H
SBH sagde:
du mener lægger forslag på noget som er skadeligt mod panel og sin isolering.

så du synes at træpanel facader skal bygges ligværdigt mod hvad puds/mursten facader bygges?
Men du må jo forstå, at bare fordi en leverandør siger en monteringsmetode, behøver den ikke være korrekt.

Leverandørerne af et-lags tætte pudsfacader foreslog jo deres monteringsmetode længe efter alle problemerne opstod. Synes du stadig, det var godt dengang, fordi leverandøren sagde det, men al forskning viste, at det ikke var det?

Desuden er det jo mærkeligt, at du stoler mere på leverandøren end en forsker.
Hvad tror du leverandører har i tankerne? Og hvad tror du, en forsker har?

Jeg har vist utallige artikler og studier, der har vist, at bred luftspalte er nødvendig, og bære- samt strølægt er vigtigt.
Også at horisontal plus luftning via panelet ikke er tilstrækkeligt.
Du har ikke kunnet vise noget, der understøtter dine påstande, bortset fra at du har bygget huse, hvor det har virket, så derfor har alle forskere fejl.

• Synes
Nyfniken
  • Laddar…
S
H hul sagde:
Men du må da forstå, at bare fordi en leverandør siger en monteringsmetode, behøver den ikke at være korrekt.

Leverandørerne af enstegsforsællede pudsfacader anbefalede jo deres monteringsmetode længe efter, at alle problemerne opstod. Synes du stadig, at det var godt, da, fordi leverandøren sagde det, selvom al forskning viste, at det ikke var det?

Desuden er det jo mærkeligt, at du stoler mere på leverandøren end på forskere.
Hvad tror du, leverandører har i tankerne? Og hvad tror du, en forsker har?

Jeg har vist adskillige artikler og studier, der har vist, at en bred luftspalte er nødvendig, og at bær- samt strølægter er vigtige.
Også at horisontal plus ventilation via panelet ikke er tilstrækkelig.
Du har ikke kunnet vise noget, der understøtter dine påstande, bortset fra at du har bygget huse, hvor det har fungeret, og derfor mener du, at alle forskere har uret.
skal jeg være nødt til at bore huller og sætte måleinstrumenter? tror ikke, at ejerne vil det.
hvorfor vil du have bær- og strølægter på en væg?

H
SBH sagde:
ska jag behöva borra hål sätta mätinstrument? tror inte att ägarna vill det.
varför vill du ha bär och ströläkt på en vägg?
Der findes også ikke-destruktive måleinstrumenter, som du burde vide, når du er i branchen.

Det er ikke mig, der vil have dem. Men de kræves for at opnå en fugtsikker konstruktion ifølge al forskning.
Og det er også ret logisk, at de kræves.
Men selv hvis jeg havde været i tvivl om, at de var nødvendige, men alle studier sagde, at de var påkrævet, så havde jeg monteret dem, for det er en ubetydelig ekstra omkostning.

S
H hul sagde:
Der findes ikke-destruktive måleinstrumenter også, burde du vide som er i branchen.

Det er ikke mig, der vil have dem. Men de kræves for at opnå en fugtsikker konstruktion ifølge al forskning.
Og det er også ganske logisk, at de kræves.
Men selv hvis jeg havde været tvivlende over, at de skulle kræves, men alle studier sagde, at de krævedes, så ville jeg montere dem, for de er en ubetydelig ekstra omkostning
kræves det at man monterer instrumenter i en væg?
tror ikke du ville kunne lide værdiernes fluktuation.

H
SBH sagde:
krävs det att man monterar instrument i en vägg?
tror inte du skulle gilla värdenas fluktation.
nej kræver ikke at man monterer noget i væggen.
Hvordan kan du ikke vide det som er så erfaren? hvordan måler du fugt i færdige konstruktioner?

for at svare på dit andet spørgsmål så monterer jeg plast på indersiden af væggen og vindduk mod ydersiden (bruger dog aldrig vindduk)
Hvad tænkte du på?

S
H hul sagde:
Der findes også ikke-destruktive måleinstrumenter, burde du vide som er i branchen.

Og det er også ret logisk, at de kræves.
Men selvom jeg havde været i tvivl om, de blev krævet, men alle studier sagde, at de blev krævet, så ville jeg montere dem, for de er en ubetydelig ekstra omkostning
så undrer jeg over, hvorfor du begynder med strø og bærelse på en facade. samt begynder med ét-trins og to-trins tætning på træpanel.

H
SBH sagde:
sen undrar jag varför du börjar men strö och bär på en fasad. samt börjar med enstegs och tvåstegstätnin på trä panel.

forstod ikke spørgsmålet? forklar igen så vil jeg prøve at svare

S
H hul sagde:
forstod ikke spørgsmålet? forklar igen så skal jeg forsøge at svare
hvorfor har du ikke styr på hvor man sætter strø og bærlægt?
samt hvorfor du begynder med enstegs og tostrinstætning på træpanel?

H
SBH sagde:
hvorfor har du ikke styr på, hvor man sætter lægter og lægter?
samt hvorfor du begynder med enkelt- og totrinsforsegling på træpanel?
helt ærligt, jeg har ingen idé om, hvad du spørger om?

hvis du spørger, om jeg ved, hvor man monterer lægter og lægter, så ved jeg det ja.

hvad mener du med begynder med instegs og totrinstætning på træpanel?

S
H hul sagde:
helt ærligt, jeg har ingen idé om hvad du spørger efter?

om du spørger om jeg ved hvor man monterer strrö- og bærlekt, så ved jeg det ja.

hvad mener du med begynder med indgangs- og totrinsforsegling på træpanel?
strø og bærlekt har man på taget.

enstegs- og totrinsforsegling skal man ikke spekulere på når man arbejder med træpanel

Hvad kunne ske, hvis noget vand kommer igennem panelet og ikke tørrer hurtigt nok? Isoleringen tåler vand godt, jeg mener, at denne type plade kan sidde ubeskyttet i nogle måneder ifølge producenten, og indtil regelstammen kommer vandet ikke, da vi har et heldækkende isoleringslag. Det ville være, at lægterne eller panelet tager skade i så fald, men træ tåler vand godt.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
H
SBH sagde:
strø og bærelekt har man på taget.

enstegs og tostekstætning skal man ikke fundere på når man holder på med træpanel
kalde det hvad du vil, tror alle forstår hvad du mener.

selvfølgelig kan en træpanel være både enstegstæt og tostekstæt, eller mener du at det ikke går?

H
S smurfen72 sagde:
Hvad kunne der ske, hvis eventuelt vand kommer gennem panelet og ikke tørrer tilstrækkeligt hurtigt? Isoleringen tåler vand godt, mener den type plade kan sidde ubeskyttet i et par måneder ifølge producenten, og ind til regelrammen kommer vandet ikke, da vi har et fuldstændigt isolerende lag; det skulle være, at lægten eller panelet tager skade i så fald, men træ tåler vand godt.
Måske det dummeste indlæg indtil videre i tråden, der viser din uvidenhed.

Ifølge din tankegang behøver man jo ikke bekymre sig om, at fugt kommer ind i væggen.
Væggen tåler jo alligevel fugt godt.
Hvorfor sætter vi så en diff. plast på indersiden for at forhindre, at fugt kommer ind i væggen, når væggen tåler fugt så godt?
Vil du have, at jeg forklarer det for dig, eller kan du læse op på det selv?

Tror du i øvrigt ikke, at vand kommer forbi fuldstændigt isoleringslag?
Der er en stor trykforskel over facaden, det er derfor, man har to-trins tætnede konstruktioner, hvis du ikke vidste det. Fugt vil blive presset ind i hele vægkonstruktionen.

Du må nok forklare, for jeg forstår ikke, hvordan det fungerer. På indersiden er der risiko for, at fugt bliver presset ind i facaden, men hvad jeg forstår, er der ikke den risiko på ydersiden, så længe man har en luftspalte på 28-32 mm, som det altid bliver med denne type plade, eller? På indersiden bruger man en anden type isolering, som vi ikke diskuterer her, for jeg har ikke hørt nogen producent anbefale, at en traditionelt isoleret konstruktion kan stå uden beklædning i en måned, men det har jeg fornemmelsen af er ok med vestkystplade. Disse plader er hårde, omtrent som en markplade, og de bliver i hvert fald ikke mærkbart våde, hvis de ligger ude i regn. Det skulle være meget lidt vand, der kommer igennem en rigtig træpanel; selvfølgelig bliver panelet fugtigt, men der er jo luftspalte, og vandet hopper ikke 30 mm over fra panelerne til isoleringen.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
H
S smurfen72 sagde:
Du må nok forklare, for jeg forstår ikke, hvordan det fungerer. På indersiden er der risiko for, at fugt trykkes ind i facaden, men hvad jeg forstår, er der ikke den risiko på ydersiden, så længe man har et luftspalte på 28-32 mm, som det altid bliver med denne type plade, eller? På indersiden bruger man en anden type isolering, som vi ikke diskuterer her, har ikke hørt nogen producent anbefale, at en traditionelt isoleret konstruktion kan stå uden beklædning i nogle måneder, men det er, hvad jeg mener, er ok med vestkystplade. Disse plader er hårde som en markplade, og de bliver i hvert fald ikke mærkbart våde, hvis de ligger ude i regn. Der skulle være meget lidt vand, der kommer igennem en rigtig træpanel, naturligvis bliver panelet fugtigt, men der er jo luftspalte, og vandet hopper ikke 30 mm over fra panelerne til isoleringen.
Først og fremmest ved du, hvorfor man har en totrins tætning og hvordan den fungerer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.