pelrik pelrik sagde:
Hej allesammen!

Jeg renoverer et tømmerhus med muret fundament og overvejer den bedste løsning. Jeg overvejede først bare at lave bunden om og isolere denne, men jeg har mødt folk, der har brugt hasopor til at fylde fundamentet med. Som jeg har forstået, kan man gøre sådan her (se billede):[billede]

Men jeg undrer mig også over, hvad der sker med jordfugten i en sådan konstruktion?

Den største fordel er jo, at man slipper for at bygge bunde i hele huset. Materialet skumglas er jo også holdbart og intet for mus at bygge i.

Jeg undrer mig også over, om jeg behøver at fjerne de nuværende bærere for at mindske risikoen for fugtproblemer? Og så undrer jeg mig over, om man overhovedet kan fjerne dem med tanke på konstruktionen. De er indfældet i husets vægge, hvilket måske indikerer, at de holder huset sammen på en eller anden måde? Min fornemmelse er, at de skal blive. Jeg skal jo alligevel have noget at sømme gulvene i?

Synspunkter på denne model modtages gerne!
Hej,

Jeg har fået et forslag fra et byggefirma om at isolere mit hus med dette materiale.
Gjorde du det?
Har det fungeret godt - dårligt?

B BirHan sagde:
Hej,

jeg har fået forslag fra en byggevirksomhed om at isolere mit hus med dette materiale.
Gjorde du det?
Har det fungeret godt - dårligt?
Fungede godt i vores bryghus.

Hej!

Tager denne interessante tråd op igen. Har læst igennem alt i tråden, og jeg skal bruge Hasopor i min torpargrund. Jeg vil gerne tilføje en aspekt, og det er, at på et tidspunkt har man sat en "moderne" udluftningsventil i husgrunden, gætter på i 50'erne (model almindeligt gitter), men kun et enkelt sted, og det er der, hvor jeg har tænkt mig at bygge et gulv med hasopor. Grunden er koldmuret sten på mark, som man gjorde før i gamle skånske torp og længer.

Der har været diskussioner her angående udluftning, og jeg har draget den konklusion, at der ikke behøver at være en udluftning i grunden, når man skal fylde et rum op med hasopor, som jo skal isolere og holde sig selv tør. I resten af huset er det gammel muldbænk, og jeg går bare efter logik, at det føles helt unødvendigt at lukke en masse luft ind, som danner kondens under gulvet, når varm luft møder kold. Med ventilen i grunden skulle der også blive et ret stort gulvtræk.

Så min tanke er faktisk at lukke helt for udluftningen, før jeg fylder med hasopor. Lyder det rimeligt?

• Synes
Bäckström92
  • Laddar…
M MJ6321 sagde:
Hej!

Tar op denne interessante tråd igen. Har læst alt igennem i tråden, og jeg skal bruge Hasopor i min tørregrund. Jeg vil tilføje en aspekt, og det er, at man på et tidspunkt har sat en "moderne" ventilationsventil i husgrunden, formentlig i 50'erne (model almindeligt gitter), men kun ét sted, og det er dér, jeg har tænkt mig at bygge et gulv med hasopor. Grundmuren er koldmuret sten på jord, som man gjorde før i gamle skånske torp og længder.

Det er blevet diskuteret her lidt om ventilation, og jeg har konkluderet, at der ikke behøver at være en ventilation i fundamentet, når man skal fylde et rum op med hasopor, der jo skal isolere og holde sig selv tør. I resten af huset er det gammel muldbank og jeg går kun på logik, at det føles helt unødvendigt at slippe en masse luft ind, der danner kondens under gulvet, når varm luft møder kold. Med ventilen i fundamentet bør det også blive ret meget gulvtræk.

Så mine tanker er faktisk at sætte ventilationen helt til, før jeg fylder med hasopor. Lyder det rimeligt?
Eller fylde fundamentet med at blæse ind løsuld ??

M MJ6321 sagde:
Hej!

Tar upp den här intressanta tråden igen. Har läst igenom allt i tråden och jag ska använda Hasopor i min torpargrund. Jag vill lägga till en aspekt och det är att vid något tillfälle har man satt in en "modern" luftningsventil i husgrunden, gissningsvis på 50talet (modell vanligt rutnät), fast bara på ett ställe och det är där jag tänkt bygga ett golv med hasopor. Grunden är kallmurad sten på mark som man gjorde förr i skånska gamla torp och längor.

Det har diskuterats här litegrand angående luftning och jag har dragit slutsatsen att det inte behöver finnas en luftning i grunden när man ska fylla upp ett utrymme med hasopor som ju ska isolera och håller sig själv torr. I övriga huset är det gammal mullbänk och jag går bara på logik, att det känns helt onödigt att släppa in en massa luft som bildar kondens under golvet när varm luft möter kall. Med ventilen i grunden borde det också bli rätt mycket golvdrag.

Så min tanke är faktiskt att sätta igen luftningen helt innan jag fyller med hasopor. Låter det rimligt?
Det lyder rimeligt, at der ikke er behov for luftning, hvis du tænker dig at fylde grunden med hasopor. Snarere vil man have det helt tæt for ikke at få gulvtræk.

Jeg har for nylig lavet et lignende projekt, og der opstod flere komplikationer under projektets gang. I mit tilfælde viste det sig, at trods udgravning med maskine blev dybden ikke mere end lidt over 30 cm, og det er præcis minimum, der er nødvendig for at hasopor skal være kapillarbrydende. Desuden viste grundmurene sig at se meget ustabile ud, når gulvfyldningen blev gravet ud. Hvis det er et muret hus uden syldbjælke, vil man ikke have, at grundstenene begynder at bevæge sig, for så revner væggen! Så det endte med, at jeg lod støbemure af leca/cement for at holde grunden på plads, og så valgte jeg perlit i stedet for hasopor som fyldning. I bunden markdug! Nye gulvbjælker hvilede på støbemurene og en støbt sokkel midt i rummet. Derefter et lag med ler mellem perlit og trægulv for at stoppe træk og buffre fugt (markdug mellem perlit og ler). Summa summarum, så blev det hele mere omfattende, end jeg først havde tænkt, så resten af huset fylder jeg måske bare op med lidt frisk sand og lægger nyt trægulv ovenpå...

Hvad er det for et specifikt problem, du vil afhjælpe, når du ændrer grunden?

T
J Jochi sagde:
Eller fylde grunden med at blæse ind løsuld ??råden handler om skumglas
M MJ6321 sagde:
Hej!

Tar op denne interessante tråd igen. Har læst alt i tråden og jeg skal bruge Hasopor i min torpargrund. Jeg vil tilføje en aspekt og det er, at på et tidspunkt har man sat en "moderne" luftningsventil i husgrunden, formentlig i 50erne (model almindelig trådnet), men kun et sted og det er der, hvor jeg tænker at bygge et gulv med hasopor. Grunden er koldmuret sten på jord, som man gjorde før i skånske gamle torp og længer.

Der har været lidt diskussion her omkring luftning og jeg har draget konklusionen, at der ikke behøver at være en luftning i grunden, når man skal fylde et rum med hasopor, som jo skal isolere og holde sig selv tør. I resten af huset er det gammel muldbænk og jeg går kun efter logik, at det føles helt unødvendigt at slippe en masse luft ind, som danner kondens under gulvet, når varm luft møder kold. Med ventilen i grunden burde der også blive ret meget gulvtræk.

Så min tanke er faktisk at blokere luftningen helt, inden jeg fylder med hasopor. Lyder det rimeligt?
Lidt OT men tæt på; da jeg lod bygge en ny grund på en rundet stenhøj, med muret, pudset lecasten som grundvægge, helt fyldt med leca-kugler (jeg foreslog skumglas), ville bygherren sætte et par ventiler på lavpunkter som ekstra tryghed, HVIS stenen mod forventning pludselig skulle give vand fra sig gennem en revne. På lecan blev der støbt en betonsåle og derefter lagt klinker. Såvel grundmur som gulv af diffusionsåbne materialer (fliseklæb, fuge, maling). Jeg syntes, ventilerne var unødvendige, da hele konstruktionen kan ånde, og at ventilerne kun køler om vinteren. Måske burde man blokere ventilerne om vinteren. Kender flere, der har fyldt gamle grunde med leca, som har sat ventiler med fugtstyrede ventilatorer til rør, trukket ind i lecan på kryds og tværs, men der er aldrig opstået behov for at ventilere lecan. Jeg ville have undladt ventiler i dit tilfælde, uden at være ekspert på området.

• Synes
MJ6321
  • Laddar…
Microkatten
M MJ6321 sagde:
Hej!

Tar op denne interessante tråd igen. Har læst alt igennem i tråden, og jeg skal bruge Hasopor i min torpargrund. Jeg vil tilføje en aspekt, og det er, at man på et tidspunkt har sat en "moderne" luftningsventil i husgrunden, gissningsvis i 50'erne (model alminteligt gitternet), men kun ét sted, og det er der, jeg har tænkt mig at bygge et gulv med hasopor. Grunden er koldmuret sten på mark, som man gjorde før i svenske gamle torp og længer.

Det har været diskuteret her lidt omkring ventilation, og jeg er kommet til den konklusion, at der ikke behøver at være en ventilation i grunden, når man skal fylde et rum op med hasopor, som jo skal isolere og holde sig selv tørt. I resten af huset er det gammel muldbænk, og jeg går kun ud fra logik, at det føles helt unødvendigt at lukke en masse luft ind, der danner kondens under gulvet, når varm luft møder kold. Med ventilen i grunden burde der også blive ret meget gulvtræk.

Så min tanke er faktisk at lukke for ventilationen helt, inden jeg fylder med hasopor. Lyder det rimeligt?
Hasopor skal jo også isolere, hvilket den ikke gør, hvis den ventileres. Tænk bare på at tillade fugt at vandre op gennem grund og gulv og så ventileres væk i rummet.

Vi har brugt perlite, samme konstruktion som @Sommartorparn med ler på toppen lige under bræddegulvet.

• Synes
MJ6321 og 1 anden
  • Laddar…
Microkatten Microkatten sagde:
Hasopor skal jo også isolere, hvilket den ikke gør, hvis den ventileres. Tænk bare på at tillade fugt at vandre op gennem fundament og gulv og så ventileres bort i rummet.

Vi har anvendt perlite, samme konstruktion som @Sommartorparn med ler på toppen lige under bræddegulvet.
Tak, så tænker vi det samme. Hvordan føles gulvene nu, når der er frostgrader og den kolde vind står på? Jeg havde tænkt at lægge slange i det øverste ler til gulvvarme. Hvordan har du/I resoneret med gulvvarme?

Microkatten
Vi har endnu kun lavet et rum indtil videre, så kan ikke sige så meget om, hvordan det føles. Når det kommer til gulvvarme, så skal det præcis som du siger være muligt at lægge slanger i lerlaget. Jeg så konstruktion for dette på kursus, men har ingen praktisk erfaring med det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.