for vi har allerede gips i loft og vægge.