49,616 læst ·
320 svar
50k læst
320 svar
Giver Isovers distansbøsning luftspalte (facadeplade)?
Nå men tanke på at forskningen understøtter alt jeg siger, og du ikke har lykkedes i at finde noget der understøtter dine teorier, og ikke nogen andre i denne tråd heller.SBH sagde:
Foruden så at du har gjort så før, og det virkede da, hvorfor ændre sig.
Du må vel hul kunne forstå, at det går udmærket at bygge både med og uden stående lægter i overensstemmelse med et af de systemer med plader og monteringsdetaljer, der nævnes her? Har man selv lidt viden og har taget til sig tanker fra diverse metoder og tidsaldre, er det bare at vælge vej helt på egen hånd. Lidt ligesom hvad Smurfen, SBH osv. har været inde på tidligere.
Godt at du præsenterer disse rapporter og fund, men hvorfor skabe unødvendige diskussioner også. At forsøge at styrke gennem titler osv. giver i hvert fald ikke mig øget tillid.
Godt at du præsenterer disse rapporter og fund, men hvorfor skabe unødvendige diskussioner også. At forsøge at styrke gennem titler osv. giver i hvert fald ikke mig øget tillid.
det gør jeg ikke, jeg vil gerne lære noget også.SBH sagde:
Kan absolut ændre mig hvis jeg bliver overbevist.
Derfor beder jeg dig om at fremlægge nogle som helst studier/undersøgelser/artikler ja hvad som helst i princippet som understøtter dine påstande.
jeg har præsenteret fakta vedrørende det jeg har sagt fra velrenommerede personer i branchen.
plejer at fungere sådan her med personer i byggebranchen, der ikke har været aktiv i byggebranchen, men direkte fra skolebænken til en højere position.GK100 sagde:
Du må vel hul kunne forstå, at det går udmærket at bygge både med og uden stående lægter i overensstemmelse med et af de systemer med plader og montagedetaljer, der nævnes her? Hvis man selv har lidt viden og har taget til sig tanker fra diverse metoder og tidsaldre er det bare at vælge en vej helt på egen hånd. Lidt ligesom hvad Smurfen, SBH osv. har været inde på tidligere.
Godt at du præsenterer disse rapporter og resultater, men hvorfor skabe unødvendig konflikt også. At forsøge at styrke gennem titler osv. giver i det mindste ikke mig øget tillid.
GK100 sagde:
Du må da kunne forstå, at det går udmærket at bygge både med og uden stående lægte i overensstemmelse med nogle af de systemer med plader og montage detaljer, der er nævnt her? Har man selv lidt viden og har tilegnet sig tanker fra diverse metoder og tidsaldre, er det bare at vælge vej helt på egen hånd. Lidt ligesom hvad Smurfen, SBH osv. tidligere har været inde på.
Det er godt, at du præsenterer disse rapporter og fund, men hvorfor skabe unødvendig ballade også. At forsøge at styrke gennem titler osv. giver i hvert fald ikke mig øget tillid.
Ja absolut de går udmærket at bygge på begge måder, men hvis en er bedre og den anden ikke er helt tilstrækkelig, hvilket er almindeligt kendt og påvist i de fleste studier, jeg har læst, så er det vel godt, at det præsenteres for folk, der tror, at de bygger rigtigt, når de i virkeligheden bygger en risikokonstruktion.
Det vil sikkert fungere på flere huse at ikke bruge bred luftspalte, men hvorfor risikere, når man ved, at det er en risikokonstruktion, der kan undgås?
Der var jo til og med en læser, der troede, han havde ventilation gennem knudebrædderne, hvilket naturligvis ikke er korrekt.
Er det ikke godt, at de bliver oplyst, hvis nogen har anden fakta?
Men jeg er enig med dig i, at man selvfølgelig må bygge, som man vil.
Hvad? Jeg har dog arbejdet som tømrer i næsten 4 år, ikke længe, men jeg har gjort det.SBH sagde:
Men det siger lidt om dig, utroligt snæversynet at folk der kommer fra skolen ikke er i stand til det. Det siger mest om dig og din indstilling.
har længe arbejdet med folk som kommer direkte fra skolebænken. fået visse til at forstå at alt kan man ikke læse sig til.H hul sagde:
fire år giver ingen god indsigt.
okay så har vi klart gjort at jeg har arbejdet for kort tid og bare er en akademiker hvilke man ikke skal lytte til.SBH sagde:
kan vi vende tilbage til spørgsmålet? kan du fremlægge nogle som helst studier/undersøgelser/artikler ja hvad som helst i princippet som understøtter dine påstande.
jeg har præsenteret fakta vedrørende det jeg har sagt fra velrenommerede personer i branchen.
du har givet fakta fra teorier og forskning.H hul sagde:okej då har vi klart gjort att jag har arbejdet for kort tid og kun er en akademiker, hvem man ikke skal lytte til.
kan vi vende tilbage til spørgsmålet?
kan du fremlægge nogle som helst studier/undersøgelser/artikler ja hvad som helst i princippet som understøtter dine påstande.
jeg har kun fakta fra huse, der stadig står med fungerende facade.
Her kommer nogle uddrag fra en meget omfattende forskningsartikel, hvor man har lavet tests på virkelige bygninger osv., men den er lavet af en akademiker. Jeg anbefaler virkelig at læse denne.
"Resultaterne viser små forskelle i udtørringstid mellem sprækker med bredde 25 og 40 mm udført med vertikale lægter, især hvis detaljeudformningen ved sprækkeåbningerne begrænser strømningsarealet. En udformning med liggende stållægter forlænger udtørringstiden sammenlignet med vertikale trælægter, især hvis facaden er lys eller nordorienteret. Et bemærkelsesværdigt resultat er, at en lille sprække-bredde (< 10 mm) er meget ugunstig for udtørringstiden, som, afhængig af de præcise materialevalg, kan være på niveau med de udtørringstider, der opnås, når facaden helt mangler luftsprække og har et facadelag af puds på isolering."
"Lille spræk-bredde, lys facadefarve og nordorienteret facaderetning vises at være ugunstige faktorer for fugtudvekslingen"
https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4219237/1730985.pdf
"Resultaterne viser små forskelle i udtørringstid mellem sprækker med bredde 25 og 40 mm udført med vertikale lægter, især hvis detaljeudformningen ved sprækkeåbningerne begrænser strømningsarealet. En udformning med liggende stållægter forlænger udtørringstiden sammenlignet med vertikale trælægter, især hvis facaden er lys eller nordorienteret. Et bemærkelsesværdigt resultat er, at en lille sprække-bredde (< 10 mm) er meget ugunstig for udtørringstiden, som, afhængig af de præcise materialevalg, kan være på niveau med de udtørringstider, der opnås, når facaden helt mangler luftsprække og har et facadelag af puds på isolering."
"Lille spræk-bredde, lys facadefarve og nordorienteret facaderetning vises at være ugunstige faktorer for fugtudvekslingen"
https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/4219237/1730985.pdf
læs forskningen jeg netop linkede til. der tester de virkelige konstruktioner og har meget klare svar på, at den måde du bygger på, ikke er tilstrækkelig. Du bygger ganske enkelt forkertSBH sagde:
ja leter du tilstrækkeligt længe så kommer du til mit licentiatafhandling.H hul sagde:Her kommer nogle uddrag fra en omfattende forskningsartikel, hvor der er udført tests på virkelige bygninger osv., dog er den udført af en akademiker.
Jeg anbefaler virkelig at læse denne.
"Resultaterne viser små forskelle i udtørringstid mellem spalter med bredde 25 og 40 mm udført med lodrette lægter, især hvis detaljeudformningen ved spalteåbningerne begrænser strømningens areal. En udformning med liggende stållægter forlænger udtørringstiden sammenlignet med lodrette trælægter, især hvis facaden er lys eller nordorienteret. Et fremtrædende resultat er, at en lille spaltes bredde (< 10 mm) er meget ugunstig for udtørringstiden, som, afhængig af de nøjagtige materialevalg, kan være på lige fod med de udtørringstider, der opnås, når facaden helt mangler luftspalte og har et facadelag af puds på isolering."
"Lille spaltes bredde, lys facadefarve og nordorienteret facaderetning vises at være ugunstige faktorer for fugtudvekslingen"
[link]
hvilket jeg skriver omtrent det samme bare for en anden virksomhed og anden Tekniska Högskola
Neden kommer uddrag fra Resultater og Konklusioner fra forskningen for jer, der ikke har tid til at læse det hele.
SBH: du mener stadig ikke, at du bygger forkert, ja, endda bygger fuskket, når du har fået sort på hvidt, at din metode er forkert, og forskning har vist dette
Det er blevet vist, at luftomsætning og konvektiv fugttransport i luftspalter påvirkes af et meget stort antal faktorer. Hovedkonklusionerne fra arbejdet er, at:
Med våde materialoverflader mod spalten varierer det beregnede fugtafvækst [g/m2∙døgn] inden for vide grænser. Lille spaltesbredde, nordorientering, lys facadefarve og horisontale lægter påvirker fugtafvæksten negativt. I denne udtørringsfase gælder det, at fugtafvæksten:
SBH: du mener stadig ikke, at du bygger forkert, ja, endda bygger fuskket, når du har fået sort på hvidt, at din metode er forkert, og forskning har vist dette
Det er blevet vist, at luftomsætning og konvektiv fugttransport i luftspalter påvirkes af et meget stort antal faktorer. Hovedkonklusionerne fra arbejdet er, at:
- konvektiv fugttransport og udtørringsforløb i spalter begunstiges af en stor spaltesbredde 25-40 mm og lodrette lægter, der ikke tilføjer strømningsmodstand
- med horisontale, perforerede stållægter reduceres den konvektive fugttransport sammenlignet med lodrette lægter, især når spalteåbningerne ikke begrænser strømningsarealet
- spalter med bredde < 10 mm har en stærkt begrænset konvektiv fugttransportevne, og udtørringstider kan blive meget lange
- årstid, facadefarve, facadeorientering, spalteshøjde og detaljeudformning ved spalteåbningerne er alle faktorer, der har betydning for størrelsen af mulig konvektiv fugttransport
Med våde materialoverflader mod spalten varierer det beregnede fugtafvækst [g/m2∙døgn] inden for vide grænser. Lille spaltesbredde, nordorientering, lys facadefarve og horisontale lægter påvirker fugtafvæksten negativt. I denne udtørringsfase gælder det, at fugtafvæksten:
- er cirka 30 gange større ved 40 mm spaltesbredde sammenlignet med 5 mm (sydorientering)
- reduceres til cirka en fjerdedel ved nordorientering i stedet for sydorientering
- reduceres til cirka en tredjedel, hvis farven er lys i stedet for mørk (sydorientering)
- reduceres til mindre end halvdelen med horisontale lægter i stedet for lodrette
- Luftomsætning over lang tid
Den gennemsnitlige luftomsætning i eksperimentvæggens spalter i perioden oktober til februar kunne estimeres til:
- 230-310 oms/h ved udførelse med lodrette lægter
- 75-100 oms/h ved udførelse med horisontale lægter Lindab
- 95-130 oms/h ved udførelse med horisontale lægter Europrofil
- 230-310 oms/h ved udførelse med lodrette lægter
- Luftomsætning over lang tid