S
H hul sagde:
læs igennem forskningen jeg lige linkede til.
der tester de virkelige konstruktioner og har meget klare svar på, at sådan som du bygger, ikke er tilstrækkeligt.
Du bygger simpelthen forkert
H hul sagde:
Nedenfor kommer uddrag fra Resultater og Konklusioner fra forskningen for dem, der ikke gider læse det hele.
SBH: Du mener stadig ikke, at du bygger forkert, snyder med byggeriet, selv når du har sort på hvidt, at din metode er forkert, og forskning har vist dette.

Det har vist sig, at luftudskiftning og konvektiv fugttransport i hulrum påvirkes af et meget stort antal faktorer. Hovedkonklusionerne fra arbejdet er, at:

•  konvektiv fugttransport og udtørringsforløb i hulrum fremmes af en stor hulrumsbredde 25- 40 mm og lodrette lægter, der ikke øger strømningsmodstanden

•  med vandrette, perforerede stållægter reduceres den konvektive fugttransport sammenlignet med lodrette lægter, især når hulrumsåbningerne ikke begrænser strømningsarealet

•  hulrum med bredde < 10 mm har en stærkt begrænset konvektiv fugttransportkapacitet, og udtørringstider kan blive meget lange

•  årstid, facadefarve, facadeorientering, hulrumshøjde og detaljeudformning ved hulrumsåbningerne er alle faktorer, der har betydning for størrelsen af mulig konvektiv fugttransport
Fugtudveksling og konvektiv fugttransport
Med våde materialoverflader mod hulrummet varierer det beregnede fugtudveksling [g/m2∙døgn] inden for vide grænser. Liten hulrumsbredde, nordorientering, lys facadefarve og vandrette lægter påvirker fugtudvekslingen negativt. I denne udtørringsfase gælder, at fugtudvekslingen:

•  er cirka 30 gange større ved 40 mm hulrumsbredde sammenlignet med 5 mm (sydorientering)

•  reduceres til cirka en fjerdedel ved nordorientering i stedet for sydorientering

•  reduceres til cirka en tredjedel hvis farven er lys i stedet for mørk (sydorientering)

•  reduceres til mindre end halvdelen med vandrette lægter i stedet for lodrette
    1. Luftudskiftning over lang tid
      Den gennemsnitlige luftudskiftning i eksperimentvæggenes hulrum i perioden oktober til februar kunne anslås til:
      •  230-310 oms/h ved udførelse med lodrette lægter

•  75-100 oms/h ved udførelse med vandrette lægter Lindab

•  95-130 oms/h ved udførelse med vandrette lægter Europrofil
disse tre vægge på en sydvendt væg på 7 meter. måling udført på nogle få dage
væggene har målene 1.0x2.1 m (BxH) hvor en side af væggen er plexiglas.
giver ikke noget reelt resultat.
du kan se med røg se luftens vandring. du kan selvfølgelig måle luftstrømmen.
men du får ikke frem hvordan en reel væg fungerer.

og så at du bringer en 7 år gammel i forskningsverdenen er den antik

Senest redigeret af en moderator:
H
SBH sagde:
disse tre vægge på en sydvæg på 7 meter. måling gjort på nogle få dage
væggene har målene 1.0x2.1 m (BxH) hvor en side af væggen er plexiglas.
giver intet reelt resultat.
du kan se med røg se luftens vandring. du kan selvfølgelig måle luftstrøm.
men du får ikke frem, hvordan en virkelig væg fungerer.

og så at du frembringer en 7 år gammel, i forskningsverdenen er den antik
haha stop nu, indse bare nu, at du er overbevist.

beskæftiger mig ikke engang med at svare på ovenstående latterlige påstande, for alle i denne tråd inkl. dig ved, at det er bare latterligt at sige sådan noget.

S
H hul sagde:
haha stop nu, indse bare nu at du er modbevist.

gider mig ikke engang at svare på ovenstående latterlige påstande for alle i denne tråd inkl. du ved at de er bare latterligt at sige noget sådant.
over bevist med hvad ?

S smurfen72 sagde:
Du skal nok læse anvisningen en gang til så ser du at de bruger afstandsstykker.
Læs ordentligt! ekstra afstandsstykker har jeg skrevet. Klart det skal være afstandsstykker ellers virker det ikke.

Og for os, som fornuftigt nok har liggende facadetræbeklædning på vertikale strøer:
Hvor meget dårligere bliver fugttransporten på grund af musbåndene, som sidder i nederkanten?
Nja, der er vel i hvert fald 50% huller i musbåndene.

OT
At jeg satte horisontale strøer på det nye hus skyldes meget mine indtryk fra det norske Sørlandet, hvor jeg sejlede meget før. Hvert andet hus havde liggende panel og jeg undersøgte lidt hvorfor.
Liggende panel, falsede eller noterede, var bedre ved kystens kraftige slagregn, var svaret. Det lukker altså mindre vand ind end utæt, udtørret stående overlægs- eller overlægsbræddepanel.

• Synes
Prosit og 1 anden
  • Laddar…
S
synes admin sletter mine og hul indlæg som ikke giver noget til trådskaberens spørgsmål

H
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Og for os, som fornuftigt nok har liggende facadepaneler på vertikale lægter:
Hvor meget dårligere bliver fugttransporten pga. musebåndene, som sidder i underkanten?
Nja, der er vel i hvert fald 50% sprækker i musebåndene.

OT
At jeg satte horisontal lægte på det nye hus skyldes meget mine indtryk fra Norske Sørlandet, hvor jeg sejlede meget før. Hvert og hvert andet hus havde liggende panel, og jeg undersøgte lidt hvorfor.
Liggende panel, falsede eller spontede, var bedre ved kystens kraftige slagregn var svaret. Lukker altså mindre vand ind end utæt, opspaltet stående lås-/låslistepanel.
Ja i Norge er der krav til at have dem, dog skal man vide at Norge generelt er meget mere udsat end Sverige.

Hvad angår spørgsmålet om musebånd, har jeg ingen anelse om svaret.

H
H hul sagde:
haha stop nu, indse bare nu at du er blevet overbevist.

Jeg gider ikke engang svare på de ovenstående latterlige påstande, for alle i denne tråd incl. du ved, at det bare er latterligt at sige sådan noget.
Jeg vil alligevel svare dig, så du kan se, hvor latterlige dine påstande er.

SBH sagde:
dessa tre vægge på en sydvæg på 7 meter. måling udført på nogle få dage
væggene har mål 1.0x2.1 m (BxH) hvor en side af væggen er plexiglas.
giver intet virkeligt resultat.
du kan se med røg se luftens bevægelse. du kan selvfølgelig måle luftstrømmen.
men du får ikke frem, hvordan en virkelig væg fungerer.

og så at du fremhæver en 7 år gammel i forskningsverdenen er den antik

Angående 7 år gammel forskning:
Relativitetsteorien er udviklet 1905, altså mere end 7 år gammelt. Motsætter du dig denne også?
Tror du seriøst, at alt, hvad der undervises på universitet og skoler mm. er opdateret i 2017? og så laves om hvert år?
Kan du ikke modbevise med nogen undersøgelse, der er nyere (hvilket du ikke har kunnet), så må man jo antage, at den seneste gælder, eller?

S
H hul sagde:

Angående 7 år gammel forskning:
Relativitetsteorien er udviklet i 1905, altså mere end 7 år gammel. Modstrider du også denne?
Tror du seriøst, at alt, hvad der undervises på universitet og skoler mm er opdateret 2017? og derefter revideres hvert år?
Kan du ikke modbevise med en nyere undersøgelse (hvilket du ikke har kunnet), så må man jo antage, at den seneste gælder, ikke sandt?
jeg kan ikke fremskaffe en undersøgelse, der ikke er lavet. men vi kan tage det på internmail efter ferien

H
SBH sagde:
tycker admin tar bort mina och hul inlägg som inte ger något åt trådskaparens fråga
Synes ikke jeg, del tråden i to i stedet.
synes dine og mine inlägg skal findes tilbage er nok matnyttig information som flere berøres af på forumet.

H
SBH sagde:
jeg kan ikke fremvise en undersøgelse, der ikke er lavet. men vi kan tage det på internmail efter ferien
Men jeg har jo lykkedes med at finde flere på bare et par minutter, hvordan kan det være?

S
H hul sagde:
Men jag har jo lyckats få fram flere på bare noen få minutter, hvordan kommer det sig?
för du har forskningstudier. jeg har bara hus utan nogen forskning på

H
SBH sagde:
for du har forskningsstudier. jeg har bare hus uden nogen forskning på
Men hvordan ved du, at disse huse er sunde?

Jeg har renoveret mange huse og revet huse ned i mine dage, og det er jo ikke sjældent, man støder på skimmelvækst bag facaden og i væggen.
Et almindeligt sted er også på bagsiden af diffplasten (ydersiden).

S
H hul sagde:
Men hvordan ved du, at disse huse er sunde?

Jeg har renoveret mange huse og revet huse ned i mine dage, og det er jo ikke sjældent, man støder på skimmelvækst bag facaden og i væggen.
Et almindeligt sted er også på bagsiden af diffplasten (udsiden)
for huse inspiceres, huse bygges om, paneler skiftes ud, fordi den næste ejer vil have en anden slags panel.

efter at have læst lidt flere af dine andre indlæg forstår jeg, at der er meget vrøvl fra din side.

H hul sagde:
Præcis, desuden synes jeg ikke man skal stirre sig blind på beskrivelser/anvisninger fra leverandører.

Disse er ofte udarbejdet for at være profitmaksimerende og billige, så man kan få deres system til at gå op i et projekt.

Hvis man ved, at de nemt kan forbedres (som i dette tilfælde med en ekstra bær lægte), så synes jeg, at man skal gøre det, specielt hvis det er ens eget hus, som man planlægger at leve i.
For at være helt ærlig, så synes jeg personligt, der er meget man gør på forskellige byggeprojekter, som jeg aldrig ville gøre derhjemme.

For øvrigt angående bær lægte kontra stø lægte samt bær lægte, hvorfor lægger man stø- og bær lægte på tag og ikke bare en bær lægte? Kræver det mere ventilation på taget?
På tage har man stø lægte for at vandet, der trænger igennem fx plade samlingerne, skal kunne løbe bort.

• Synes
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.