Hænger ikke med er der forskning, som modsiger det, du har præsenteret? 8-12 mm, hvilket er ret almindeligt, er hele spalten, som bliver mellem pap og panelet ved traditionel isolering med f.eks. isovers løsning, bliver spalten lige så grov som lægterne, gætter jeg, omkring 28-34 mm, men den vertikale spalte bliver mindre, der bruges kun spalten i eller mellem brædderne. Jeg har ingen anelse om, hvor stor spalte der kræves for at få et trykudjævnende kammer, men gætter, at der kræves en meget lille spalte for at udjævne trykket, eller hvor stor spalte kræves der?

Det der som HUL skriver om trykudjævnede kamre osv er jo bare nonsens, og det er lidt synd, for i princippet har HUL jo ret!

Yderpanelet fugtes ved regn, noget vand trænger ind bag panelet, og fugten skal ventileres væk for ikke at blive i isolering og træ og give anledning til skimmel.

Så en luftspalte er nødvendig, og den skal naturligvis være åben foroven og forneden, så der kan blive lidt luftudskiftning gennem konvektion, og som ventilerer fugten væk. Det er jo elementær fysik!

At løse dette med en ekstra centimeter tyk lægte bagved sømmelægten når man har stående panel synes jeg er en billig pris for at holde ydervæggene sunde og tørre!

Normalt tror jeg panelet klarer sig fint uden luft spalte, den er jo så tynd ca 22 mm, så den tørrer godt, selvom den kun tørrer udad, men derimod isoleringen vil nok tage noget fugt til sig. En almindelig 45*95 nysavet tørrer på nogle uger, hvis den ligger frit, og det bør også panel gøre, som kun tørrer til én side.

Ja, det havde jo gået. Hvis man ikke havde malet huset med hvad der nærmest kan sammenlignes med en plastikpose.

Man vælger jo farve selv at male med farve som er som en plastpose må være usædvanligt dumt uanset om man har luftmellemrummet eller ej.

Det kommer jo an på om man kan lide at male eller ej.

Forstår ikke hvad det har med sagen at gøre uanset om man kan lide at male eller ej, bør man vælge en farve som ikke kan sammenlignes med en plastikpose at male med sådan noget hvad det nu er vil nok ødelægge huset mere end beskytte.

• Synes
1
  • Laddar…
H
S smurfen72 sagde:
Normalt tror jeg panelet klarer sig godt uden luft spalte den er jo så tynd ca 22 mm så den vil tørre godt selvom den kun tørrer udad, men derimod isoleringen vil få en del fugt i sig. En almindelig 45*95 nysavet tørrer på nogle uger hvis den ligger frit, og det bør også panel gøre som kun tørrer i den ene retning.
Jo men men dit ræsonnement så er jo luftspalte unødvendig.
Men nu har man en luftspalte af helt andre årsager end de du nævner.

Hvilke grunde troede du så var for ikke at få fugt i isoleringen? Stillede et spørgsmål tidligere angående hvor stor spalte der behøves men du undgår at svare på spørgsmål hvorfor gør du det?

H
Luftspaltens funktion er at være en del af en totrins-tætningsfunktion. Hvor man skelner mellem regntætningen og vindtætningen med et trykudlignende lag.

Altså vil fugten, der kommer ind i luftspalten, ventileres ud ved luftomsætning, og for at gøre dette kræves en tilstrækkelig bred luftspalte, hvor luften kan bevæge sig frit, som er åben i toppen og bunden.

Dette fører til, at trykforskellen over facaden bliver mellem tørre rum, og dermed er der ingen risiko for, at fugtig luft trykkes ind i facaden og kondenserer, alternativt at vand trykkes ind i facaden.

Det vil sige det samme som jeg skrev, at undgå at få fugt i isoleringen, selvom du forklarede det lidt mere udførligt. Du har stadig ikke svaret på, hvor stor en luftspalte der er nødvendig; hvorfor undgår du at svare på spørgsmålet?

H
S smurfen72 sagde:
Dvs samma som jag skrev att inte få fukt i isoleringen fast du la ut texten lite mera. Du har fortfarande inte svarat hur stor luftspalt som är nödvändig varför undviker du svara på frågan ?
jeg kan ikke svare i en nøjagtig tal og de er ikke min mening heller.
Uden snarere at de kræves en luftspalte og kun horisontal lægte samt panel ikke opfylder fuldgod luftspalte.
Mange har forespråket at de rækker med horisontal men da vil ikke fugt kunne ventileres bort hvilket leder til en fugtig "luftspalte" og dermed fylder ikke to-stegstætningen nogen funktion og fugtig luft vil trænges ind i facaden.

Men flere af rapporterne viste jo at de var markant forskel i udtørringstid på om man forøget fra nogle mm til op mod 15-20mm.

Men nu svarede du i hvert fald hvilket er en forudsætning for en slags diskussion. Spørgsmålet er om det gør noget med længere udtørringstid. Et traditionelt luftspalte sig 12 mm hvor papir og isolering ofte bølger ud og ligger tættere end det til panelet ser ud til at fungere godt hvad jeg ved men isover typen med ca 30 mm spalte + vertikal ventilation via spor i panelet skulle ikke fungere lyder urimeligt for mig.

H
S smurfen72 sagde:
Men nu svarede du i det mindste, hvilket er en forudsætning for en eller anden form for diskussion. Spørgsmålet er, om det gør noget med længere udtørringstid. Et traditionelt luftspalte på sig 12 mm, hvor pap og isolering ofte buler ud og ligger nærmere end det til panelet, synes at fungere godt, så vidt jeg ved, men isover-typen med ca. 30 mm spalte + vertikal ventilation via spor i panelet skulle ikke fungere, lyder urimeligt for mig.
Nej, nu taler vi jo forskelligt eller det samme afhængigt af, hvordan man ser det.

Den luftspalte, som flere har foreslået her, og som Isover havde med i en montageanvisning, bestod af horisontal lægte og panel direkte på det.
Altså 0 mm luftspalte, hvor panelet ligger op ad sømmelægten. Det var dette, jeg var imod.

Hvor får du nogle 30 mm plus vertikal lægte fra?
Såfremt er det jo fremragende, men det var ikke det, der blev diskuteret i tråden, og som flere foreslog

Det bliver 30 mm spalte mellem isolering og panel, men den vertikale ventilation mellem fagene sker via spor eller sprækker mellem panelet. En kort indsnævring på et rør inden for vvs eller vent giver ikke så stor strypning af flowet, og antager at det bliver lignende her også at luftstrømmen bliver større end hvad de små spor ville have givet, hvis det udelukkende blev ventileret via dem, eftersom spalten er så stor på størstedelen af væggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.