Jeg er inde på Perlite som man kan blæse ind, altså ikke behøver at tage hele gulvet op.

mmmmagnus sagde:
Hvordan er det gået? Jeg skal lave præcis det samme til sommer. Blev der ler på toppen? Overvejede du gulvvarme?
Hvem spørger du?
Jeg fyldte grunden med Hasopor og lagde trægulv direkte ovenpå. Det var ikke nogle problemer. Nogle steder har det knaset lidt, når man har gået på gulvet, nok stykker der har ligget an nedenunder, men de er blevet knust med tiden, så det lyder ikke mere. Jeg er helt tilfreds, gulvet er mærkbart isoleret i forhold til de uisolerede gulve i huset.

Grunden før lægningen af Hasopor. Jeg lagde også en fiberdug ud, som ikke er med på billedet.
Rum under renovering med tom jordgulv og nogle træbjælker over jorden, klar til isolering med Hasopor.

Efter opfyldning med Hasopor
Rum med gulv af Hasopor-ægtegrus, brædder spredt på tværs, og en rå væg med stikkontakt til venstre. Klar til renovering.

Unødvendigt billede i denne sammenhæng, men sådan ser det færdige resultat ud
Soveværelse med træbjælker, seng, bord, lampe, planter og vindue. Hvidmalede vægge og trægulv, indrettet i skandinavisk stil.

• Synes
Bogetorp og 12 andre
  • Laddar…
For min del er projektet endnu ikke blevet til noget.

Hvad angår gulvvarme, har jeg besluttet mig for ikke at have det. Dels pga. det øger energiforbruget, dels pga. det har vist sig at der er risiko for fugt og skimmel, når folk slukker for gulvvarmen for tidligt på sæsonen. Det virker derfor risikabelt at have i et sommerhus, der ikke er konstant opvarmet.

Hvad angår at have ler på toppen af hasoporen, er jeg tøvende, fordi jeg har fået modstridende råd afhængigt af, hvem jeg har spurgt. Nogle mener, at der skal være luft mellem gulv og fyld, andre anbefaler et hygroskopisk materiale som ler eller linfire. Svært at vide, hvem man skal stole på......

• Synes
VillaArte
  • Laddar…
Sjovt at flere prøver dette, flot tompaah!

Jeg har haft en pause i renoveringen et stykke tid nu, men skal snart i gang igen. Jeg vil have ler ovenpå hasoporen inden trægulvene. I nogle rum bliver det helt lergulv med gulvvarme. Under trægulvene tænkte jeg ikke at have varme.

S
hvad har I for hasopor som ikke lugter?

Sommartorparn sagde:
... Nogle mener, at der skal være luft mellem gulv og fyld, andre foreslår et hygroskopisk materiale som ler eller høruld. ...
Ja, det er vel omtrent det samme råd; noget mere hygroskopisk end luft skal du nok lede længe efter. Eller?

SBH sagde:
va har ni för hasopor som inte luktar?
Hasopor af det mærke som sælges. Det lugter ikke af noget.

S
tompaah7503 sagde:
Hasopor af det varemærke der sælges. Det lugter ikke af noget.
den hasopor jeg har anvendt i jordarbejdes sammenhæng har lugtet

Ja du har skrevet det tidligere i tråden, men der er ingen anden, der har bemærket nogen lugt, heller ikke jeg. Måske har du en ekstremt følsom næse eller også har du fået en sending Hasopor, som katten har tisat i.

Hej! Håber jeg ikke vækker følelser ved at bringe liv i en gammel tråd. Men jeg er så utrolig nysgerrig på, hvordan det er gået. Står selv over for valget at påbegynde en nybygning af en enkel tilbygning, hvor jeg overvejer hasopor som isolering i fundamentet.

Min tanke går til ventilationen. Jeg planlægger en grundmur af lecablokke, som jeg fylder med hasopor. Men hvordan har I gjort med ventilationen i jeres gamle fundamenter? Har I stadig huller i muren for at ventilere hasopor, eller er det ikke nødvendigt?

G greenkarma sagde:
Min tanke går til ventilationen. Jeg planlægger en grundmur af lecablokke som jeg fylder med hasopor. Men hvordan har I gjort med ventilationen i jeres gamle fundamenter? Har I stadig huller i muren for at ventilere hasopor eller er det ikke nødvendigt?
Hvorfor skal man ventilere fundamentet?

T tompaah7503 sagde:
Hvorfor skal man ventilere grunden?
Jeg spurgte jo først? :-) Mange gamle husgrunder har ventilation, torpar- og krybekælder f.eks. Mit spørgsmål var, hvordan ventilationen håndteres med hasopor.

Vil gætte på lukket om sommeren og åbent om vinteren, ventilationen altså.

Sikkert ikke helt sikkert uden en varm skorsten dog.

Fylder man grunden op, er der vel ingen grund til at ventilere?

Det ville i så fald være, hvis man ønsker at have et undertryk for at minimere indtrængning af gas fra grund til bolig. For eksempel på grund af skimmel eller radon. Ellers ventilerer man ikke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.