S
tænkt på noget om lugten?

Du mener, at Hasoporen lugter? Mener du lugten af jord eller kælder, så findes den faktisk ikke i vores grund, så vidt vi kan mærke.

reik sagde:
Så længe du får det tæt ud mod væggene, så luften ikke kan bevæge sig, så er det jo en variant af "mullbänk" du har fået lavet :) Ellers kunne et lag linisolering mellem hasopor og gulvbrædder være noget, hvis man ikke vil have dem i direkte kontakt. Jeg har bygget "mullbänk" med tørv og brugt denne metode. Hasopor er dog ikke organisk, så af den grund er det jo ikke nødvendigt, men min anden tanke er at have isoleringen lidt i "spænd", så man har lufttæthed, også hvis materialet nedenunder sætter sig lidt.
Ja, præcis. Det er "mullbänk"-princippet, jeg stræber efter. Jeg tænker nok at køre med hasopor hele vejen op, som det ser ud nu, hvorfor vil man egentlig have "rigtig" isolering på toppen? Hvad er grundene?

S
pelrik sagde:
Du mener at Hasoporen lugter? Mener du lugten af jord eller kælder, så findes den faktisk ikke i vores grund, hvad vi kan mærke.
jo då. hasoporen lugter. typ blanding mellem tang og losseplads.
dog ikke ifølge dem http://www.hasopor.se/Dokument/Saekerhetsdatablad-rev-1505-.pdf
Udseende: Fast form, granulat.
Farve: Grå.
Lugt: Ingen (ubetydelig).

Senest redigeret af en moderator:
SBH sagde:
jo då. hasoporen lugter. typ blanding mellem tang og soptip.
dog ikke ifølge dem [link]
Udseende: Fast form, granulat.
Farve: Grå.
Lugt: Ingen (ubetydelig).
Om Hasopor lugter eller ej kan vi enkelt få rede på ved at spørge brugeren Godeha som har fyldt sin grund med Hasopor. Skriver om det på sin blog og nævner ingenting om lugt:
http://gorlinge.blogspot.se/search?q=hasopor

Jeg talte med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se), som har lavet denne type fundament flere gange, og han sagde heller ikke noget om, at det skulle lugte, jeg spurgte udtrykkeligt, og han sagde, at det ikke gjorde det.

Hans forslag var at lægge Hasopor stort set hele vejen op til gulvet, men også at lægge et tyndt lag ler på toppen af Hasoporen, inden gulvbrædderne, mest som en ekstra sikkerhed for fugthåndtering.

Hvordan har du fået erfaringen, at det lugter så slemt SBH?

Jeg er nu næsten 100 sikker på, at det bliver denne metode, vi kommer til at køre på.

S
kan jo være forskel på, hvad det skal bruges til.
men den som jeg har været med om at have i jord har lugtet

V
Hvad er det, der skal lugte?
Består det ikke af glas og luft?

pelrik sagde:
Jeg talte med Johannes Riesterer (svenskajordhus.se) som har lavet denne type fundament flere gange, og han sagde heller ikke noget om, at det skulle lugte, jeg spurgte udtrykkeligt, og han sagde, at det ikke gjorde det.

Hans forslag var at lægge Hasopor stort set hele vejen op til gulvet, men også at lægge et tyndt lag ler på toppen af Hasopor inden gulvbrædderne, mest som en ekstra sikkerhed for fugthåndtering.

Hvordan har du fået erfaringen, at det lugter så slemt SBH?

Jeg er nu næsten 100 sikker på, at det bliver denne metode, vi kommer til at køre med.
En gammel mødding, som jeg fortryder, jeg rev op, havde et lag lerklining øverst. Når jeg tænker efter, så er det et meget godt lag, som er tæt mod lugt, myrer, mus og andet men som ånder..

VillaAnna sagde:
Hvad er det, der skal lugte? Består det ikke af glas og luft?
SBH troede måske fejlagtigt, at det handlede om at "have skrald i grunden"? :D

Senest redigeret:
  • Synes
pelrik og 3 andre
  • Laddar…
Hentede hjem 2 stk. 1,5 kubikmeters storsække med Hasopor og brugte en del af søndagen på at skovle det ind i et rum, hvor jeg havde gravet gulvet ud. Materialet er så let, at man uden besvær kan fylde en større murerbalje og bære den væk.

Det er umuligt at grave i, men at rive fungerer derimod godt. Så længe niveauet i sækken ikke var højere end baljens kant, kunne det rives ud af sækken. Det sidste tømte jeg ud ved at trække hele sækken ind og vende den ud & ind.

Lugter ikke og støver ikke, men indeholdt overraskende meget Hasopor smuld, som ligner sand. Antager, at det ikke isolerer så meget overhovedet i så fin fraktion.
Forsøgte at stampe lidt primitivt ved at danse stepdans over Hasoporen, indtil det ikke pakkede sig mere. Der gik en hel del mere ind efter gentagen "dans".

Sammenlagt en positiv oplevelse at "Ha sopor" i grunden.

Senest redigeret:
  • Synes
swemax
  • Laddar…
Man bør bearbejde Hasoporen så lidt som muligt til dette formål. Hasopor selv anbefaler komprimering med maskine, men det er kun nødvendigt ved fx vejbyggeri eller meget høje belastninger. I et husfundament er det nok at danse lidt på det :thumbup:
Ellers er der en risiko for, at man får endnu mere støv og dermed dårligere isoleringsevne og kapillærbrydning. Jo mindre man håndterer det, desto bedre er det.

• Synes
VillaArte og 1 anden
  • Laddar…
Hvad gjorde du med småsmulorna? Lastede du dem også ind i grunden?
Man undrer lidt over, hvordan kapillærbrydning og isoleringsevne påvirkes af småsmulorna. Om de måleværdier, der bruges i markedsføringen, bygger på Hasopor uden småsmulor? Er der nogen der ved?

Det er nok ikke muligt at slippe af med "Hasopor-sandet", som dannes af, at stykkerne slides mod hinanden, med mindre end at man vasker eller luftblæser det hele. Og det ville nok kun skabe mere smul. Så jeg skovlede det hele ned. Klart det forringer isoleringsværdien med smulet (som egentlig altså er mere som sand end smul), men sådan må det være.

Hvordan er det gået? Jeg skal gøre præcis det samme til sommer. Blev det ler på toppen? Overvejede du gulvvarme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.